FIRE-Upplägg, totalekonomi med kommande pension

Hej!

Vi närmar oss FIRE (tror jag). Frugan redan hemma snart ett år och jag kämpar på med jobb lite till. Vi är i 50-års åldern, två tonåringar, obelånat hus som står inför lite renovering inom nåt år iaf. Lever hyfsat sparsamt men såklart har vi utgifter med, bilar, barn, intressen mm.

Har skrapat ihop så vi kan plocka ut lite mer än vad vi gör av med/mån. enl. 4% regeln.
Då täcker det även intressen, lite småresor, något restaurangbesök då och då mm.

Fördelningen är idag enligt följande:

*Två årsutgifter på räntekonto med fria uttag 3,5% ränta.

• Sex + årsutgifter på fasträntekonto med bra ränta bundet ett år. Faller i Juni.
  • Resterande på Avanza med fördelningen idag på 80% globalt och 20% sverige. Det varierar lite, har varit 30% Sverige.
  • Mindre summa för oförutsedda utgifter på bankkonto.

Tänker att räntekontot med fria uttag ska täcka större oförutsedda utgifter ifall man blir av med jobbet, byta bil, värmepump, vattenskada eller vad det kan dyka upp för nåt oförutsett, det andra räntekontot som lite buffert (totalt i ekonomin är det idag 80/20).

Är vi nåt sånär rätt tycker ni eller är vi ute och cyklar?
Jag kommer nog inte arbeta mer än max två år till. Helst bara ett!

Hur bör vi tänka med kommande pension då båda har haft låglönejobb hela livet. Ska man vänta med att ta ut den eller ta ut så mycket som möjligt på kortast möjliga tid osv? Det är inga stora pensioner som ni förstår.

Tack!

4 gillningar

Välkommen @Yorckstrasse!

Jag och min fru har ett gemensamt sparande som vi ska använda för tidig pension/FIRE. Min grundidé är att ta ut all pension så tidigt som möjligt. På så sätt förbrukar vi mindre av sparkaitalet och mer blir kvar av det om någon av oss går bort. Som tidigast slutar vi med tillsvidareanställning vid 55 års ålder. Planen kan såklart ändras innan dess då det är några år kvar.

Jag tycker tråden nedan är användbar i planeringen om du har koll på kommande pensionsuttag mm:

2 gillningar

Gratulerar till bra läge. Såvitt jag förstått syftar 4% regeln till att med hyfsat hög sannolikhet se till att man inte blir pank under en 30 års period.
Det finns räknesnurror som med historiska data ( USA data ) skattar risk att man får slut på pengar. Inte så fel då världenfonder brukar innehålla ca 70% USA .Man kan ansätta skatter, avgifter och extra utgifter ,andel aktier ,inkomster och extra utgifter.
Labba lite…
" Avg tax" är noll på sparade pengar vid uttaget.
“investment fees” behöver vara isk skatt + Fondavgifter
“Healthy non smoker” ?
" Inflation adjusted"

Bara att mata in sina siffror…

Jag kollade pension vid 55 och fann att om 100 män som kör detta upplägg med 4% årligt uttag statistiskt har
Vid 80 har 28 dött redan. 5 st har slut på pengarna och resten pengar kvar.
Vid 85 har 46 st dött och 10 st har slut på pengarna. Dvs av dom som fortfarande lever har 8 av 10 pengar kvar

Om ni får slut på pengar (<100000Sek) OCH inte har ex sommarstuga eller annat som räknas kan ni kalenderåret efter få dom tillägg och annat som majoriteten pensionärer får från skattemedel och få ekonomi som “medelsvensson i pension”. Det är inte så dåligt speciellt om man är säg 75+ redan och inte drar så mycket utgifter längre.
Det blir ungefär lika mycket netto oberoende av vad lönen var upp till ca 45.000 i genomsnittlig månadslön under arbetslivet pga behovsprövade tillägg.

Tack för ditt svar. Har kikat lite på den simuleringen tidigare.

1 gillning

Kör bara tänker jag om det finns en möjlighet. Vet ju inte man lever eller får vara frisk. Det värsta som kan hände med att hoppa av är ju att man får ta ett jobb igen.

Hej och välkommen till forumet! :smiley:

Jag tycker det ser jättebra ut och framförallt att ni redan byggt in marginaler i kalkylen. Med två tonåringar hemma så går det ju en del, framförallt mat, men en dag flyttar de också ut och då förändras kalkylen ganska mycket.

Är ni 50 idag så sträcker sig 4%-regeln och dess förutsättningar fram till ni är 80. Då har ni gott om tid att fundera över bästa pensionsuttagsstrategin också. Jag är själv i ett liknande läge och bär på liknande funderingar och har väl primärt kommit fram till att om de första fem åren går i linje med historiken snitt eller bättre, då är det hur lugnt som helst och hur jag tar ut pension kan kvitta. Går de sämre än uppskattat snitt så får jag i värsta fall plocka ut tidigare, men då får jag ju också en boost som gör att pengabingen kan få stå och växa ganska obehindrad under tiden.
De oförutsedda utgifterna är ju de läskigaste inför ett FIRE-beslut. Men vitvaror och bil är ändå ganska lätt att räkna på. Vattenskador och annat strul är svårare, men ni låter så genomtänkta i din beskrivning att jag tror det kommer att rulla på galant. Med möjlig bootstrapping kan man också påverka mycket.

Den känslan är inte dum. Jag håller två vidskepliga tummar. :smiley:

2 gillningar

Tack!

Jo det är nog bra att ha lite luft i kalkylen. Tanken är att inte behöva röra det som är på börsen i form av indexfonder på lång tid som möjligt. Några år iaf så den investeringen har chans att kunna ticka på nåt år till innan obalanserna till kanske lite mer konservativ fördelning och uttag av kapital. Men inte helt färdig i mitt tänk där än. Det är mycket om och men att ta hänsyn till när det inte längre kommer in en lön.

3 gillningar