Hej. Sitter och funderar på hur mycket ni som har plan eller önskan om FIRE behöver för att ta steget.
Känner själv att mitt belopp tenderar att bli höger och höger.
Så
Vid Vilket belopp hade ni tagit steget.
Va hade ni räknat in? bara pengar? Eller hus, tjänstepension mm
Va har ni i utgifter idag?
Räknar ni höger eller lägre är ni gått FIRE och varför?
På Reddit r/firesweden så brukar jag se siffor på mellan 7-10 miljoner. Allt beror ju på dina utgifter. Har du billigt hus med solpaneler i Värmland, ja då blir det ju ännu mindre. Du kan inte titta på andra utan måste räkna på livet du vill leva och vad det kostar.
Det måste bli mycket gissningar och antaganden. Jag tänker att man ska leva på avkastningen. Kan man avkasta 4% per år i snitt bör du ha 25 x dina utgifter/år i kapital. Då kan du kanske släppa loss.
Om du inte avkastar 4%/år får du minska dina utgifter eller tulla på kapitalet. Avkastar du mer än 4%/år låter du överskottet tillfalla kapitalet så att du ökar dina marginaler och kanske kompenserar för inflationen.
Man kan förstås göra det mer komplicerat genom att baka in skatt och inflation men det blir också gissningar och det är inte säkert att utfallet blir sannare för det. Jag tycker att det är bäst att hålla det enkelt och försöka bygga in hyggliga marginaler istället.
Beror på om man är hardcore Bengen eller om man tänker en hög som aldrig tar slut. De flesta tänker nog oftare pengabinge än 30 år med minimal risk att pengarna tar slut.
Åh jag har samma problem, siffran stiger hela tiden, först tänkte jag 6 milj, sen 7 sen 12 o nu är jag inne på 15 eller helst 20 milj🙈 kommer väl vara hundra innan dess…
Jag är 35 o har barn o sambo som jag räknar med ska kunna ta del av det också o tänker att jag skulle vilja jobba 3-5 år till.
Jag har inte så bra koll på våra utgifter🤦♀️ men typ 30’ mån och skulle vilja kunna leva på drygt 50’, då vi ännu har små barn o de lär väl kosta mer ju äldre de blir o pengarna måste ju räcka väldigt länge så större risker.
Jag räknar med 3%-regeln på nuvarande utgifter på €30k, så €1M som mål. Men för att ta steget tror jag nog mer att det som behövs är att jag känner för att säga upp mig.
Jag hoppas att jag kommer att få en pension som ligger ungefär på den nivå som prognosen visar nu men det kan man förstår inte veta säkert.
För mig räcker det att kunna täcka mina utgifter från det att jag slutar jobba till det att jag kan få pension istället. Utöver det tänker jag att en miljon extra räcker för guldkant som riktig pensionär.
Om pensionssystemet totalkraschar räcker det inte men det scenariet tänker jag inte utgå ifrån, fast man kanske borde!
Bra jobbat med tidig pension trots barn
Själv så skulle jag klara mig bra på 3 miljoner o leva gott enligt mig Kommer dock samla ihop lite mer tillgångar än det för att vara lite mer på den säkra sidan
Jag funderade först på pension vid 30 år men kommer nog flytta fram det några år då det går så bra på arbetet jag har sen är tanken att ej sluta helt men typ dra ner på arbetstiden samt sitta o jobba på distans från Thailand/Spanien.eller Grekland har ej bestämt land än gillar alla tre
Hur mycket man behöver i kapital för att gå i FIRE är ytterst individuellt och går inte att svara på. En person kan tycka att 3 miljoner räcker medan någon annan fortfarande är osäker vid 30 miljoner.
Det hänger naturligtvis på hur mycket man normalt spenderar och hur bra koll man verkligen har på sin ekonomi.
Jag är själv i problemfri FIRE sedan några år tillbaka och har under årens lopp träffat ett antal andra personer som också lever i FIRE och har funnit att det allra viktigaste är inte kapitalet utan hur man har strukturerat sina inkomster inför FIRE.
Minns speciellt tre FIRE personer jag träffat i helt olika sammanhang:
En var 48 år och hade sålt ett mindre möbelföretag för att ta FIRE. Han och köparen av företaget hade kommit överens om att köparen skulle ta över företaget men betala av på köpesumman varje månad under 7 års tid innan 100% av företaget var hans (förmodligen av skatteskäl).
En annan person jag träffade av en ren tillfällighet var en kreativ ung man i 35 års åldern som levde på royalties från skapade musikvideos. Han hade haft turen att en av grupperna han gjort musikvideos åt blev världsberömda och låg på topplistorna i flera år. Han sa att hans royalties aldrig slutade komma in.
En tredje person är en f d affärsbekant som nu är 56 år och lever på att hyra ut fyra ägarlägenheter som han köpt under ett antal år och redan betala av fullt ut.
Vad har just de här tre fallen gemensamt som alla i FIRE tankar bör undvika?
Jo absolut skulle man ju kunna dra ner på utgifterna, men går jag i Fire innan 40 vill jag ju att det ska vara njutbart och att jag har råd att unna mig o familjen lite, annars kan jag ju lika gärna jobba vidare tänker jag. Jag trivs väldigt bra m mitt jobb egentligen, så är inte därför jag vill gå i fire. Sen är man ju lite trygghetsnarkoman så några milj extra vore ju inte fel😉
Absolut, det är inte fel med den målsättningen. Men innan du har typ 25 x din årliga driftskostnad har du inte råd. Om möjlighet finns kan du kanske minska arbetstiden till hälften eller så. Det är ingen dålig lösning, kan jag tycka.
Ja, men när jag har passerat varje målstolpe har jag känt att jag behövt bara lite lite till, precis som trådskrivaren säger, det flyttas hela tiden fram, man vill hela tiden ha lite mer säkerhet!
Men jag har gjort som du tipsar om gått ner i tid så jobbar bara typ 40 % och tar mkt ledighet/föräldraledigt o snart är jag framme så jag täcker våra önskade utgifter, men det känns fortfarande läskigt å helt sluta.
För mig är det inte så lätt å ångra sig, då jag är egenföretagare.
Så att hela tiden flytta fram summan och hela tiden tänka att jag kanske kommer behöva mer pengar längre fram är väl egentligen nån form av prokastinering pga av osäkerhet.
Jag har ingen i min omgivning som gjort ngt liknande, alla i min omgivning bara jobbar o jobbar fast att jag tror att de egentligen borde ha kunnat spara ihop en rejäl slant. De verkar vara så otänkbart att göra ngt annat.
Jag själv skulle nog skämmas om jag inte jobbade, och hade nog låtsats inför folk som att jag jobbade. Jante sitter hårt inpräntat i mig som småstadsbo.
Sen tänker jag att jag skulle tappa min identitet om jag slutade jobba och ja finns ju fler skäl än bara mängden pengar som gör att det iaf för mig är läskigt att ta steget fullt ut, men nu har jag frångått ämnet helt🥴