10 miljoner på pappret, men ingen känsla av frihet

Jag och min fru är i 30-årsåldern och har en underbar liten son tillsammans. Ekonomiskt har vi aldrig haft det särskilt fantastiskt. Inte katastrof heller, men min fru har av olika skäl inte kunnat bygga någon karriär, och jag började min ganska sent i livet. Vår gemensamma inkomst är då rätt låg, och våra besparingar låg runt 700 000 kr. Vi äger inget boende.

Pengar har alltid stressat mig enormt. Jag är en orolig person i grunden, och ekonomi har varit ett konstant mentalt brus i bakhuvudet.

Efter flera år av väntan och osäkerhet hände det som vi hoppats på, och vi fick in cirka 8,7 miljoner kronor. Tillsammans med våra egna pengar är vi nu nära 10 miljoner.

Jag har tänkt i många år att den dagen allt “löser sig” ekonomiskt, då kommer lugnet. Men ärligt talat känner jag nästan motsatsen. Det låter säkert otacksamt, men pengarna känns overkliga. Som om de inte riktigt är mina.

Jag har läst på massor om sparande och investeringar och känner mig trygg med teorin. Indexfonder, lång horisont, sitt still i båten, rör inte kapitalet, du är ung, tänk pension. Hela narrativet handlar alltid om när man är 65 och ska börja leva på pengarna.

Problemet är att alla råd samtidigt säger att du inte ska använda pengarna. Går marknaden ner ska du absolut inte röra dem. Går marknaden upp ska du inte heller röra dem, för då förstör du ränta på ränta. Att ta av kapitalet framställs nästan alltid som något man gör när allt annat är kört. Men samtidigt håller jag också med om detta till stor del, jag vill att kapitalet växer. Hade vi inte fått denna summa hade vi livet ut kämpat med att öka våra besparingar och vår ekonomi. Så varför känns det så konstigt nu…

Vad är poängen med pengarna här och nu?

I praktiken hjälper de oss främst med boende, och det är enormt värdefullt. Vi kan köpa med stor kontantinsats och få trygghet där. Men utöver det känns det märkligt tomt. En stor klumpsumma pengar förändrar inte vardagen på samma sätt som en hög och stabil lön gör. En bra lön höjer livskvaliteten varje månad. Det här kapitalet känns mer som något man ska låsa in och hoppas att man får nytta av om 30 år.

Och även om jag tänker att jag ska använda en del, vad gör man egentligen? Att ta några miljoner och konsumera dem löser ju inget på sikt heller. Eller att nalla på årliga avkastningen för att äta ute oftare och konsumera medan framtida avkastningen stagnerar och dör ut till inflationen.

Det är en konstig känsla. Nästan nedslående. 10 miljoner är ju objektivt sett sjukt mycket pengar. För ett år sedan hade jag sett det som total frihet. Nu känns det mest som en hög pengar som inte riktigt gör något alls.

Det känns som att det hade varit mycket naturligare om man hade tjänat ihop dessa pengar över tid med en bra karriär, där livskvaliteten ökade i rimlig takt och man känner ekonomin förbättras. Men när lönen inte alls reflekterar förmögenheten kolliderar två världar.

Jag är nog mest ute efter perspektiv. Hur tänker man rätt här? Hur får man pengarna att faktiskt betyda något, utan att sabotera framtiden eller leva med konstant ångest över varje beslut?

20 gillningar

Alternativ plan, konvertera pengarna till stabil lön för resten av livet:

• Köp lagom stort boende så ni kan maxa bolånet baserat på KALP baserat bara på er lön. Dvs så låg kontantinsats som möjligt.
  • Kör in resterande kapital plus lånade pengar på börsen i en 80/20 eller 60/40-portfölj.
  • Börja med att ta ut drygt 2% av ursprungligt investerat kapital efter ett år och använd det som guldkant/lyx/vad ni vill. Öka uttagna beloppet med 2% varje efterkommande år för att kompensera för långsiktig inflation. (Keyword: Perpetual withdrawal rate / PWR)

Det kommer blir 200-300 000 extra om året (i dagens penningvärde) som ni kan använda till resor/konsumtion eller annat onödigt. Lön täcker vanliga livet, räntor, och ytterligare konsumerande (spara inget av lönen).

• När ni når pensionsålder, resetta uttaget; kör i stället 4-5% av dåvarande investerat belopp (som sannolikt kommer vara avsevärt större än 10 miljoner) och räkna upp beloppet med 2% varje år. Det kommer i dagens penningvärde antagligen vara mer än 500 000 om året extra att dryga ut pensionen med. Kom ihåg att försöka maxa bolånet igen i god tid innan pensionen, så att pengar inte är onödigt låsta i bostaden. (Keyword: Safe withdrawal rate for 30 years / SWR / ibland Sustainable withdrawal rate)
  • lämna sjukt stort arv till ungarna när ni dör

Är ni ok med att inte lämna arv så kan ni öka de här procenten (och ändå riskera att lämna arv).

Om du orkar, så kan du simulera din plan så här för att labba med olika stora uttag för att se trolig effekt på kapitalet:

Keyword / Ytterligare söktermer för att hitta relevant info (sök i forumet och på Google):

Die with Zero / DWZ
FIRE / Barista FIRE / Coast FIRE

Fler relevanta trådar:

Låt storleken på investerat kapital styra konsumtionsnivå:

PWR/SWR:

Podavsnitt som även berör den emotionella sidan som du kämpar med:

58 gillningar

Har inget jättebra svar här tyvärr. Tycker själv att ju mer pengar man har desto mer vill man ha för att känna sig trygg. 10 miljoner räcker inte så långt längre tyvärr, det motsvarar väl 400k per år enligt 4% regeln, och det är väl mindre än en medianlön numera.

Ni är dock rätt unga så tiden är på er sida. Om ni låter det ligga investerat i tio år så lär ni ju ha minst 20 miljoner och då börjar det väl mer likna något. Jag skulle låta det ligga investerat om jag var ni och möjligen lyxa till det genom att ta 1% i slutet på varje år, om börsen gått bra, och använda de pengarna till något skoj. Men låt den stora merparten av kapitalet växa till sig lite.

5 gillningar

Grattis till en bra ekonomisk sits. Att plötsligt få in en större summa pengar kräver tillvänjning. Ta det lugn, låt det sjunka in och fundera på vad som är viktigt i livet.

Sen finns det några tankesätt som kan underlätta i användningn av pengarna.

10 miljoner vid 30 är tillräckligt för att kunna göra vad ni vill, fast inte allt ni vill. Är FIRE målet kan ni låta ränta på ränta jobba på och lösa det. Vill ni bo bättre räcker det till det. Vill ni resa mer så är det inget problem. Men det räcker inte till att maxa allihop samtidigt.

Det är också tillräckligt för att inte behöva oroa sig nämvärt över börsens svängningar. Oavsett om den är upp eller ner för tillfället kommer ingen plötslig oväntad utgift att decimera kapitalet totalt. Det gör att investering på börsen är tämligen ofarligt om ni håller er till globala indexfonder.

Mitt alternativ är att inte stirra sig blind på ränta på ränta effekten på kontot. Se pengarna ni investerar på börsen som att ni köper en sedelpress. Den kommer att finnas kvar varje år men pressa olika mycket pengar. Alla sedlar den pressar är till för att förbättra era liv. Visst kan ni köpa mer sedelepressar för en del av pengarna och det kommer ni säkert göra många år. Men frågan är om det är bästa investeringen för livet för alla pengarna. Ibland har man bättre livsränta på andra saker. Så ställ er varje år frågan var årets avkastning gör störst nytta i ert liv just nu. Försök att hitta någonstans att använda iallafall en liten del av årets avkastning till nåt mer än återinvestering.

Alla köp är investeringar, bara bra eller dåliga såna. Så se era köp som livsinvesteringar. Att använda en del av kapitalet som insats till ett bra boende kan va en bra investering. Om man behöver ett bättre boende än man kan hyra och gillar att ta hand om det. Men tänk på att löpande kostnader bör täckas av era inkomster.

Andra bra livsinvesteringar kan va kurser och utbildningar som förbättrar ens liv. Att ha kunskaper som ger större chans till jobb man gillar eller högre lön är en trygghet mot arbetslöshet, dåliga chefer osv..

Att låte börsen betala ett gymkort och eventuella resor till gymmet man faktiskt vill gå till, och kanske en PT så det blir av att man går dit och tränar är en trygghet i att man är i bättre form att hantera eventuella skador eller sjukdommar man kan råka ut för.

I bland kan lifestyle creep som uppgradering av bil och garderob också va en bra livsinvestering. Det blir liksom löjligt att ha en krånglande gammal bil och dåliga vinterkläder när det finns bra bilar och goretexjackor som lätt kan finansieras med halva årets avkastning. Att när börsen betalade ha handlat på sig bra kvalitetsgrejer som kommer tjäna en krångelfritt i många år är också en tryghet i att inte behöva köpa nytt om läget skulle bli sämre av någon anledning.

Även resor kan va bra livsinvesteringar. Nya erfarenheter och perspektiv, återhämtning, lära känna nya människor. Det är sånt som kan öka ens livsnöjdhet, tålighet för motgångar, mm.

Ränta på ränta effekten från att investera i sitt liv är ofta underskattad. För den är mycket svårare att mäta än siffrorna på kontot.

23 gillningar

10 milj när man är 30! Då undrar jag i vilken värld lever du i @FatFIRE2035 :joy::sweat_smile::rofl:? Det är grymt mycket pengar. :grin:

19 gillningar

Hej, Grattis till en bra situation!

Jag känner att det är såhär med allt i livet, man vänjer sig och börjar fundera hur det än är. Ju mer man har i livet, desto räddare att förlora det eller göra misstag. Jag har tripplar min lön sedan jag började arbeta för ca 10 år sedan. Har nu en lön jag inte ens kunde föreställa mig var möjlig när jag tog examen.

Innan har jag inte funderat så mycket på annat än att jag bara ville tjäna mer. Nu tänker jag mer på att mitt jobb är förenat med höga förväntningar och har nått en nivå där det lätt kan bli att man på ett eller annat sätt blir av med jobbet om man inte presterar/orkar med det. Jag funderar mycket på vad jag ska göra om jag inte orkar eller lyckas.

Jag tänker att din situation är fantastiskt där du har fått ihop så mycket kapital i tidig ålder som kan växa rejält och du behöver kanske inte tänka på att spara något nytt från din lön. Det spelar inte så stor roll om du får ut 5-10-15k mer i månaden som du kan spara. Ni skulle kunna använda er lön som ni har nu till att unna er saker och faktiskt sätta sprätt på allt varje månad eftersom ni har ett sånt stabilt kapital som kommer växa.

Hoppas ni landar i något bra och kan känna att det faktiskt är en trygghet ni har fått!

5 gillningar

Hej @IgniteMe!

Tack för att du delar med dig!

Jag tänker att det finns två aspekter som är värda att tänka lite extra på: 1) hur du kan skapa värde av dessa pengar idag och under resten av livet, samt 2) vilka frågor och känslor det väcker att ha fått så mycket pengar.

1) Hur du kan skapa värde av dessa pengar idag och resten av livet

Här har du redan fått en jättebra introduktion av @axr . Nyckelordet här är att bemästra konsten att översätta pengahög till kassaflöde. Att förstå dynamiken i hur pengar utvecklas över tid, inte bara för att växa utan att kunna använda en del av dem utan att de tar slut, eller utifrån ett önskat resultat du väljer. Läs på om FIRE, inte för att du kanske vill sluta jobba idag utan för att lära dig dynamiken.

2) Vilka frågor och känslor det väcker att ha fått så mycket pengar

Att nå ett stort “mål” (vet ej exakt hur du fått dessa pengar) är inte alltid en så positiv känsla som man tror, det har exempelvis många företagare och idrottare fått lära sig. Just pengar är klurigt för så mycket i vår hjärna säger att mer pengar är bättre, men för att bygga ett bra liv är pengar bara ett redskap och en förstärkare. “Learn to be happy before you get rich” är en av mina favoritcitat på området, just för att det belyser en så dold sanning: Om man hakar upp sitt liv eller lycka på pengar kommer det inte skapa lycka när man väl får dem. Lär man sig leva ett gott liv nästan oberoende av pengar kan mer pengar istället skapa en fantastisk “boost”.

Många av de här klassiska “klokskaperna” ekar ofta falskt för dem som inte har mycket pengar, men du har nu “förmånen” att i en tidig ålder fått prova på den här känslan. Precis som många av oss andra som fått prova på det kan det leda till en känsla av vilsenhet.

Det finns en kul och intressant tråd här i forumet med en miljardär som delar med sig av sina upplevelser och sin vardag.

Mina tankar om vad du bör göra: Fundera på punkt 1 och Axr:s inspel i några månader och fundera på om ni vill ändra/förbättra något med stöd av pengarna du fått. Men sen är mitt råd att försöka släppa pengarna ett tag, jobba vidare som vanligt (om ni trivs okej) och försöka flytta fokus från pengarna och mot vad i livet som skänker glädje och en kanske lite mening till dig/er. Kan du finna trygghet och klarhet i de sakerna tror jag svaret på vad du ska göra med pengarna kommer mer naturligt.

Jag, som du, är också en relativt orolig person och att tänka för mycket på mina pengar gör mig inte gott. Kanske är det en fråga att jobba med lite separat med hjälp av samtalsstöd exempelvis.

9 gillningar

Ni hade kunnat investera allt och leva på hela lönen utan att tänka på att spara.

4 gillningar

Trots att jag kan läsa en viss uppgivenhet i ditt inlägg, att saker känns nedslående- så vill jag ändå säga att det du känner låter oerhört sunt. Du håller på att orientera dig i den här nya situationen. Du vet inte riktigt hur du ska förhålla dig till pengarna eftersom du fortfarande tyr dig till din inkomst som den stadigvarande tryggheten. Eftersom du känner den är rätt liten så minskar de andra pengarnas betydelse. Du är redan på rätt väg när du tänker att en regelbunden inkomst måste vara grunden i ens leverne. Har du räknat på hur de här 10 miljonerna skulle kunna vara en del av det?

En tumregel brukar vara att ett kapital på börsen (med 7% avkastning) brukar fördubblas vart 10 år (med ränta på ränta). Så om ni inte rör pengarna på 10 år kommer ni ha knappt 20 miljoner. Om ni låter bli att använda pengarna, så kan ni under tiden försöka hitta det liv som gör er lyckliga. Ni kan spendera varenda krona ni har i inkomst utan att behöva tänka på att spara nytt- räcker de pengarna, eller behöver ni högre inkomst?

Har man 20 miljoner så ger det en ungefärlig årlig avkastning på 1.4 miljoner. Ni skulle aldrig mer behöva jobba efter det (beroende på hur dyr livsstil ni kommer ha). Det blir knappt 1.2 miljoner årligen om man räknar bort schablonskatten (med årets skattesats). Det kan man leva väldigt gott på.

Men 1.2 miljoner om 10 år är inte detsamma som 1.2 miljoner om 50 år. Du tänker säkert redan i banor att “men jag vill leva ett gott liv som pensionär, och då är den avkastningen inte lika mycket värd om 50 år med all inflation”. Om man tar ett standardvärde 2% inflation, och du behåller samma levnadsstandard genom alla år, så kommer dina utgifter om 50 år kosta 2.7 ggr mer än vad de gör idag (1.02^50=2.69). Skulle 1.2 miljoner räcka till det (då har ni ju också pension)?

Jag antar att det kan vara så att du eller din fru fått ärva de här pengarna? Då kan det tom vara så att pengarna är skrivna som enskild egendom till någon av er? OM så är fallet-och ni inte gör det till gemensam egendom- så tycker jag det är fortsatt viktigt att fortsätta spara till den av er som inte ärvde pengarna. Även om man tycker man är i hamn ekonomiskt.

1 gillning

Bara en så enkel grej som att du aldrig mer behöver sätta av pengar från lönen till sparande (om du är nöjd med summan, vilket du verkar vara) är en enorm skillnad i månatligt utrymme till annat. Så det är i allra högsta grad som en ”löneökning”, fast bättre eftersom du inte kan få sparken, bli sjuk etc. och därmed bli av med den.

20 gillningar

Precis som alla kloka redan skrivit så gäller det väl helt enkelt att komma till insikt med vad verktyget pengar kan göra för ens eget liv. Jag vet att jag hade använt pengarna till att sluta jobba., någon annan kanske till att resa mer eller äta oxfile varje dag. Oavsett vad så ger ju pengar absolut ingenting på ett konto utan en plan för dem.

Som ovan skriver så kan ju bara faktum att ni inte behöver månadsspara längre frigöra en hel del pengar. För mig hade det rört sig om 10-15 000 som jag hade använt till att gå ner i arbetstid.

3 gillningar

Håller med föregående talare. Jag gissar att en del av tomhetskänslan beror på att du/ni inte (tillräckligt) funderat ut vad ni vill att pengarna ska åstadkomma. Tidigare tänkte du att mer pengar skulle ge trygghet, men HUR tänkte du att pengarna skulle ge trygghet? Tror många gör det missen att bara vilja uppnå en summa, men inte vad den summan ska göra. En siffra på ett konto är ju i sig ingenting.

10 miljoner kan ju exempelvis innebära typ 30 000 per månad (lite mindre iom skatt) eller typ 20 miljoner om 10 år om de fortsätter vara investerade. Hur skulle dessa summor kunna berika era liv? Vill ni går ner i arbetstid redan idag, eller kanske helt sluta lönearbeta längre fram? Vill någon av er byta bana i arbetslivet? Vill ni resa jorden runt? Ägna er åt välgörenhet? Kanske casha ett drömboende? 10 miljoner innebär en enorm möjlighet att förverkliga många drömmar. Jag tror ni måste klura ut vad just ni drömmer om.

3 gillningar

Detta är realt. Tittar du på det nominellt är det dubbla pengar på 6-8 år som är förväntat. Nominellt kan du se tripplade pengar på dryga 10 år.

Iom att du räknade realt, så, jo, det är faktiskt samma—eftersom du räknade med dagens penningvärde :+1: (Innebär alltså mer pengar)

Dock, det du pratar om är avkastningen om man inte tar ut den, för då undviker man sequence-of-returns-risken. Ska man ta ut avkastningen så måste man tänka SWR/PWR som jag nämnde ovan. PWR är dryga 2%, SWR är högre ju kortare uttagstid man planerar, lägre för längre uttagstider. För en 30-åring behöver man tänka på uttagstider på 50-70 år, vilket innebär att SWR är lika låg som PWR, dvs dryga 2%. Realt/inflationsuppräknat, enligt vad jag skrev i mitt inlägg ovan.

3 gillningar

Grattis till en fantastisk situation!

Jag hade absolut inte de summorna när jag var trettio trots att jag då hade 4 barn men jag var på väg åt det hållet. Hade köpt hus ett par år innan. Nu cirka tio år senare är vi en bit över 10-miljonersstrecket och trivs väldigt bra med livet.

Mitt råd är att investera i ert egna humankapital, kan ni göra något för att höja era framtida kassaflöden från lön, till exempel utbilning eller någon företagsidé? Var inte rädda att ta en del av era pengar nu för att höja livskvalité, kan vara ett trevligt hus (låna i så fall också) men kan lika väl vara investeringar i upplevelser. Om ni investerar i hus behöver man inte ta det vräkigaste man hittar utan något boende som är lite mer bekvämt än där ni bor nu, till exempel närmre jobbet så pendlingen minskar och gärna lite högre standrad, senare om några år kan ni när ni vant er välja om och öka nivån på boendet ytterligare eller gör ni inte det utan vill spendera era pengar på andar saker.

Pengar ni inte tror er behöva de närmsta fem åren lägger ni på börsen i billiga globala indexfonder och pengar ni tror er behöva innan får viktas mellan räntor/indexfonder. Axr skrev ett väldigt bra svar i början av tråden.

2 gillningar

Jag vill tacka alla som har svarat, lite överväldigande med hur fina, och väldigt genomtänkta, svar jag har fått. Ni har gett mig mycket att tänka på och jag känner mig lite bättre redan. Jag behöver ta en stund att reflektera över allt som har sagts här och landa i det lite sedan kommer jag nog tillbaka och svarar på individuella poster.

Tack återigen för alla svar, det är så många olika svar som täcker olika områden. Allt från praktiska lösningar till emotionella råd kring mental hälsa.

:heart:

21 gillningar

Så om man sparar till ett kapital där man vill leva på avkastningen, och det är under en längre tid man ska ta ut- då kan man inte förvänta sig att ta ut mer än 2% per år? Och en årlig uppräkning med 2%. Dvs 4% år två, 6% år tre, osv? Jag måste erkänna jag förenklade det lite och glömde bort att han måste räkna med Sequence of return-risken, och se till att de har krockkudde för det.

Menar du att det är 7% som är realt, men att man ska räkna på högre procent nominellt? Jag tänker att 1.07^10=1.97=ungefär det dubbla? Men man kanske ska räkna på en annan siffra än 7? Jag har gjort din montecarlo-simulering (vilket är ett GULD-verktyg). Men jag satte mig också ner och skapade en excelfil för att strukturera upp mina siffror så att jag fick en annan översikt. Både din montecarlo och min Excel stämmer ganska väl överens i utfallet. (Samt att det beloppet jag räknat ut att vi skulle behöva också ligger nära de där 22 årsutgifterna inkl betalt boende enligt 4-hinkarmetoden).

