Jag har i skrivande stund 400 000 kr på räntekonto, 3 500 000 kr i min globala indexfond, ytterligare 1 800 000 kr i olika tjänstepensioner, och äger ett avbetalt hus värderat till 3 000 000 kr. Jag har inga lån.
Jag är 45 år, änkling och lever med mina två barn (16 och 20 år). Jag har 550 000 kr i nettoårsinkomst, och 400 000 kr i årsutgifter inklusive semesterresor, och jag betalar för allt. Tänker mig att årsutgifterna sjunker till 300 000 kr när båda barnen är ekonomiskt självständiga, med bibehållet boende och bibehållna levnadsvanor i övrigt.
Antag att båda barnen är ekonomiskt självständiga inom 5 år (dvs betalar sina egna kostnader även om de bor hemma). De har redan mer än 500 000 kr var att starta livet med, så de ska inte behöva vara ekonomiskt beroende av mig. Kommer jag kunna fira min 50-årsdag med FIRE och pensionera mig? Hur bör jag göra med pengarna i min fond innan dess, och efter det?
Tack på förhand
Tillägg från kommentarer:
Jag spar i dagsläget 150 000 kr per år (skillnaden mellan nettoårsinkomst och årsutgift). All vinst i fonden återinvesteras.
Jag har ett förväntat arv efter min pappa om minst 3 000 000 kr. Han är 72 år.
Huset är i väldigt bra skick. Färdigrenoverat i år. Det återstår byte av värmepump (200 000 kr) troligen inom närmsta 5 åren. Resten är underhåll som redan ingår i min årsutgift.
Grattis till en mycket fin ekonomisk sits, bra jobbat!
Enligt mig JA, inga problem! Du kan göra FIRE redan nu.
Du har en mycket stabil bas. Du kan helt säkert pressa dina utgifter neråt Rejält när du är FIRE. Livet i FIRE är mycket billigare än livet i arbetslivet för de allra flesta.
När du är FIRE kommer du, även om du inte vill det, dra in extra pengar. Jag drog tex in 4400 kr i Tisdags på Jans IPO förslag! Tack Jan! Även om man är FIRE så lever man och gör saker, saker som ofta råkar dra in pengar.
Många vill räkna på varje krona innan de gör FIRE, jag hävdar att det är meningslöst. Då utgifterna i FIRE sjunker rejält och inkomsterna är mycket större än beräknat. Alltså blir alla uträkningar meningslösa och håller en bara kvar en massa onödiga år i arbetslivet.
Har man bara en bra bas, som du, ca 4 miljoner i sparande och äger sitt boende är FIRE inga problem.
Från dessa siffror och med normala tumregler för FIRE skulle det inte räcka. Jag antog att dina 3900 000 hade en tillväxt på 7% och att du sparade 12500 per månad. Det ger 6.36 miljoner om fem år. Istället för att jag går igenom matten kan du kolla på följande verktyg från sajten:
Man brukar ju säga att att man för FIRE kan ta ut 4% om året. Om du har pengarna på ISK så blir det ungefär 1% skatt per år, så för att vara konservativ kan man då räkna på 3%. Med 3% uttag på 300 000 SEK per år krävs 10 miljoner. Med 4% krävs 7.5 miljoner.
Sedan resonerar ju en del så att det räcker att klara sig fram till en pensionsålder, t.ex. 65 års ålder. Så om du bara behöver klara dig i 15 år på pengarna så behövs nog en lägre summa.
Samtidigt är det ju inte orimligt att du kan göra FIRE om fem år, eller sju. Man vet inte hur börsen går. Den kan ge betydligt sämre än 7%, eller bättre. Du kanske kan spara lite mer. Du kanske kan sälja ditt hus och köpa en billigare bostad (jag gissar att du inte vill det, men det är inte omöjligt).
Att göra en rimlighetsbedömning baserat på forskning är väl knappast meningslöst? Jag håller med om att det är svårt att räkna exakt givet osäkra framtida inkomster eller utgifter men här är det ju ganska tydligt att TS inte har ett stort nog eget kapital utan exempelvis behöver ha bra koll på hur stor pensionen beräknas bli.
Frun är avliden, och jag kommer bo kvar så länge barnen behöver nånstans att “komma hem tillbaka till” innan de fått en stabil vuxentillvaro. Sen kan jag skaffa ett mindre/billigare boende.
Jag anser det här vara ett oansvarigt och felaktigt råd. Du slänger ur dig enkla antaganden som saknar stöd i TS ursprungliga inlägg. Jag hoppas frågeställaren också ser detta.
Personen har täckning för 20 års utgifter ( enligt egen uppgift).
När man är FIRE går utgifterna ner rejäl och intäkterna kommer om man vill det eller ej. Detta gör att nästan alla gör stora, stora felberäkningar om hur mycket pengar de behöver.
Dessutom är huset betalt som backupp.
Om man verkligen skulle behöva pengar kan man börja jobba en dag i veckan.
Att sluta jobba är inte ett oåterkalleligt beslut.
Det som är oåterkalleligt är att vara iväg på ett jobb varje dag. Den dagen kommer aldrig åter.
Billig hyresrätt eller billig bostadsrätt/hus? Det finns hus för bara några hundra tusen om man är beredd att flytta till annan ort. Ska man bo kvar i en ort där det är dyrt är väl hyresrätt bästa alternativet.
Alternativkostnaden att låsa upp 3 miljoner är inte att leka med. Det är typ 15 000 kr per månad man går miste om. Detta plus driftskostnaden för bostad blir säkert 20 000 per månad. Svindyrt boende!
Det är ju bra att ta ett par timmar med en oberoende rådgivare innan du säger upp dig. Att bara säga ”kör på” är inte vad jag skulle göra eller rekommendera. Tänk t ex på stt du inte kommer att tjäna in någon mer permission under resterande år från nu fram till 67. Varken allmän, premie eller tjänstepension. Det påverkar din pension väldigt mycket.
Jag säger boka en kunnig rådgivare och gå igenom dina planer och ekonomi och räkna!