Rådvill med önskan om 7% årlig avkastning för ekonomiskt oberoende

Tack för alla intressanta inlägg och givetvis alla bra avsnitt.

Jag är rådvill. Känner att jag bör agera men har kört fast.
Har många bra vänner men ingen jag pratar ekonomi med.

Har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med att putta mig i positiv riktning. Detta är ett, i jämförelse med alla problem i världen ett jätte i-landsproblem men likväl vill jag lösa det.

50 år och familj
Rätt hög lön, ingenjör, anställd
Liten huslån annars skuldfri
Hälften på dåligt räntekonto
Övrigt investerat i främst index.
Har varit på börsen i 20 år och både gjort bra och mindre bra affärer.
Inte speciellt intresserad av aktier men känner att jag måste ta ansvar för mitt kapital.
Har suttit still i båten under året och inte panikat i raset men har inte heller haft mod fortsätta handla i dippen.

Skulle behöva 7% (men hellre 10% avkastning, stryker 10 då 7 räcker väl när jag tänker efter, för att bl ekonomiskt fri)
Finns det några säkrare investeringar när beloppen är lite större?

Hade gärna snart slutat jobba, eller åtminstone kunnat känna oberoende.

Vag gör jag nu?
Er input är guld värd, tack på förhand.

1 gillning

Tråkigt svar du kanske inte vill höra. Det finns tyvärr inga ”säkra” investeringar som ger 7-10%, det är börsen som gäller långsiktigt om du vill ha den förväntade avkastningen, men det finns inga garantier och kommer svänga rejält, samt att du kanske inte kan vänta dig att vara ekonomiskt fri när du önskar. Du kan troligtvis behöva ta mer risk än global indexfond om du vill ha 10%, tex genom belåning, faktortilt.

Vill man vara hyffsat säker på att leva enbart på sin avkastning så bör man ha kapital nog att kunna ha 4% och klara sig

9 gillningar

Bra jobbat är första tanken :grinning::+1:

Alltså det finns inga säkra investeringar som ger den avkastningen och det blir inte heller bättre ju mer ”exklusivt” det låter. Är man inte superintresserad och vill lägga mycket tid för att chansa på överavkastning över index så är indexfonder bästa vägen. Visst, en del lyckas, åtminstone i perioder, men över lång tid är det svårt att slå index.

Tycker du ska jobba på att definiera din inställning till risk. Enligt citatet ovan ser det ut som du har 50/50 aktier/räntor vilket jag personligen inte tycker är helt fel, om man är nöjd med kapitalet, men då får du inte 7-10% om året. Snarare typ hälften.

Ska man få 7-10% så får man ligga 100%ish i aktier/aktiefonder. Men då tar du risken att kapitalet halveras i en stor krasch.

Samtidigt är du i den åldern när det närmar sig att vara olämpligt med för hög risk. Snarare att börja stegvis skydda kapitlet åtminstone från 55.

För att nå FIRE tidigare så hade jag funderat på hur jag kan tjäna mer i så fall, mer än att ta väldigt hög risk med kapitalet som 50+ are (samt såklart förvalta kapitalet). Extraknäck. Byta jobb för högre lön. Mm. Kanske också fundera på om ni har onödiga läckage av pengar där ni kan öka sparande genom att jobba smartare med utgifterna.

När det gäller kapitalet så hade jag funderat så här …

1. Hur mycket kan du acceptera att kapitalet går ner i en krasch och är under vatten i rätt många år. -50% ok då kan du köra 100% aktier. -25% då är det mer som du ligger nu 50/50. Försök fundera och kom fram till en aktie/ränte split. Sen korrelera det till förväntad avkastning. Varje 10% andel i aktier kan ge reellt 0.7% plus inflation (alltså 7% plus inflation vid 100% aktier som tumregel över lång tid)

2. Jobba på att ha bra billiga indexfonder i aktieandelen för att maximera avkastningen. Sen sköter de sig själv i princip.

