Alla siffror är fiktiva men skulle vara roligt att diskutera detta ämne.
När ska man sluta spara eller när är det inte värt att spara.
Säg att man sparar 5 tusen i månaden (60k/år) och har en portfölj motsvarande 10 milj. med cirka 8% avkastning genom indexfonder. Då är vinsten 800 000kr från portföljen och de 60 tusen är väldigt lite i jämförelse med 800k kr (7.5% av utvecklingen motsvarar sparande från lön). Skulle ni sluta spara när investeringar tjänar mer än sparande från lön? (50% av utvecklingen är genom sparande av lön)?
Min första undran när jag ser siffrona är: Om man har 10 miljoner sparat, men har en sådan låg lön att man bara klarar att spara 5k/månad, varför har man inte börjat leva på kapitalet istället?
Nåväl, känns omöjligt att svara på utan att veta förutsättningarna. Om målet är att snabbt spara ihop kapital för att leva på pengarna, skulle jag inte sätta någon sådan gräns alls. Om man sparar kapital och lever ett svenneliv och bara vill ha lite trygghet i en vagt definierad framtid, så låter det ju inte helt orimligt att börja dra ner på sparandet om man känner man kan göra något roligare för pengarna nu än att vänta X år. Huruvida det är 25%, 50% eller 75% beror ju på var någonstans man är på skalan.
Sparande motsvarande 50% av avkastning är fortfarande väldigt drivande, det motsvarar ju en 50% högre avkastning, och vi diskuterar fondavgifter på hundradelar på denna site…
Jag kommer att spara tills att jag uppnått FIRE och kan sluta jobba. Vad det exakt innebär för summa har jag inte räknat på än då jag inte vet vad jag prioriterar i avkastning eller levnadsstandard.
Jag siktar på fire och sparar för tillfället ca 1% av totalen i månaden, men nu är det knasig börs och inflation. Studsar detta upp som många verkar tro inom 2-3 år då kanske jag drar pluggen då… och då slutar jag såklart spara.
Hmm. Om jag har 3 årsbudgetar på kontot och en årsbudget är helst mindre än 2% av mitt sparkapital. Så att jag för att lägga in nya årsbudgetar på kontot bara behöver sälja för ca 1,5%
Kommer nog inte sluta spara förrän FIRE, men kanske på olika sätt. Om mina portföljer går upp/ner 1% vilket motsvarar summan som jag månadssparar, slutar jag nog månadsspara, men knske sätter in klumpsummor istället. Alternativt sparar på andra sätt. Sparkonto, krypto, guld, köpa sommarhus eller vad som helst
Att spara kan i början vara mot något, men med tiden så kommer du märka att du egentligen sparar för att du har ändrat livsstil och inte känner att du hittar saker som känns vettigt att lägga pengar på.
Om man är relativt ung och känner att man iallafall vill arbeta delvis till sitt pensionsdatum (kan vara 65 kan vara 50), så kan man ju använda sig av Coast FIRE strategin och spara i exempelvis 10 år - för att sedan sluta spara och bara jobba deltid för att täcka sina utgifter.
Om någon är intresserad av detta sätt, istället för FIRE, så finns en visuellt bra kalkylator här: