Vid vilken storlek på portföljens kan man sluta ösa på nya pengar?

Hej! Har under 3 år verkligen gnetat på och haft fokus på högt månadssparande och gått in med mycket pengar på börsen, där jag nu cirka har 500 000 kr investerat.

Undrar lite vid cirka vilken storlek man kan låta den leva sitt egna liv utan så mycket nyinsättningar? Jag blir snart 29 år och hade velat skifta lite fokus på spara pengar till villa eller fritidshus och först en resa till sydamerika.

Målet är att portföljen bara ska vara en trygghet och att jag ska kunna leva med 4% regeln för att äka livskvalitén mellan åren 50 - 80 år.

Vad jag kan simulera blir 500k idag cirka 2,5 miljoner vid min 50 års dag, med inflation kanske det inte är värt så mkt om 20+ år. Kanske ska man gneta på till 1 miljon? Sedan frikoppla börsen och låta den jobba av sig själv vid sidan? Tänkter någon annan i dessa banor?

4 gillningar

Gör det enklare för dig vad gäller inflationen.
4% regeln är baserad att inflationskompensera uttaget. Så du behöver bara ta hänsyn till inflationen till den dag du tänker börja ta ut.

Om du istället räknar på en avkastning från nu till då du tänker börja ta ut behöver du inte fundera mer på inflation. Så räkna med en avkastning som är real istället. T.ex. 4-6% avkastning från idag fram till start av uttag.

Då kvarstår frågan, hur stort uttag hade du velat göra för att uppfylla ditt mål med ökad livskvalité?

2 gillningar

Intressant fråga helt klart då jag är i ungefärlig samma ålder som dig och nu har jag dock köpt en bostad jag ej har lån på men har sedan en bra slant på börsen och kan göra en bekväm “coast fire” vid 50" om jag ej lägger in mer pengar MEN det sitter så hårt rotat i mig att spara o investera så kommer bli svårt för mig att sluta helt tror jag men jag vill nog dra ner på spartakten när jag når 30 års åldern för vem vet man kanske dör innan 50 så jag vill ju som dig resa mer o uppleva världen innan jag blir för gammal också.

Jag har dock ingen lust att spendera pengar bara för sakens skull på prylar etc (gillar o leva spartanskt/minimalistiskt) men resor etc finner jag givande.

2 gillningar

Sätt en summa och slutpunkt och räkna bakåt.

2 gillningar

Ett tips är att använda ränta på ränta-kalkylatorn för att se vilken skillnad ett månadssparande gör jämfört med att inte månadsspara.:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag brukar justera ner mitt månadssparande, om jag vill fördela om i mitt sparande.

Det är bra om du fortsätter månadsspara. Men dra ner på den rejält och fokusera på kortsiktigt sparande. Det kan du ju göra några år, till du köpt hus och så.

1 gillning

Jag brukar använda denna

3 gillningar

Jag är som person väldigt sparsam, alltid sparat en hel del på börsen för att kunna gå i pension vid 60-ish års ålder. MEN jag har ändå levt, dvs jag har gjort en Sydamerika resa, bästa resan jag gjort. Machu Picchu ser precis som på bilderna om inte bättre, Inkaleden va också häftig… :grinning: Finns så mycket mer att se där.

Poängen som jag vill få fram är, spara ja men sluta inte leva. Tänk om du blir träffad av blixten om 5 år, vad har du för nytta med 1 milj på kontot.

Spara med måtta, och som nämnts i tidigare. Lek lite med ränta på ränta kalkylatorn. Kan du få god uppfattning om hur mycket du måste ha spara.

Testade för skojs skull, har du 3 milj nu så har du 11-12 milj om 20 år. Då är det inte lönt att spara 2000 kr i mån längre. Sägs att första miljonen är svårast, därefter går det snabbare… snöbollseffekt.
Eller i ditt fall, så har du 500 k nu och sparar 4 k i mån så har du 8,5 milj när du är 60 år. Vilket borde vara helt ok. Lek lite med den.