3. Jobba på att få ut bättre ränta på sparkonto. Där finns en del att göra idag. Kolla på compricer. Sikta på de med insättningsgaranti.

4. När räntorna börjar toppa så kan man även fundera på långa räntefonder istället för att ha all cash/räntor på sparkonto. Speciellt när det högre ränteläget jobbat sig in i obligationsportföljerna (beror på durationen per fond). Obligationer ger normalt bättre avkastning än korta räntor om än lägre än aktier. Senaste året har varit sämsta obligationsmarknaden på typ 100 år men saker och ting tenderar att återhämta sig. Tex AMF Mix eller AMF Lång som fonder.

Själva är vi något äldre och inne mer på att safe:a inför en FIRE om 1-2 år. Vi ligger på knappt 60/40 och tänker att räntedelen kan få vara 20/20 kort/obligation när situationen på obligationsmarknaden lugnat ner sig :slight_smile:

Lycka till :slight_smile:

4 gillningar

Du har ett litet bolån. Varför inte betala av det och bli helt skildfri? De flesta (alla?) som jag känner som har god ekonomi är också skuldfria privat. Att säkra sin privatekonomi har varit viktigt. Sitter du säkert privat är du ekonomiskt “immun” mot det mesta, även tråkiga händelser.

Därefter se över dina kostnader så att du blir billig i drift. Ju billigare du är i drift desto mindre kapital behöver du förstås.

Placera det fri kapital du har i fonder. Är du bara måttligt intresserad är indexfonder förmodligen bäst. Kanske 50% bred global och 50% Sverige.

3 gillningar

Så många bra tips redan, tack.

Summerar lite svar på de bra svar jag fått.

Googlade och hamnade på Hernhags blogg och inser att jag har nått kapitalet för fire. Termen eller åtminstone beräkningsregeln var inte bekant för mig. Klarar mig på kapitalet vid 4 och 5 %.

Däremot har jag inte exekverat förutsättningen eftersom halva kapitalet ju står på sidlinjen. Bör jobba med min riskvilja. Det är en akilleshäl. Den är välkänd. Bra spottat.

Dessutom blir väl fire regeln knepig i inflationstider som dessa.

Skulle nog inte heller säga mig vara mentalt förberedd heller.
7% hade känts tryggare och roligare.

Huslån är kvar då jag avkastat mkt mer än räntan men det kan ju oxå utmanas nu med högre räntor. Allt annat betalas kontant, energiinvesteringar i huset, sol, värmepump, renoveringar etc, vilket känns bra men ibland undrar jag om det verkligen är smart då chansen till hävstång minskar.

Riskviljan har ju faktiskt testats under året. Jag orkar rätt lätt tappa 25%. Då sitter jag lugnt i båten. Tappar jag ner mot 50% blev det jobbigt. Men jag behöll.

Vi lever gott men har det inte extravagant. Det är nog här pudelns kärna är och här jag börjar vackla. Kanske spenderar jag för lite om jag ändå inte når ”riktigt” oberoende. Dvs känner mig säkert rik och kan hoppa av ekorrhjulet.
Kanske då roligare att använda pengarna nu. Men då förstör jag förutsättningen för oberoende.

Samtidigt behöver jag inte så mkt för att vara nöjd. Resor är dock dyrt och kul. F Off pengar är oxå skönt när hierarki och politik på jobbet tar över.

LFGl index och svenskt index är större delen av fördelningen idag. Och har varit under lång tid. Men tveksam till att fylla på LFGlobal när dollarn står högt. (Jag vet att just keep buying rekommenderas)
Jag har lite hög risk i det som inte är index. Småbolag och investmentbolag. Välkända bolag, inv bure nibe etc. Inga startups. Kanske ska vikta upp med nyköp i index.

Livets dilemman…

2 gillningar
1 gillning

Kul att du hittade 4%-regeln!

