Som en fluga på väggen har jag har följt diskussionerna här på forumet sedan tanken började gro på att FIRE faktiskt skulle kunna bli verklighet för mig. Är lite nervös för att blotta mina tankar som än så länge endast funnits i mitt huvud och i ett kalkylblad, men hoppas på lite input från er som har gått igenom liknande resor eller har kloka insikter att dela.
Lite om min situation:
Jag är gift och har barn, men FIRE gäller enbart mig. Min man trivs med sitt jobb och planerar att fortsätta arbeta. Själv har jag ett välbetalt jobb, men det kommer med ett högt pris: mitt välmående, min familj och framförallt min tid.
Min dröm är att kunna ägna mig åt sådant som ger mig energi: kreativa projekt, hjälpa andra (kanske volontärarbete), träna, resa. Det kan också vara så att något av detta genererar någon form av inkomst i framtiden, men jag vill inte vara beroende av en hög lön. Tanken är att leva på mitt sparade kapital och avkastning, och ge mig själv en “lön” varje månad, så att jag fortsätter bidra lika mycket till hushållet som min man.
Planen är att dela upp min FIRE i två faser:
-
Fas 1: Från 52 till 65 års ålder (ca 13 år)
Målet här är att kunna täcka alla levnadskostnader tills den ordinarie pensionen kickar in. Jag siktar på att kunna ta ut ca 40 000 kr netto/månad (480 000 kr per år) för att leva gott utan större uppoffringar och ha marginal för eventuella oförutsedda kostnader. -
Fas 2: Från 65 till ca 82 års ålder (ca 17 år)
Här vill jag kunna toppa upp pensionen och skapa lite extra guldkant i vardagen, framförallt kunna resa, och planerar att kunna fylla ut pensionen med ca 10 000 kr/månad (ca 120 000 kr per år).
Min pensionsprognos ser helt okej ut, även om jag skulle sluta arbeta idag. Men jag vill kunna leva också, inte bara “klara mig”. Det finns också ett övervärde i bostaden som barnen kommer att ärva, så min plan är att våga använda mitt övriga sparkapital fullt ut för att förverkliga den här drömmen.
Så nu till min fråga till er: Är det alltför defensivt att placera 30 000 kr netto/månad (dvs 360 kr per år x 13, totalt 4 680 000 kr på fasträntekonto och ca 3 000 000 kr i Indexfond med 4%-regeln, där jag kan ta ut ca 10 000 kr/ månad i 30 år? Eller kan jag placera en större andel än så på Indexfond och därmed räkna med ett något lägre totalkapital?
Jag söker en balanserad strategi, trygg men inte mer defensiv än nödvändigt. Hur bör fördelningen se ut mellan t.ex. fasträntekonton och indexfonder i mitt scenario? Eller finns det andra alternativ jag bör överväga?
Tar tacksamt emot alla kloka inspel! ![]()