3 gillningar

Inte så dumt faktiskt. Låt den värdeökning som du sannolikt kommer att få kompensera för inflationen.

1 gillning

Se det mindre svart eller vitt. Spara litet mindre om du känner att du vill ha litet mer att leva på, men fortsätt att spara.
Personligen känner jag att gränsen när man inte längre behöver spara är när värdeökningen av sparkapitalet för en period är väsentligt större än vad man kan spara den perioden.

4 gillningar

Ju större portföljen blir destå mindre spelar insättningen roll. Jag sätter ca 15 papp i månaden men kommit till nivå där portföljen rör sig upp ner med 30-50 i veckan. Känns jobbigt att se när insättningen inte tycks påverka(även om det gör det över tid). Speciellt i ned trend. Hört andra säga att efter 3msek är det börsen/din allokeringstrategi som styr inte du/dina månatliga insatser. Så jag tänker att 3msek är ett bra riktmärke att jobba hårt mot sen låta den jäsa 5-15 år och sen bara tanka när den dippar under. Så får man både äta kakan och ha den kvar. Håller med om att första miljonen tog betydligt längre än nr 2…

5 gillningar

Varför låsa kontot till ett syfte i framtiden. Jag förstår inte varför man måste va i spara och fyll på eller leva upp pengarna-mode. Dina behov komner ju alltid ändras.

Jag föreslår ett riktningsbaserat investerande istället.

1 Fortsätt alltid bygga på pengamaskinen så länge du har en inkomst.

1. Nyttja alltid en del av avkastningen till att förbättra ditt liv.

På så vis kommer pengamaskinen alltid växa. Och du kan använda avkastningen till resor vissa år, insatsen till en villa ett annat och pension när du vill det.

3 gillningar

Tror det är bättre att se när värdeökningen av sparkapitalet för en period är väsentligt större än de utgifter man har under den perioden. Men perioden måste vara rätt lång för att bli rättvisande både vad gäller avkastning (börsens variation) och utgifter (engångsutgifter etc.).

Om du har en halv million inne så kan man tänka som så. På 16-20 år kan det vara värt 2 millioner. 4% av det hade gett dig 6 666,666666667 kr per månad. Baserat på fakta snittar börsen 10-11% per år. Så man kan nog leva även på 6%7% och stoppa vid behov. Man bör helst fortsätta spara i investeringar som få vara ifred. Ska du ha ut samma som en genomsnittslön på 15-20 000 efter skatt behöver du minst 3,5 millioner investerat. Helst mer för ju lägre procent utag desto bättre

Jag har kommit till gränsen där mitt månadssparande inte påverkar det teoretiska långsiktiga målet något nämnvärt i dig i en ränta på ränta kalkyl.
Men jag håller kvar sparandet, dels för depå-avgiftena. (det gör jag med manuella insättningar för att inte ta från utdelning som jag hellre vill återinvestera som standardförfarande).
Dels ligger det som blir över redo som en pott i sparkonto för att kunna göra stödköp eller nyköp vid eventuella dippar som jag tror kommer löna sig. Ibland hoppar jag på någon börsnotering på skoj för detta kapital också.
Och även om jag egentligen inte slentrianmässigt investerar med detta kapital så använder jag ibland kapitlet för att runda av återinvesteringar uppåt , det är ju trevligt med en nolla på antalet, eller dubbelnolla, beroende på styckpris.

2 gillningar

Jag tänker så här för mig själv.

Ta mig till nivå 4 här:

Använd nedanstående simulator för att labba med hur mycket jag behöver spara/inte spara, och när, för att nå nivå 4 vid rätt tillfälle (vid pension för dig?):

1 gillning

Varför inte dra ner till en lagom långsiktig nivå? 10% av nettolön, automatiserat så du inte tänker på det? Annat överskott= sparande till hus?

Tack, den var superbra.

1 gillning

Menar du då 3mkr totalt som är investerat i fonder/aktier m.m?

Precis, utöver det en ett par 100k i räntekonto som buffer/dra ner volateten

1 gillning