FAT FIRE med 5 år svensson-buffert - rimligt?

Hej!

Nu börjar jag bli “rik” och har inte lust att tänka på pengar mer. Fokus har för mig sedan 2018 varit att tjäna så mycket pengar som möjligt för att sedan ALDRIG behöva tänka på pengar mer. Det har hittills gått bra då jag jobbat in en ansenlig summa MEN hela mitt liv kretsar kring pengar och det är inget roligt liv. Spenderar allt för mycket tid framför finans-X, di.se etc.

Behöver input för att få ett rikare liv med pengar utan att behöva bry mig om pengar.

Min plan:

• Lägga cirka 40 årsutgifter “svenssonliv” investerat globalt men med typ 15% Sverige då jag gillar Investor för mycket..
  • Spara 4 årsutgifter svenssonliv i primärt korta räntefonder och 1 årsutgift svenssonliv på bankkonto med insättningsgaranti.
  • Bra börsår: ta ut 2 årsutgifter svenssonliv + ev. fylla på buffert
  • Dåliga börsår: Ta ut 1 årsutgift svenssonliv och låta resten vara.

Min tanke är här då att min “maskin” som ska jobba åt mig utan att ja behöver tänka kan överleva 5 år och vad jag förstått är det sällan det tar mer än 5 år för MSCI att återhämta sig. Kommer bli svettig och nervös från år 3 men vill samtidigt inte missa för mycket avkastning.

Perspektiv: Jag är kring 35 år gammal, kommer kanske inte sluta jobba och kommer inte lida av att vara svensson då och då och om jag spenderar två svenssonliv på ett år kommer jag kunna göra saker jag aldrig hittills unnat mig.

Tacksam för input från alla kloka här på RT!!

4 gillningar

Du kan söka på guard rails i FIRE för att hitta en del resonemang och backtester på den här typen av uttagsregler.

2 gillningar

Jag hänger nog inte riktigt med på vad som är “fat” här, när du sedan pratar om Svenssonutgifter. Vad missar jag?

1 gillning

FAT ur mitt perspektiv är att jag kan spendera en årsutgift på saker som är roligt. Typ resor, middagar, prylar. Svenssonliv är typ fasta kostnader: handla vad jag vill på Ica, äta middag på restaurang ett par ggr i månaden och välja vad jag vill, åka till Grekland ett par veckor och åka till Sälen en vecka :slight_smile:

1 gillning

Så 40 Svenssonår motsvarar då typ 25 fetingår? (givet 4%-regeln) Isf är jag med. :smiley:

Tänker väl i stort att fetingår är 2x svenssonår. Utgår i stort från 4% regeln. Vill mest egentligen ha input kring 5 års bufferten. Är den rimlig eller borde jag öka den?

1 gillning

Tänk dock på att 4%-regeln är en schablonregel som innebär att pengarna räcker i minst 30 år. Den säger inte att pengarna garanterat räcker i 31 år eller fler. Som 35-åring behöver du ju täcka fler år än 30, för att klara dig resten av livet.

Har du sett denna? Det är en mer noggrann koll än 4%-regeln:

När det gäller fokuset på sparandet. Var inte rädd för att tokfokusera på sparandet under de perioder du känner för det, men var inte heller rädd för att i vissa perioder släppa på det och kanske inte spara något alls. Det är rimligt att hitta någon balans där och inte bara skjuta upp allting till efter FIRE-dagen. Om du inte tar lite tid nu att hitta ett bra liv så kommer du antagligen ha svårt att njuta av all ledig tid i FIRE, eftersom du i det läget inte övat dig eller provat på hur du vill att livet ska se ut.

Jag tog det lite mer lugnare mot FIRE. Mer att leva ett rimligt liv på vägen fram till FIRE också, än att offra allt för att nå FI så snabbt som möjligt. Jag varvade heltid med deltid, halvårslånga ledigheter ibland och mycket jobb under andra perioder. Att vara ledig på vägen fram gjorde att jag fick prova och kände att det var rätt för mig, och gav mig mer motivation att spara ordentligt under andra perioder.

