Kära FIRE-resenärer som räknar upp vårat FIRE-sparande tillsammans. Låt oss göra ett påsknedslag!
Nu har det gått tre kvartal sedan första FIRE-uppräkningstråden. Hur har det gått sedan sist? Har 2024 börjat bra? Kanske fått en oväntad skjuts med skatteåterbäring? Årets januari-månad dragit ner sparkvoten?
Hur många procent FIRE är du nu?
Mindre än 10%
11-20%
21-30%
31-40%
41-50%
51-60%
61-70%
71-80%
81-90%
91-99%
Mer än 100% FIRE (men sparar fortfarande)
0röster
Hur många procent har du ökat ditt FIRE kapital med sedan December?
Ekonomisk frihet (FIRE): När blir du ekonomisk fri? tycker 99.8%, men själv tycker jag att 4% är lite väl optimistiskt och landar därför en bit lägre med 3%-regeln. Ännu lägre skulle jag landa om jag tog i beaktande att utgifterna nog kommer öka en del snart i och med att det börjar bli dags att skaffa barn.
Grattis till en fin ekonomisk situation!
Superintressant att höra lite mera om hur ni resonerat att ert FIRE-tal kommer att förändras med familjebildande. Hur har ni uppskattat det?
Tack! Vi har faktiskt inte räknat på det alls, utan det är mer av en vag brasklapp som jag alltid har i bakhuvudet när jag tänker på hur det går med sparandet. Det känns som att det är för många osäkerhetsmoment där (vad händer med boendekostnaden? ska man köpa bil? vad händer med semesterresekostnaderna?) för att få till ett användbart estimat. Men så har planering aldrig varit min starka sida heller
2024 är ju hittills inget år vars börsutveckling man behöver begråta.
Att platsannons efter min ersättare snart rullas ut och jag redan lämnat a-kassan är båda steg mot att det inte går att ångra sig… åtminstone inte i nuvarande form. Precis som sist går månadssparandet in i bufferten på fasträntekonton.
Hur mycket extra räknar ni att ni behöver få ut i månaden för att kontra värdeminskning pga inflationen? Om jag tex behöver 20 tusen/månaden idag och når fire om 5, 10, 15, 20 år? Hur ska jag tänka?
Jag klarar mig på 17500 idag och har kommit fram till att om jag inte höjer mina levnadskostnader (vilket jag inte tror att jag kommer, har ganska hög hyra idag redan), och förutsatt inflationen är ca 2% i snitt, så kommer jag precis klara mig på 25000 kr om 15 år. Men för att ha lite marginal är mitt mål nu 30000 kr i månaden, dvs totalt 9 000 000. Sen får man ju se längs resans gång hur det blir tänker jag, är ju mer nice att upptäcka senare att man behöver mindre än tvärtom
Woooow!! Så nära nu - blir alldeles uppspelt för din skull. Hur mycket ”extra sparande” över målet blev det till slut? Minns att du nämnde tidigare att du egentligen redan var i mål men körde på lite till.
Det är ju rörliga mål vi pratar om, men åtminstone 20-25% över det ursprungliga målet som jag skissade på som minimum (men där jag tänkt in iaf 10% marginal redan).
Ibland känns det som en Formel 1 målgång. Ser ut att vara så lång bort. ”Ååååå, kom igen nu” (plattan i mattan) och sedan WROOOOOOOM far man som ett spjut över mållinjen. ”Jädrans, där är ju målflaggan i backspegeln, dax att bromsa”
4%-regel inkluderar 30%-kapitalvinstskatt väl? I Sverige har vi något som heter ISK, så är beskattning generellt ganska mycket lägre.
Dvs att ‘4,5-5%-regel’ motsvarar “The 4% rule”…
Har jag fel?
Ja jag känner mig så taggad just nu!! Det är mycket roligare att spara när jag kan spara väldigt mycket varje månad, jämfört med tidigare då jag inte kunde det
Jag tycker det är lättast att tänka i termer av hur mycket pengar jag behöver i förväntat penningvärde om 15-20 år, och då har jag kommit fram till att 9 000 000 bör täcka mina kostnader med råge. Men det är väldigt oklart för mycket kan ju hända i livet tills dess, hoppas på att hitta en partner osv, så vem vet hur det blir! Men tänker ändå att det är bättre att lägga målet högt nu och justera ner det under tiden i så fall.