När ska man sluta månadsspara?

Ett tankeexperiment. Funderar på när det är läge att sluta månadsspara och istället unna sig mer även om man i dagsläget inte nödvändigtvis lever särskilt snålt?

Säg att båda i hushållet jobbar med tillfredställande jobb där det aldrig någonsin kommer bli arbetsbrist. Säg att man har långt kvar till pension och har lagt alla sina besparingar i en global indexfond som i teorin avkastar 7% - monetärt innebär det mer än en bra heltidslön extra per år och växer med ränta på ränta utan månadssparande.

Istället för att månadsspara, skulle du unna dig mer i vardagen så som hemstäd, resor eller vad man nu uppskattar? Hur resonerar du?

4 gillningar

Hej

Ja, jag har slutat månadsspara - eller om man ska vara petig så innebär det att jag inte för över pengar till börsen/ISK. Får dock pengar över de flesta månader. Dessa går in i en stor buffert/huskonto/bilkonto/reskonto/hobbykonto.

Jag använder inkomst till allt jag behöver och vill ha (utöver levnadskostnader). Resor, hobby etc.

Är i Stay rich fas och siktar på 60/40 portfölj där räntedelen blir ett buffert- & alltiallo-konto för allt annat än börsen (byta bil, renovera huset, större resor).
Kanske låter lite rörigt, men är egentligen enkelt.
Jag vet att inkomst genererar överskott generellt och att jag har uppnått FI delen i FIRE. Likvida medel hanteras i “en hög”. De ligger dock inte på samma konto utan en del kan vara på fasträntekonton till exempel.

4 gillningar

När man nått sitt sparmål

7 gillningar

Fast det där vet jag inte riktigt hur man ska bestämma. Om man inte har en dröm om något alldeles specifikt. Jag sparar för att ha en frihet att göra lite vad jag vill i framtiden. Och eftersom jag inte vet vad det är nu är det svårt att bestämma hur mycket jag ska spara. Bara nice att ha en hög med pengar. Men när insättningarna inte har så stor betydelse i jämförelse med avkastningen på sparade pengar så kan man väl dra ner/sluta.

1 gillning

Hur stor ska högen bli?

Vad ska du göra när du har högen?

1 gillning

Jag hade använt en hel del mer pengar då. Livet är kort och du har inga garantier att leva X år.

1 gillning

En tumregel säger när årssparandet är 1,2 procent av portföljen, alltså 0,1 procent i månadssparande, är det inte värt att nyspara längre. Alltså 72.000 kr per år eller 6.000 kr per månad på en portfölj värd 6 miljoner. Exempelvis.

1 gillning

Utifall att ni sparar för att kunna sluta jobba tidigare än ordinarie pensionsålder kan man ju vara vaksam på att den förändringen du pratar om går i två riktningar samtidigt.

Det tar (eventuellt på marginalen) längre tid att nå det uppsatta sparmålet, men viktigare ändå är ju att med ökad konsumtion så kommer man samtidigt tvingas höja sparmålet rätt kraftigt förutsätt att man vill att kapitalet ska räcka till lika mycket arbetsfri tid som tidigare.

Det senare påverkar ekvationen betydligt mer än det första.

1 gillning

Precis vad jag säger, jag vet inte nu. Om jag inte vet ska jag inte spara då? Varför måste man veta?

1 gillning

När det gäller att bestämma hur stora utgifter man tillåter sig, så anser jag det är bättre att titta på sin nettoförmögenhets avkastning, än ens lön:

Ta dig till nivån där avkastningen täcker ditt liv, och låt sedan utgifterna växa i takt med att avkastningen växer.

4 gillningar