Är jag redo för FIRE?

Jag kan lova dig att du inte hittar en enda kunnig FIRE rådgivare i Sverige!

Inte ens här på forumet hittar vi någon som förstår grundprincipen med hur kostnaderna går ner och intäkterna blir större än beräknat vid FIRE.

Inte en enda person i Sverige, som Tar betalt för sina tjänster och har sitt namn eller företagsnamn på spel skulle rekommendera FIRE utan hängslen, livrem, säkerhetsbälte, dubbla krockkuddar osv osv

2 gillningar

En sak till jag glömt nämna som såklart spelar in är förväntat arv efter min pappa om minst 3 000 000 kr. Han är 72 år.

1 gillning

Pengarna rullar in :slight_smile: jag tycker att du ska kolla in @angaudlinn kanal på YouTube Firepåsvenska. Han går igenom mycket matnyttigt. En frågan som vi behöver ta i beaktning är om huset har några stora planerade kostnader? Finns ju alltid nåt att fixa. Pannan går sönder, badrummen måste renoveras.

8 gillningar

Det tror jag inte ett dugg på faktiskt :nerd_face:

Jag kan aldrig rekommendera någon till ett sånt stort beslut utan kunnig rådgivning. Och nej jag räknar inte ”det löser sig, pengar rullar in, var med i en IPO…” som bra råd :shaking_face:

Huruvida kostnader faktiskt går ned är ju väldigt personligt. Vad vill man göra under resten av livet (som är långt om man är runt 50). Man kan ha 40/50 år kvar.

7 gillningar

Mycket av oväntade utgifter går att hålla nere när man väl är FIRE.

Man har tid. Saker går att lösa billigare.

Ett exempel! Jag jag en ny panna men jag har pratat med flera olika rörmokare om hur jag skulle kunna byta den om den gick sönder. Fler gånger om året får de in pannor som bara har några år på nacken så folk byter dem av olika anledningar, tex fjärrvärme. En sådan panna med installerad hade man kunnat få för ca 20-30 K.

Det är en besparing jämfört med en helt ny för 100+ K.

1 gillning

Det behöver inte var så svart eller vitt…

Du kanske kan börja med att känna på FIRE med ett vanligt sabbatsår? FIRE-praoa… Kanske kan du studera något på distans eller bara göra vad du vill. Det har du definitivt råd att unna dig redan idag.

6 gillningar

En tråd för den typen av trixande och fixande kunde nog många finna intressant. Jag tror det finns några trådar om småbesparingar och så, men den här typen av lite större grejer vet jag inte om det finns trådar för. Kanske starta en tråd specifikt om det?

Men generellt är det nog läge att tona ner aggressiviteten lite. Jag börjar dra mig för att alls posta i en tråd när jag ser att du är där och postar, faktiskt, och det är ju inte riktigt så det ska vara på ett forum. :heart:

30 gillningar

Man kan räkna in det. 4%-regeln handlar ju om nettoutgift som man behöver täcka med kapitalet (i praktiken handlar det om 4% drawdown, dvs hur mycket man tar ut av kapitalet, inte om alla andra inkomster/utgifter runtom som inte nuddar portföljen). Om du har massa andra utgifter som du täcker med att jobba (barista-FIRE/flamingo-FIRE) så räknar du antingen det som inkomster i din simulering och det blir annat netto, eller så räknar du bort redan från början det du tror du kommer täcka med jobb. Du kan hantera inflationsstegring av både inkomster och utgifter i MonteCarlo-verktyget jag brukar länka till. Det går att mata in engångsinkomster/utgifter och återkommande grejer, allt som man vill/vet. Allt det där finns förklarat i tråden.

Man kan ju bestämma schablonmässigt att man t ex ska täcka 50% av sina utgifter med småjobbande, och helt enkelt räkna bort det.

Bara att bestämma hur man vill göra / ha det.

8 gillningar

Huset är i väldigt bra skick. Färdigrenoverat i år. Det återstår byte av värmepump (200 000 kr) troligen inom närmsta 5 åren. Resten är underhåll som redan ingår i min årsutgift.

3 gillningar

Att vara hemma med sina barn anser jag alltid vara ansvarsfullt. Bara för man inte har exakta uträkningar om hur allt blir 10 år fram i tiden betyder inte att man inte är ansvarsfull.

1 gillning

Jag skulle aldrig utsätta min familj för den ekonomiska risk ni utsatt era barn för. Kör ni bil utan säkerhetsbälte på era barn? Vi kör ~1500 mil varje år (per bil) och har aldrig krockat, varför ska man då ha säkerhetsbälte?