Påminner om att den inkluderar en genomsnittlig inflation på 2%, så bara för att inflationen är genom taket nu så behöver du inte nödvändigtvis justera upp nivån för din önskade avkastning.

Jag tycker många också ”missar” att det finns mycket gott om tid under åren som FIRE att löpande göra mindre justeringar i sitt upplägg för att ytterligare kunna parera lite sämre tider. Antingen genom att dra ned på kostnader eller börja tjäna lite mer pengar under en period.

Har du funderat på att börja arbeta som egen konsult och sedan successivt dra ned på beläggningen? Ett tryggare sätt att glida in i FIRE där du i värsta fall fortsätter jobba några år längre än du skulle önska.

När du räknar på ditt FIRE-nummer, har du tagit hänsyn till att du inom en relativt snar framtid också får pension?

Brukar tipsa om den här artikeln som i mitt tycke är en av de bättre för att få lite resonemang och stöd i att välja en individuellt lämplig nivå:
https://thepoorswiss.com/updated-trinity-study/

1 gillning

Länsförsäkringar Global index har gått upp 70% de senaste 5 åren d v s 11% per år i snitt (1,7^(1/5)=1,11).

En enkel portfölj skulle kunna vara:
50% Länsförsäkringar Global Index
25% Pluss alla bolag (index sthlm)
25% Xetra Gold

Du bör kunna komma upp i nästan 7 % genomskinlig avkastning då, men med lägre svängningar än börsen.

Rebalansera tillbaka till %-vikterna en ggn per år.

Inklusive inflation. Realt är det nog rätt nära de 7% man kan förvänta sig över tid från globalt index. Eller?

1 gillning

Inflationen brukar vara lägre än börsens avkastning, i genomsnitt.

Vissa index brukar stiga mer än andra, historiskt i genomsnitt.
Olika index stiger ibland vid olika tillfällen i tiden.

Guld brukar påstås skydda mot inflation. Jag är inte helt säker på att det alltid stämmer.
I år har världsmarknadspriset på guld sjunkit, trots inflationen, men eftersom världsmarknadspriset på guld sätts i USD och USD steg under årets första 10 månader, så var effekten på svenska depåer värdebevarande (i kronor mätt).
Guld är en bra värdebevarare eftersom guldpris och USD är (har jag för mig, ett tag sedan jag kollade upp det) negativt korrelerat.

Bra input!
Ja jag räknade in pensionsbeloppet oxå.
Räknar jag på att jag ska klara mig på sparade pengar till 65 och sen få det oranga kuvertet ink Ppm blir nog caset än lite bättre faktiskt men knepigt att veta vad den summan efter 65 blir.

Jag har tjänat majoriteten av mina pemgar som konsult och jag borde gå den vägen igen. Jag tog ett pitstop och blev anställd i fem år. Trodde jag skulle känna mig mer inkluderad i ett storbolag…. :grin:

Denna tråden bidrar jättemycket.
Tydligt oxå att det inte finns några genvägar. Och lyssnar man på Bolmessons senaste så är det rikedom via jobb och index som gäller.

Receptet om man summerar lite
*Jag gillar mitt jobb men inte att vara anställd dvs jag borde bli konsult igen
*Jobba några år till, typ 5, då det är där pengarna finns.

• Glid sen över i fire
  • Jag har redan större delen av kapitalet i LF global och sv index. Köp mer index, inte separata aktier. Jag säljer av alla aktier på sikt och omplacerar i index eftersom mitt aktieintresse har svalnat även under uppgång. Däremot har inte intresset för god avkastning svalnat.
  • Vi lever rätt sparsamt idag så jag tror inte jag ska skära ner så mkt. Viktigt att leva oxå men jag ska nog automatspara lite mer på månadsbasis.
1 gillning

Detta kan du få fram genom både simulatorn och uttagsplaneraren på minpension.se genom att fylla i vilket år du slutar arbeta samt när och hur du önskar ta ut din pension.

2 gillningar