6 gillningar

Stort tack för kloka tankar. Tror jag kört några 100 monte carlo men vill försöka göra det så överskådligt som möjligt och tänker nog köra denna strategi om jag inte får någon klar avrådan från densamma. Bygger lite på Jans text om 25+5.

Sedan 2018 har jag nog snittat 80-90 timmars veckor så en nedtrappning till normal heltid vore en stor skillnad såklart som start. Kommer inte gå från 200 till 0 men försöka hitta ett jobb som är spännande och utvecklande och som inte i första hand handlar om att maxa lönekuvertet. Lockas också starkt av tanken att vara periodare, ex vis jobba hårt som konsult vintrarna och vara ledig mycket sommarhalvåret :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Personligen kör jag bara en enda, mixad portfölj, med aktier, räntor, guld, och har inte en separat ”x år räntor” vid sidan om. Jag gillar när det är enkelt, så jag kör allt i ett och ombalanserar bara. Kör man tillräckligt stor procentandel räntor/guld så har man ett antal årsförbrukningar där.

2 gillningar

Jag tycker att fem år känns som en rimlig medelväg. Själv kör jag 2-3 år, men hör ibland om andra som pratar om 8-10. Så länge man gjort matemtiken och förstår både risker och fördelar med det så är det nog bara att köra.

Som axr är inne på så spelar ju portfölkfördelningen roll. Jag kör enbart aktiefonder och använder räntekonton utanför börsen som fallskärm/krockkudde/motvikt.

Du är så pass ung att jag funderar på om “svensonlivet” har börja hända? Har du träffat någon som du vill dela ditt liv med? Finns det barn eller drömmar om barn? Alla de “svensondelarna” i livet är det som vänder hela ens världsbild upp och ner. Börja leva i nuet och ge dig själv tid att fundera ut ditt liv och unna dig massor av tid (tjänstledigt, deltid m.m), upplevelser och vänner. Men avvakta med att sluta jobba helt till dess att du vet vad som väntar på dig :heart:

2 gillningar

Hej, tack för din input :blush: . Är gift och har barn på förskola och bor i villa ;). Kommer inte sluta jobba. Det vill jag inte men insett att inget jobb är roligt om man bara jobbar

2 gillningar

Är det inte så att 4%-regeln snarare innebär att det är hög sannolikhet att pengarna räcker i 30 år?

30 år men inte nödvändigtvis mer, var poängen.

1 gillning

Ett för mig Svenssonår innebär 2% uttag från totala värdet idag. Ett fetingår innebär 4% uttag. Ser det som någon slags dynamisk uttagsstrategi. Håller inte det 50 år får det va så. Bestämt mig nu för att helt enkelt leva i tron om att det håller :nerd_face:

1 gillning

2% har bra chans att hålla i femtio år.

Jag är lite fundersam på ”bra år”/”dåligt år”-regeln, dock. Det kan vara bättre att jämföra mer långsiktigt med någon form av benchmark. Kanske om cagr är större eller mindre än någon viss procent?

Så om en Svenne-lön är 38500 kr (medianen 2025) så är det ungefär 29500 kr netto = cirka 9 milj i FIRE-kapital. Om du siktar på en dubbel-Svenne är det cirka 18 milj.

1 gillning

Fast nu räknar du inkomster och inte utgifter. T o m Svensson har något litet sparande och Svensson med FIRE-ambitioner har ett större. Så ska du gissa är nog 20k (6M) och 40k (12M) en rimligare tanke.

1 gillning

Jag tänker att jag alltid ska se till att i första hand fylla på buffert så det förhoppningsvis ofta ligger 5 Svenssonår där och vid riktigt bra börsår, särskilt om flera i rad blir det sannolikt något större inköp typ båt, bil, bostadsrelaterat. Att tro att portföljen bara ska avkasta 2% inflationsjusterat är en alltför dyster framtidstro anser jag. Har kring 3M pension nu hittills också och förhoppningsvis kan väl det ge lite buffert med senare i livet.. :slight_smile:

De handlar under kortare tider inte så mycket om avkastning, utan snarare delningstal, för att portföljen ska överleva hela vägen. När tiden blir längre platåar man på dryga 2% uttag för överlevnad, vilket är delningstalet för typ 50 år (100/50=2).

Tråden jag länkade ovan resonerar om sammanhanget.