Slutat jobba - Krockkudde vid börskrasch

Jag funderar över hur man ska hantera en börsnedgång när man väl slutat jobba och lever på sitt sparande. Jag vill gärna ha kvar mycket av mina sparpengar i globalindexfond för att de de fortsätter generera ränta på ränta medan jag samtidigt lever av mitt sparande (ingen pension, ingen lön).

Ska man ha tex 1 årskostnad eller 1mkr på sparkonto hela tiden att leva på och resten i globalindexfond. När väl en nedgång kommer kan man leva på sparkontopengar istället för att röra i fonden och förhoppningsvis har man hunnit parera värsta nedgången.

Hur gör ni som slutat jobba och lever på ert sparande, inga andra inkomster som pension eller lön. Hur ska man parera nedgångar. Mina pengar ska räcka i minst 17 år och det lär bli några nedgångar på den tiden.

Det finns ett gäng FIREs här som bättre kan svara på hur de gör, men en reflektion av det du skriver är att ett “omvänt” scenario också är möjligt:

Tänk om du tar ut / ligger likvid med en årsförbrukning som du använder under 1 år. Under året går börsen upp massor (uppgång som du missar med ditt likvida kapital) och sen när det är dags att plocka ut nästa års likvida medel så faller börsen precis innan. Då backfirear den strategin tänker jag?

Jag gör som du tänker. Jag har 2-3 år på fasträntekonton (som ligger omlott, så det alltid finns något tillgängligt) och sedan har jag en uttagsstrategi som avgör utifrån börsens kvartalprestation varifrån jag tar pengarna.

Jag försöker förklara hur jag tänker kring det här:

Det finns även i textform i videobeskrivningen. Ta det som inspiration om inte annat. :smiley:

5 gillningar

@angaudlinn skulle vara kanon om du kan beskriva detta …i exampl skriftligt…försökte hänga med din förklaring…men du säger att det finns som textform….vart kan jag hitta detta? :smiley:

I beskrivningen till videon klistrade jag in “regelverket”. Så tittar man via RT så missar man den, men här är den i textform:

Uttagsstrategi

Inför varje nytt kvartal, summera de närmaste tre avslutade månaderna baserat i min Calc-siffror. Inkludera bankkonton.

Vid börsrörelser mellan -50% och -18 %:

Ta ut 4/3 av kommande kvartals behov från bufferten.
Aktivera eventuell portföljbelåning, beroende på räntenivåer.

Vid börsrörelser mellan -18% och -13 %:

Ta ut 3/3 av kommande kvartals behov från bufferten.

Vid börsrörelser mellan -13% och -8 %:

Ta ut 2/3 av kommande kvartals behov från bufferten.

Vid börsrörelser mellan -8% och -3 %:

Ta ut 1/3 av kommande kvartals behov från bufferten.

Vid börsrörelser mellan -3 % och +7 %:

Ombalansera genom uttag från fond som gått bäst.
Utvärdera eventuell portföljbelåning.
Väg in Paypal och liknande tillgångar.

Vid börsrörelser mellan +7 % och +12 %:

Sälj fonder och fyll på bufferten med 1/3 av kommande kvartals behov upp till maxtaket.

Vid börsrörelser mellan +12 % och +17 %:

Sälj fonder och fyll på bufferten med 2/3 av kommande kvartals behov upp till maxtaket.

Vid börsrörelser mellan +17 % och +22 %:

Sälj fonder och fyll på bufferten med 3/3 av kommande kvartals behov upp till maxtaket.

Vid börsrörelser mellan +22 % och +50 %:

Sälj fonder och fyll på bufferten med 3/3 av kommande kvartals behov upp till maxtaket.
Betala eventuellt av portföljbelåningen, beroende på räntenivåer.
Om avbetalning inte är aktuellt, fyll bufferten till 4/3 av kommande kvartals behov.

Sedan har jag lovat ett omtag på detta avsnitt, så det kommer väl under våren. Men det är ju en annan historia. Jag ville mest att TS skulle få lite inspiration här. :smiley:

8 gillningar

Jag startade TJP när jag fyllde 58 som ger basen i min ekonomi. Ålderspension vid 64. Sedan tar jag ut 1 års utgifter och lägger på konto (Borgo och Plus 1) och tar därifrån vad som behövs mer än TJP. Är FIRE och född 67.

Kollade avsnittet tack för videon den gav bra tips.

Hur ligger du investerad procentuellt mellan fonder(börs) och sparkonto(säker placering) nu när du plockar ur ditt sparande utan inkomster?
Och hur tänker du att fördelningen ska vara år för år?

Som du själv är inne på så är det lagom stor krockkudde i form av ränteplacering som gäller. I mitt fall fasträntekonton och en liten del rörlig ränta. Det gör ju inte att man kan undvika börskrascher men kanske man kan låta börserna återhämta sig utan att behöva sälja.

Själv har jag inte en så sofistikerad uttagsstrategi som @angaudlinn. Jag lever på utdelning/direktavkastning från aktier och utdelande fonder + avkastning från mitt räntesparande. Om börserna går så dåligt att utdelningarna blir för låga så knaprar jag på räntesparandet.

1 gillning

94/6 nu ungefär, men jag är lite extra tokig på den fronten. Det hänger bl a ihop med väldigt låga utgifter. :sweat_smile:

1 gillning

Man får räkna med att man ibland tar ut pengar efter nedgång, och då är pengarna dyrare. Men man kan också räkna med att man ofta tar ut pengar efter uppgång, och då är pengarna billigare.

I de flesta fall tar dessa fall ut sig över tid.

Du kan läsa om ”sequence of returns risk” om du vill veta mer om risken att det inte tar ut sig över tid.

Du kan simulera här:

3 gillningar

Tack så mycket @angaudlinn
Ser fram emot omtagningen även :hugs:

1 gillning