Det är dags att återigen välkomna en av communityns favoritgäster Jesper (@angaudlinn) för en årlig uppföljning om FIRE, livet och kanske senaste skivköpen.
Därav den stora frågan:
Vilken fråga har du till Jesper?
Det är dags att återigen välkomna en av communityns favoritgäster Jesper (@angaudlinn) för en årlig uppföljning om FIRE, livet och kanske senaste skivköpen.
Därav den stora frågan:
Vilken fråga har du till Jesper?
Jesper har även en Youtube kanal om sin FIRE-resa för den som inte får nog:
Hur stor del av de totala tillgångarna ligger i avbetald villa samt synthar och skivsamling?
Finns det något Jesper ångrar att han inte gjorde eller förberedde innan han blev FIRE?
Jag kommer med lite utmanande frågor nu och jag vill verkligen säga att det är av nyfikenhet och viljan att lära mig. Jag har stor respekt för både Jesper och FIRE-rörelsen. Min bild av Lean-Fire är det lockar folk som nöjer sig med en modest och enkel livsstil.
• Känner du aldrig att du kan få ut mer av livet genom att vilja mer? Vilja utmana i ny karriär, starta företag eller starta digital skivaffär för att sälja/köpa gamla skivor?
• Känner du att du har råd med alla de upplevelser du vill ge dina barn? Inte bara gåvan att vara närvarande (vilket du är mer än de som arbetar) utan möjligheten att se mer av världen eller få möjligheten att testa saker som kanske kostar lite mer?
• Jag kan tycka på ett större plan att det är synd när så många vassa och smarta människor (bland annat på detta forum) väljer att fokusera på att sluta arbeta och inte på att hitta ett arbete där man finner samma ro som att sluta arbeta. För bevisligen gör du youtubevideos och bidrar enormt i forumet. Sverige behöver ert (skatte)bidrag och kunskap. Är du öppen för en ny karriär?
• Hur ser du på det just nu rådande politiska klimatet där man vill ha höjda skatter på kapital? Det måste ju påverka din kalkyl om ISK går från 1 % till 2 %?
• Har du sidoinkomster idag från din hobbys och i så fall hur mycket?
Är du öppen för att ta något tillfälligt jobb om någon spännande skulle dyka upp? Tänker om du är sugen på ett gästspel för att till exempel umgås med kollegor, bryta ditt nuvarande vardagsmönster.
Hur orolig är du för SORR och att hamna i sämsta tänkbara tidsperiod och har oron gått över nu ett par år in i FIRE?
Var du förutbestämd att gå i FIRE eller var det ngn särskilt erfarenhet som formade dig till detta.
När började du tänka på FIRE och hur kom du i kontakt med fenomenet? Vad har varit oväntat?
För väldigt många finns nog inte det jobbet. Jag vet inte vad det skulle kunna vara för mig.
För att hålla det on topic kan frågan till Jesper vara om han någon gång under ledigheten har tänkt att det vore skönt att jobba igen om det är rätt jobb.
Ponera att du måste bo i Stockholm. Var skulle du bo?
Kanske inte ett gammalt trähus… det gör sig inte bäst med FIRE.
Hälsningar, Pikachu
Jag tycker det är synd att så många vassa och smarta människor tvingas lägga massa tid på att jobba istället för att utveckla sig själva och förkovra sig inom det som verkligen är viktigt för dem. Definiera sin egen tillvaro och egna intresseområden i stället för att tvingas in i någon förväntad mall och vara produktiva.
Tänk om man som ung kunde slippa ha ångest över vad man ska välja att plugga för att få ett bra jobb, och bara kunde prova sig fram och förkovra sig i de saker man finner intressant.
Tänk om alla fick tid till att vara nyfikna.
Är det enbart för skatten då? Jag tänker snarare att han förmodligen bidrar med toppenkunskap till tittarna på yt. Visst, det kanske handlar om hundra- eller tusentals människor i nuläget, men en lärare måste ju ha 34 klasser på 30 elever för att ens påverka 1000st.
Verkligen inget emot våra fina lärare, bara ett räkneexempel.
Skatten betalas ju hursomhelst. ISKskatt och skatt på huset. Moms på alla köp, för den delen. Varför skulle någon som sparat ihop till FIRE vara skyldig att jobba bara för att betala mer inkomstskatt?
Hur länge tänker du bo kvar i huset? ![]()
Hur stor inverkan hade det lyckosamma innehavet i Handelsbanken hållbar energi? Hur mycket överavkastade det global index och hur stor del av kapitalet hade du placerat där? Hur mycket längre hade du behövt jobba om du haft global index hela vägen?
Och fråga från en som är mer techno än synth: Äger du en TB-303? Om inte, finns den på önskelistan? ![]()
Eftersom @janbolmeson inte driver synt-GAS-podden kan jag ju svara här och säga att jag har ingen och har aldrig haft någon. Jag tycker de kostar mer än de smakar och det är ju något av en one trick pony (förlåt acid-folket!). Men jag har några olika mer eller mindre lyckade kloner och har betat mig genom de flesta andra i X0X-familjen. Men alla dessa har flyttat vidare.
![]()

Jag kan också tycka det är synd, men tycker att “felet” ligger i högre grad i arbetslivets villkor än hos den enskilde individen.
Bara här om dagen pratade jag med en bekant som skulle gå i pension. Hon är inte mer än 62 och känns yngre - har mycket kvar att ge i arbetslivet. Däremot har hon en äldre make med hälsoproblem och känner inte att livet går ihop med heltidsjobb. Hon berättade att hon helst hade trappat ned till deltid i några år, men se det gick inte att ordna - det var heltid eller inget. Så då blev det en lite motvillig tidig pension.
Finns många fler sådana exempel på slöseri med god arbetskraft än de få som väljer FIRE.
Bästa ämnet i “FIRE på svenska” är när generell livsåskådning berörs. För ett par veckor sedan kom det ett citat om att bikolonin överlever även om ett enskilt bi skulle blåsa bort. Alltså; samhället överlever att någon enstaka går i pension lite tidigare. Det var bra uttryckt.
Skulle gärna ge någon slags möjlighet att utveckla de tankebanorna. Känns lite för brett för att fånga det i en enskild fråga. “Fem punkter din livsåskådning skiljer sig ifrån gängse idévärld idag”, kanske? Kräver lite betänketid och kanske inte funkar i poddformat?
Handlar väl mer om att ta upp ämnet och ställa massa följdfrågor.
Först och främst hatten av till @angaudlinn för att du delar med dig av din resa i FIRE. Det är inspirerande och underhållande oavsett om man möts av lego eller samhällskritik när nästa avsnitt kommer på Youtube.
Vad är du mest tacksam över och vad har förvånat dig mest med att göra en FIRE hittills?