Jesper, FIRE vid 50 (Angaudlinn) gäster nästa vecka| Vad borde vi fråga honom?

4 gillningar

Är det lättare/svårare att komma upp på morgonen.

Tog han det gradvis eller 0 till 100 i ett.

Har han stött på ngn effekt (pos eller neg) av att gå i Fire som överraskade honom, dvs som han inte insåg innan.

4 gillningar

Japp det blir ett nytt alternativ för mig :+1::+1:

2 gillningar

Kastar in denna också:

Dvs poängen är att göra så det inte blir så viktigt. Man har ju 8h per dag nu (plus lunch och restid) som bara var fylld med onödigt förut, så har man mindre tramstid än det om dagen så har man ju ändå lyft sig :sweat_smile:

8 gillningar

Idag lever Angaudlinn (om jag förstått det rätt) lean/normal (men inte fat) fire.
Han har (om jag förstått det rätt) genomgått en skilsmässa, och numera lever i en Särbo-relation.

1. Hur har hans syn på relations-gemensamt kapital förändrats under åren?
  2. Finns det saker som han tänker på inom detta område med avseende på att leva enligt sin egen fire-budget och ett eventuellt relations-gemensamt kapital? Hur prioriterar man?
  3. Hur påverkar hans val framtida relationer med presumtiva livspartners?
8 gillningar

Nu när du varit FIRE ett tag, och dessutom lever som särbo med vuxna barn – upplever du någon form av tomhet i vardagen?

Alltså, utan det dagliga bruset från kollegor, fikaraster, luncher, teammöten – och med mindre kontakt med barn och partner i vardagen – hur fyller du det sociala tomrummet?

Jag tänker att även för oss som är ganska introverta kan den tystnaden bli för stor ibland. Och i förlängningen kanske till och med trigga negativa tankar – har du upplevt något sådant?

Eller har du hittat en ny typ av social närvaro som funkar bättre i det nya livet?

10 gillningar

Ja har en fråga, om du fick göra om din resa för att bli ekonomiskt oberoende, skulle du göra nåt annorlunda? :joy:

6 gillningar

Lära dig knyta skorna?

2 gillningar

Nä mer denna biten :joy:

1 gillning

Vore väl ändå en intressant fråga?

Det är ett enormt ämne. Måste ju finnas en uppsjö av tips, metoder och unika utmaningar, både praktiska och psykologiska som uppstår efterhand.

Allt ifrån att hantera sig själv (tvivel och disciplin) och andra (familj och “pöbeln”) till övergripande struktur och prioriteringar. Även om man kan knyta skorna helt ok så är det ju intressant att höra hur andra gör s.a.s. Det kan finnas bra tips och alternativ.

Precis som man kan ha invanda dåliga tankemönster och beteenden kring pengar så kan väl folk ha det kring vardagsplanering på olika nivåer.

Visst; det är kanske är en för bred fråga. Eller för personlig. Vissa behöver bokstavligen hjälp att knyta skorna och bädda sängen, andra att avgöra när man ska ringa hantverkare och gränserna för sin förmåga, andra att hitta balans mellan sin passion, sina relationer och vila, andra behöver separera vad de själva vill och vad som kommer från influencers, reklam, vänner och familj. Och det kanske inte är @angaudlinns expertis, men det vore intressant att höra mer om detta. Vilka nya frågor som uppstår. Sannolikt är igenkänningsfaktorn hög även om alla är individer.

Det blir lite slarvigt att lämna ämnet med ett “man gör vad man vill”. Det kan man ju säga om precis allt.

Exempelvis fick jag panik första semesterveckan då jag ville göra femtioelva saker samtidigt. Jag kom då på ett gammalt tips om att dela upp att-göra-listan i vad som är viktigt och vad som är bråttom på axlar i en 2x2-tabell. Plötsligt kunde jag släppa 95% av projekten och fokusera på de i rutan viktigt och bråttom. Barnsäkra saker i trädgården. Bara som exempel. Dagliga prioriteringar löser min chef på jobbet och det är ingen förmåga jag har naturligt.

Kan iofs tänka mig att Angaudlinn löser mycket naturligt till följd av personlighet, erfarenhet och allmän käckhet. Det kanske t.o.m. är svårt att sätta ord på hur. Men det vore intressant om det gick.

Kom att tänka på det här klippet där Feynman tröttnar på en fråga, för det specificeras inte hur djupt han ska svara. Enklast är att bara acceptera att saker är som de är och inte fråga “varför”. Allt är som det är. Varför? Därför.

https://youtu.be/Q1lL-hXO27Q?si=T_7UZeFq_rgSKIpF

1 gillning

Har inte pallat läsa vad alla andra har skrivit, men vad jag sett tidigare vill de flesta veta när Lysa ska göra så att man kan välja bort home bias, så kanske det…?

3 gillningar

Ska Jesper flytta ut till skogen snart? :evergreen_tree:

1 gillning

Fast den viktiga delen av svaret är just att man ska börja öva sig direkt, för förr eller senare behöver man kunna det.

1 gillning

Ojojoj, här är mycket att bita i! :sweat_smile::+1:

4 gillningar
  1. Hur känns det att figurera i ett litterärt verk? Och
  2. Tror du att andra ser på dig på ett annat sätt nu? *
    :crazy_face:

*mått på projektion

Tilläggsfråga: Om du skulle göra om din tatuering idag och skriva nåt annat på svartspråket… Hur skulle du stava det då? :crazy_face:

Nu tappade du mig. Är jag med i en bok? :thinking: (Jag syns på bild i en kom jag på, men det är ju ett foto, så det är annorlunda.)

Ett år är ingenting. Jag tog ledigt i fyra år när jag var drygt 40. Det var inte bra även om jag var väldigt aktiv så blev jag förslappad. Man måste ha saker att göra.

2 gillningar

Vad fyller Jesper sina dagar med?

1 gillning

Jag skulle gärna ha ytterligare en diskussion om risknivå och uttagsstrategier.

1 gillning