Det är ungefär ett år sedan Jesper @angaudlinn gjorde sin sista arbetsdag och gick över till att leva FIRE-livet på heltid. Jesper har gästat podden två gånger tidigare i två av poddens populäraste avsnitt nedan:
Vilka stora SPLURGES är planerade? Vet ju att Jesper är mer åt det minimalistiska hållet, men om han skulle göra något riktigt dekadent och lyxigt vad skulle det vara? Har han planerat in lite lyx eller är det främst marginaler för oförutsedda händelser?
Var med dig hela vägen i tanken…håller med; jag ser, jag vill ha och sedan hade betalkortet redan dansat polka och jag har gått ut ur butiken glad i hågen och berikad med det jag ville ha - helt på volley. Sen kom jag på att du nog absolut inte menade så.
Jo, det var nog ungefär precis så jag menade Att anstränga sig för att konsumera är nog dålig match, men det är skönt om det finns utrymme att släppa efter när man känner för det.
Samtidigt var det ett gäng sådana där splurges som fick mig att gå mot FIRE från början. Jag kände att det nog finns bättre sätt att spendera mina pengar som gör mig mer lycklig på riktigt/i längden. Så jag har lagt en grund där jag inte håller på sådant där, och fokuserar på andra saker som gör mig mer grundläggande glad. Med den grunden lagd finns det utrymme att göra större inköp lite ibland. Man joggar ibland och spurtar ibland, och mixen blir trevligare än att bara springa på utan variation.
Med över 1000 prenumeranter på youtube så kan man börja tjäna pengar om jag förstått rätt. Vad drar han in på YouTube? Pratar vi hundralappar eller tusenlappar?
Fråga 2: vilka positiva beteendeförändringar har han sett efter FIRE? Några oväntade negativa konsekvenser?
Roligt att du lyckats med ditt mål.
Själv gillar jag att arbeta, jag är nyfiken på hur du spenderar en dag/vecka/månad.
För många år sedan läste jag en studie där man såg att “riktiga” pensionärer gjorde det mesta i vardagen mycket långsammare än när de arbetade, för att få tiden att gå/ ett projket om dagen typ. Något du känner igen dig i?
Så här ett år senare är du fortsatt nöjd med ditt val? Utveckla gärna varför.
Finns det någon rastlöshet efter fire? (För mycket tid över mm) som gör att du kanske är intresserad av att jobba extra någonstans? Inte för pengarna då utan mer för lära/utmana sig själv på nya saker?
Frågar vad personen själv hade gjort om hen hade en eller flera dagar över, utan varken semesterplaner eller jobb
Om frågan bedöms ställd bara för att motivera för frågeställaren varför FIRE inte är för hen svarar jag bara ”Du vill inte veta. Det är inte för dig” och sedan byta samtalsämne
En fundering: Har FIRE på något sätt ändrat hur du tar hand om din fysiska hälsa, t ex genom träning, vad gör du inom detta område och mår du bättre/sämre/annorlunda överlag?