Hur kan vi gå i pension vid 50–60?

Vad har ni för tips gällande pensionen? Hade gärna gått i pension/jobbat mindre runt 50-60. Hittills har jag bara tänkt att jag ska få hög lön och ha bra tjänstepension. Vi är runt 30 och har inga barn än.

Loggade in på minpension och det såg väldigt skralt ut till 65. Skulle jag ta ut pensionen vid 65 visar den 40/mån vilket låter ok. Denna siffra satte mig på top 10% tydligen. Hur finansierar man åren innan?

Vi månadssparar 30% av nettolön men har inte något dedikerat ”pensionspar”, vi har ingen löneväxling heller.

Vad är viktigt att tänka på om man är funderar på att trappa ner tidigare och rent allmänt kring pensionen?

Hur gamla är ni idag?

Hur mycket pengar har ni sparat / investerat idag?

Vi är runt 30. Ca 3mkr om man räknar in bostad och börsen. Vi investerar drygt 30k/mån.

Med de här förutsättningar behöver man inte oroa sig 30 år i förtid :wink::+1:

5 gillningar

Men vi kanske vill pensionera oss om säg 20-25 år?

Testa att kolla in Fire på svenska avsnitt 42 där @angaudlinn tar upp sina tankar om det s.k. FIRE-talet, så kanske du kommer en bit på vägen.

I övrigt kan du läsa genom artikeln “Maxa pensionen: 7 tips” skriven av @janbolmeson på (fortfarande beta) RikaTillsammans.

Det finns även flertalet videos på RikaTillsammans om du vill kolla ännu mer :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Bra start! Fokusera på spara. Kolla på rikatilsammansavsnitt och läs (sök på) forumet för personer i liknande situationer.

Här finns även ett par verktyg för att simulera “när kan jag sluta jobba?”

1 gillning

Den räknar inte med min vanliga pension dock?

Bara att fortsätta gneta på som ni gör nu så blir det säkerligen kanon :slight_smile:

Knappa in ert månadssparande och 20-30 år i en ränta-på-ränta-kalkylator och lägg sedan till beräknad pension enligt prognosen på minpension.se. Blir nog inga problem med pengar under tiden fram till pensionen kickar in men glöm inte bort att livet går ut på mer än bara att spara. Typ leva livet, njuta och ha roligt under tiden också!

Gjorde lite beräkningar och pensionsålder på 52-57 känns rimligt förutsatt att vi håller vår plan. Helt sjukt?

1 gillning

Om 25 år har ni runt 30 miljoner om ni fortsätter spara som ni gör nu, det lär ju räcka att leva på frama tills pensionen :slight_smile:

Förutsätter inte det att du jobbar fullt fram till 65? Om du slutar jobba vid 50 eller 55 och lever på sparpengar fram till 65 blir pensionen lägre än om du jobbar hela vägen till 65.

Å andra sidan om du sparar 30% av lönen kommer du bygga upp ett avsevärt kapital som gör att du kommer att kunna sluta jobba tidigt. Det enklaste är nog att fortsätta spara och sedan räkna noggrannare när du börjar närma dig.

Ja summan va för att gå i pension enligt avtal dvs 66. Fire kalkylatorn skulle ge mig 60/mån från 60.

tar jag ut pensionen också har jag:

60-66: 13/mån + 60 som 3.5% uttag

66-: 32/mån + 60

Men gissar att man vill prioritera 55-70, sen 70-80 och kan leva lite ”fattigt” från 80? Känns dumt att ha mer pengar från 66 än 60

Precis min tanke också. Våra två barn i yngre tonåren kostar oss ca 10 000 kr i månaden just nu. Hälften i direkta kostnader som aktiviteter, kläder, diverse inköp osv. Den andra hälften i mat (de äter mer än 2 vuxna), förbrukningsvaror osv. Hade vi kunnat tänka oss att bo mindre utan barnen så hade det fått räknas till också.

Men trots ovan, låt inte en dröm om en framtida tidig pension hindra er från att uppleva det som för många är meningen med livet, familjebildandet. Skaffa så många barn ni vill ha (om ni kan och har lyckan att få det), skaffa ett boende som ni trivs i, jobba deltid när barnen är små om ni kan och njut av att var tid har sin charm. När barnen är några år gamla kan ni ta ett nytt grepp om ekonomin och den tidiga pensionen.

Vi har sparat med målet tidig pension sedan barnen var 3-5 år. Under många år arbetade jag deltid så visst går det ändå även om det så klart inte går lika snabbt. Men enligt mig är det vettigare att jobba mindre när barnen är små än när barnen flyttat hemifrån.

5 gillningar

Ja vi ska skaffa barn är planen, men våra löner lär ju gå upp en del tills barnen kommer? Tänker att vissa kostnader kommer gå ner - typ resor och liknande borde minska i kostnad i början då vi lägger mycket pengar på resor idag.

Det jag inte är med på är hur inflationen spelar in i FIRE kalkylerna? Det stod 5% avkastning istället för 7% som man brukar använda sig av? Om 20 år är ju 60/mån inflationsjuserat till 40/mån?

Man brukar göra alla beräkningar i dagens penningläge, för att enklare kunna relatera till siffrorna.

Om du har 100 kronor investerat och får 7% avkastning så har du 107 kronor efter ett år, men om inflationen samtidigt varit 2% så räcker dessa 107 kronor endast till så mycket som 105 kronor räcker till idag. Den reala avkastningen har alltså varit 5%.

Tänk dock på att en begränsad tid sällan ger genomsnittlig avkastning. Enskilda år kan resultatet variera mellan -50% och +70%. På tio år kan genomsnittlig avkasningen per år vara någonstans mellan 0% och 15% och även på längre tid är spannet potentiella utfall ganska brett, även om det blir smalare ju längre tid du har.

1 gillning

Det är svårt att prediktera så lång tid. Jag såg på min tid att jag skulle få runt 40k/mån och var nöjd med det Det visade sig nu när jag är 68år att nu är pensionen snarare 80k/mån, även kanske också för att jag inte slutade jobba förrän vid 66…

Minpensions beräkningar är lite pessimistiska eller var det i alla fall fram till idag. Hur det blir längre fram det kan man ju undra…i allafall de pengar jag skulle ha som FIRE behövs egentligen inte nu, det blir problem att “die with zero” i stället…:grin:

2 gillningar