Sluta månadsspara vid stort kapital

Finns det någon procentuell månads sparande jämfört med totalt kapital när månadssparet blir relativt onödigt. När avkastningen är så pass mycket större än vad varje månads insättning är. Säg att man ska spara ihop 5 miljoner i stort liv, och man sparar 5000 kr varje månad. När blir månadssparet så litet så att man kan lika gärna låta ränta på ränta effekten göra jobbet?

Blir ju en filosofisk fråga, även om man skickar in 100 SEK till en portfölj på flera miljarder så blir det ju någonting för vissa känns det väl helt OK, för andra känns det meningslöst.

Jag tänker mig nog att jag kommer fortsätta att månadsspara även när jag börjar komma upp i beloppen, men det får vi väl se då lätt att säga det nu som fattiglapp. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Tänkt mycket på samma fråga. Jag tänker mig att en gyllene gräns är då avkastningen överstiger insättningarna över ett år. Med det sagt hade jag inte slutat månadsspara i det läget, då hade ju värdet på kontot bara ökat hälften så mycket som det kunde.

Men det är ett delmål jag ser fram emot :slightly_smiling_face:

Upplever det också lite farligt att sluta månadsspara. Ponera att jag vill kunna leva på 4 % avkastning årligen. När jag kommit upp till adekvat summa, ska jag då sluta månadsspara? Börja konsumera flera tusen mer varje månad? Farlig livsstil att vänja sig vid då mitt initiala kapitalmål kanske inte räcker för att leva på 4 % längre, med min nya spenderarbyxor.

Däremot är väl just den punkten en viktig milstolpe i ekonomin. Om jag sparat tillräckligt för att försörja min vardagliga livsstil - då kanske det är dags att fokusera sparandet och ge sig själv några rejäla belöningar? Köp den där dyra gitarren, accelerera whiskyansamlingen, amortera ner huslånet snabbare för att sänka din risknivå.

ja någon sådan gräns känns väl rimlig, har också tänkt på det. Man kommer väl till slut i ett läge där man hellre unnar sig något extra än ökar sina tillgångar med någon försumbar summa via månadssparandet. Var den gränsen går är väl upp till var och en att bestämma, det beror ju jättemycket på vad man har för mål.

En intressant fråga. Jag skulle säga, att detta beror mycket på risknivån av ens investeringar.

I en låg eller mellanriskportfölj bör man investera för alltid. Har man en portfölj med högre risk ska man ofta sluta när “man har vunnit spelet”, alltså om förväntade avkastningen av portföljen täcker ens månatliga livskostnader (enligt 3-4% regeln). Då kan det dock vara rimligt att ombalansera till en låg/mellanriskportfölj och fortsätta spara…

Det är svårt att se några rätt eller fel här men från min horisont skulle jag tänka så här:

1. Sparandet har pensionen som bortre parentes. Det är när jag går i pension som jag kommer att vilja och behöva varaktigt använda avkastningen av sparandet till annat än mer sparande.
  2. Fram till att jag går i pension kommer jag att ha kontinuerligt ökande inkomster. Såvida jag inte går ner i tid eller gör andra förändringar i livet kommer allting bara bli bättre med tiden ekonomiskt. Det finns då ingen anledning att minska sparandet.
  3. Det är inte fel att ha någon sorts målbelopp för sparandet, om inte annat för att veta när det är dags att kanske trappa ner risknivån. Med en viss nivå på sparandet kan trygghet vara överordnat tillväxt. Det betyder dock inte att målbeloppet skulle vara någon sorts slutpunkt. Det är både rimligt och önskvärt att skapa ytterligare marginaler i sparandet. Värdet på aktier är inte statiskt och att ha uppnått målbeloppet vid en viss tidpunkt innebär inte att det bara kan bockas av.
2 gillningar

Hur skulle du agera om portföljen halverades från 5 till 2,5 miljoner… Jag skulle då vilka investera då även om jag tänker mig att den kommer att återhämta sig…

1 gillning

Alternativet då kanske är att låta månadssparandet sitta på ett räntekonto
och använda det för att köpa till hygglig pris när kriser sänker kostnaden för aktier.
Då backar man upp sin aktieportölj/aktiefonderna 1-2 ggr per konjunktur cykel.

För att låta aktiefonderna få utvecklas ostört kan vara bra med månadssparande ex för att ha kapital vid bilbyte eller annan konsumtion.