I min Excel har jag lagt in 7% förväntad avkastning, och 2% inflation på mina utgifter, och försökt räkna ut hur mycket vi behöver spara för att kunna göra FIRE åtminstone några år (kanske 10) innan riktåldern. När vi uppnått önskat kapital så kommer vi ha 5 års utgifter på räntekonton/räntefonder (“bondtent”?), och resten på börsen (för att undvika sequence of return-risken) . Går börsen bra: då tar vi kapital därifrån. Går börsen dåligt: då tar vi från räntekonton. Min prognos är att vi kommer ha uppnått detta om ca 10-12 år. Vi sparar ca 60-65% av våra inkomster nu (och vi lever gott och känner inte att vi fattas något), och kommer så att göra i ca 8-9 år till. Sen ränta på ränta i ytterligare några år.

Men om jag tolkar dig rätt, så ska vi egentligen kunna räkna lite högre procent nominellt (eftersom vi räknar upp våra utgifter med inflationen i vår excel), och därmed kunna uppnå vårt mål tidigare?

1 gillning

Praktiska avkastningen är ju förstås inte någon exakt kunskap, och man kan välja någon procent upp och ner beroende på många saker. Jag brukar tänka dryga 7% inflationsjusterat och typ 10% nominellt. @janbolmeson har postat lite rapporter på det tidigare när jag pratat om det, men minns inte tråden nu.

Men det är ett vanligt misstag här i forumet att ta inflationjusterade siffror och sedan manuellt inflationsjustera dem igen :sweat_smile: Jag tycker Jan gör det ibland också.

Risken om man bara tittar på den inflationsjusterade avkastningen är att man känner som att man fått hög avkastning när man tittar på sin egen (min nominella CAGR är t ex knappt 11%) och så tänker man att man haft massa bra år, snart kommer nog de dåliga—men man tittar på sina nominella siffror och jämför med real förväntad avkastning, och så hamnar man snett i vad man tror om hur det har gått hittills/senaste året.

Att hela tiden hålla koll på om det man ser är realt eller nominellt är superviktigt för det. T ex har ju global-index dubblats senaste 5-6 åren, och nominellt är det fullständigt normalt, ungefär på banan.

För liknande diskussion om procentsiffror och nominellt vs realt, se t ex Jans inlägg här några inlägg innan mitt inlägg här:

Även tråden innan och efter detta inlägget innehåller bra diskussion om procent och säkerhetsmarginaler:

En annan viktig livsinvestering är maten. Att se till att matkontot är tillräckligt påfyllt för att sluta titta på priset och istället tänka vad tycker jag är gott som är nyttigt och enbart läsa saker som ursprung, näringsinnehål och datum. Och alltid ha ordentligt med god nyttig mat hemma.

Även sociala investeringar som att gå ut och äta gott och ta ett par öl med kompisar kan va en bättre framtidsinvestering i god vänskap och hälsa än en mycket billigare filmkväll hemma själv med en pizza.

5 gillningar

Min känsla är att det här inte handlar om pengar utan dig och din egen person. Trygghet, mening, syfte, värde etc behöver komma ifrån dig! Vem du ör, vad du gör och inte vad har och inte har!
Jag började känna trygghet i livet och i mig själv den dagen jag visste att jag skulle klara mig lika bra utan mina pengar!

” If all my wealth goes away, it takes with it nothing but itself”

Seneca

Fram tills man kan känna så om egentligen allt i livet så kommer man mer eller mindre vara rädd och aldrig helt trygg i sig själv!

Pengar och ekonomisk trygghet ör nu på plats, det är du själv och din förmåga att känna dig trygg med dig själv som nu behöver arbetas på! Bli den personen är en betydligt roligare, intressantare och mer utmanande process.

5 gillningar

Intressant situation och många väldigt bra kommentarer.

Jag tror att du måste växa in i känslan att ha de där nya pengarna. Vad kan de göra för dig? Behöver de göra något för dig?

Ett alternativ är ju att investera merparten hyfsat konservativt och sedan glömma bort dem 10, 20 eller 30 år. Fokusera på er vanliga normala ekonomi och låt de nya pengarna vara en gigantisk trygghet i botten. Alternativt som några sagt. Gör som ovan men ta en liten del av avkastningen för att ha det bättre här och nu. Det som blir kvar växer troligen tillräckligt bra iaf.

Efter ett antal år kan ni fundera på om pengarna ska användas för att göra större förändringar i livsstil. Typ FIRE eller liknande.