2 gillningar

@moderatorer ni får ta tag i det här.

12 gillningar

Att hoppa av sina arbeten när man äger sitt boende och har 4+ miljoner går inte att jämföra med att köra bil utan säkerhetsbälte.

Väldigt märklig jämförelse.

Hade vi efter ett år märkt att vi nallat mer på vårt sparkapital än vi haft råd med hade en av oss föräldrar börjat arbeta en dag i veckan. Ingen svårt eller märkligt alls.

2 gillningar

Det där är ju just anledningen att jag har en simulering liggande som räknar ihop mitt läge åt mig. Om jag kan se nu direkt att pengarna lutar åt att ta slut för tidigt (om säg 30 år), så har jag möjlighet att småjobba lite nu och under åren för att täcka upp det så att pengarna räcker längre. Och när de pengarna kommer in i simuleringen så är det lätt att se om det jag tjänat in då löser problemet. Man kan räkna för hand, gissa lite, köra det i simuleringen eller på annat sätt, men det är samma tänk.

3 gillningar

Det hänger helt på vilka utgifter man har/kommer ha (och ev inkomster), och hur lång tid det ska räcka, om det alls är i närheten av att räcka, eller är för lite. Det är därför jag och andra brukar säga att det är vettigt att räkna på det, för att det är så långa tidsspann och olika utgiftsnivåer så det kan bli väldigt olika resultat.

3 gillningar

Jo, jag har barn och planen är att sälja bostaden för att casha ut, bli fire och flytta till hyresrätt när ungarna är lite större.

2 gillningar

Problemet med alla teorier är att de skapar både en rädsla och en trygghet för olika människor.

De håller fast människor i ett järngrepp.

För att komma ur sitt mentala fängelse som teorier innebär måste man inse att de finns där bara för att skapa rädsla eller trygghet beroende på hur man väljer att se på det.

Livet i FIRE innebär ”obegränsad” tid att optimera kostnader, och öka intäkter. Har man En bra grundplåt så löser sig allt när man går FIRE.

1 gillning

Alltså det där är ju en filosofisk läggning snarare än någon form av sanning. Det finns olika personligheter: de som gillar att titta vidare och fundera på alternativ, och de som bara bryr sig om det de ser precis framför sig. Olika verktyg är olika bra för dessa typer.

Själv gillar jag att tänka brett och fundera igenom alla alternativ jag kan se framåt, så jag gillar den typen av verktyg som hjälper mig strukturera upp det jag kan se av framtiden så att jag kan se om jag fått med allt eller missat något. Andra tycker sånt är helt meningslöst.

I MBTI som @Saihtam gillar är det nog bokstäverna N och S för detta:

https://www.16personalities.com/articles/mind-intuitive-vs-observant

MBTI är egentligen inget vidare generellt, men det är intressant att se deras diskussioner av olika typer av tänkande.

2 gillningar

Precis detta är ju min kritik av din 4% regel. För mig ser jag den som en filosofisk mentalt hinder, som gör att många arbetar alldeles för länge.

Den teoretiserar över saker som man inte vet något om och inte har kontroll på. Inga absolut inga av de intäkter och kostnader som vi hade för 10+ år sedan innan vi gick FIRE stämmer med verkligheten idag.

Varje uträkning vi skulle försökt oss på innan FIRE hade, tyvärr, varit helt bortkastad tid.

Den försöker, utan att lyckas, skapa stabilitet i ett liv som saknar stabilitet (om man ser lönearbete som en stabilitet i livet).

2 gillningar

Ja, vi har ju diskuterat det förut med, det där om det är värt att göra en plan som inte kan hålla. Jag gör “alla” planer så att jag vet vilken projicerad framtid det är jag i praktiken är på/följer när verkligheten händer, och jag uppdaterar allteftersom jag får mer info. Du gör “inga” planer och tar saker som de kommer utan att tänka igenom dem i förväg.

Vill folk planera så ger jag dem infon som kan hjälpa dem med det. Oavsett om det står någon bredvid och skäller på mig för mina länkar.

Det är oklart för mig varför du går personligen på mig när det gäller 4%-regeln. Det är inget jag har hittat på. Jag ger generellt bara info om var man kan lära sig mer och förstå vad den faktiskt innebär, så att man kan nyansera vad den faktiskt säger.

13 gillningar