1 gillning

Jag tycker man skall sätta upp ett mål för hur mycket man skall ha att leva på per månad och spara alla inkomster utöver månadsbudgeten. När kapitalet blivit så stort att du kan leva på kapitalet livet ut, då kan det vara dags att öka månadsbudget och därmed minska sparandet i samma takt som kapitalet ökar.

Det jag inte tycker man skall göra är alltså att leva på större budget medan man jobbar än man kommer att kunna ha när det är dags att leva på kapitalet.

Om sparandet har något annat syfte än FIRE och/eller dryga ut pensionen blir svaret kanske delvis annat.

1 gillning

Det här låter bra, men borde man inte få högre totalavkastning genom att bara investera månadssparandet direkt? Varför skulle månadssparandets storlek jämfört med portföljens storlek påverka “time in the market” vs “timing the market”?

Min tanke är ju att börja konsumera mera när månadssparandet inte gör så stor skillnad längre. Jobba lär jag göra så länge jag får men kanske går ner i tid. Vill helt enkelt inte spara för mycket. Nu sparar vi utan att känna att vi snålar oss fram i livet.

Men man kan ju alltid köpa mer lyxvaror om man känner att man inte behöver månadspara längre.

1 gillning

I detta läget (precis nollat mitt sparande + buffert). Vem vet, jag vill ha investeringar som växer passivt.

Men blir man någonsin klar? Tvekar starkt på det, inte på många många år iaf haha.

Jag räknade lite. Spara 5000kr/mån 7% avkastning, då när man 5mij på 28 år. Om man slutar spara efter 3 milj så tar det 28,5 år att nå 5 miljoner

2 gillningar

Min egna plan i detta sammanhanget är att månadsspara fram till dess att jag kan leva på avkastningen enligt 4%-regeln. Därefter kommer jag nog sluta månadsspara.

Jag sparar för den ekonomiska friheten och investeringarna är på en nivå där de är rimliga för att unna mig det liv jag vill och kan jag leva nu. Om målet är en viss summa så visst varför inte stoppa.

Men för mig så ökar tryggheten om där är 7 millar istället för fem osv….

1 gillning

Det är ju lite så FIRE-kalkylatorn fungerar. Man behöver inte göra FIRE för att inse att när man nå 25 gånger sin normala årskonsumtion kan det teoretiskt sett ses som meningslöst att spara mer.

Ser man bara till matematiken och önskan om att få förmågenheten att växa så är ju varje extra krona en bonus.

Om jag spontantänker så blir det nog när månadssparandet blir mindre än 10% av en teoretisk avkastning på 6 till 7% då känns det definitivt inte lönt. Altså vid ett sparande på 5 mille, teoretisk avkastning 6%x 5 milj =300’/12x10% . Då kan det ju vara ide att slura månadsspara alterbativt öka mænadssparandet så man logger betydligt högre :wink:

Det beror kanske på hur ont det gör att spara? Om sparandet innebär en uppoffring skulle det nog kännas bra att slippa spara. Men om du lever gott och det ändå blir pengar över varje månad som du sparar utan ansträngning, då kan du väl lika gärna fortsätta spara? När du blir äldre märker du nog att du redan har allt du behöver, och har gjort en himla massa saker. Huset är betalt, ungarna har flyttat ut, en veckas semester i solen nu och då kostar inte så mycket extra, du kan leva ett gott liv utan större utgifter.

1 gillning

Jag tänker lite som Martin precis skrev. Hur mycket svider det att spara, hur mycket lider du, vad ska du lägga pengarna på, (när) vill du sluta jobba osv?

Jag håller däremot med dig. Jag drog ner på månadssparandet någon gång vid ca två-tre miljoner och höll mig till att istället mest lägga in klumpsummor (bonusar osv). Det kändes tradigt att harva på när portföljen kunde svänga mer intradag än vad jag sköt till varje månad och då sket jag i det. Ett tag roade jag mig med att månadsspara i Krugerrands istället så något sådant kan du ju sikta på om det känns roligare.

Upplägget kändes hur som helst mer naturligt för mig också framförallt på grund av att jag nästan alltid har haft ganska låg månatlig ersättning sett till faktisk årsinkomst.

1 gillning

Tycker inte att man ska sluta investera, det ska man ha kvar som vana. Men är 5000kr/månaden en hög sparkvot för dig så varför inte halvera månadssparandet när du kommit upp i en bekväm nivå med ditt kapital på börsen? Sedan om det blir en kraftigare nedgång kan du öka upp sparandet igen!