När har man sparat klart?

Frågan är ju högst individuell förstås.
Jag har några år kvar till 40 och har ca 3M investerat på börsen.
Syftet är inte att sluta jobba, men inte heller att jobba tills jag är 65år.
Har sparat ganska mycket varje år för att uppnå min sparkvot (ca 200.000kr) per år.
Ska man verkligen fortsätta med detta eller börja använda sina pengar mer och låta pengarna man har placerade jobba för sin egen avkastning?
Hur tänker ni där? Ränta på ränta effekten kommer skapa mer kapital än vad jag sparar framöver känns det som, jag har extremt lång horisont på mitt sparande och har även privata pensioner utöver detta.

Det låter som att du tycker du har för mycket sparat på börsen, så investera i något annat utanför börsen som ger dig glädje?

Kanske en lägenhet i Spanien eller en sommarstuga i Sverige. Och när du inte är där har du ett bolag som hyr ut det åt dig så går du mest troligt plus på investeringen räknat i kronor.
Du får nog lägre avkastning på en lägenhet eller sommarstuga procentuellt sett, men det låter som att du är nöjd med sparandet på börsen, så varför inte omplacera det så du får ut avkastning i form av livsgläde isället? :slight_smile:

Kanske har du föräldrar som skulle uppskatta att ha en lägenhet i Spanien att åka till och ha det gott någon månad per år? :slight_smile:

Jag själv går i dessa planer då jag vet att min mor skulle uppskatta att ha en lägenhet i Spanien att åka till. Självklart skulle jag använda den själv också! :slight_smile:
Jag är ganska övertygad om att en sådan investering skulle betala för sig själv och mer där till.

1 gillning

För mycket sparat tycker jag kanske inte att jag har och målet är givetvis att få det att växa men någon stans kanske man ska nöja sig och låta avkastningen göra jobbet.
Har även investerat i en sommarstuga som är obelånad så där är jag också klar :slight_smile:

3 gillningar

Det finns en hel del rätt nya avsnitt som handlar om denna fråga. T ex https://rikatillsammans.se/rakna-pa-pensionen/ och https://rikatillsammans.se/humankapital/

1 gillning

Du kan ju använda bloggens ränta på ränta-kalkylator för att se hur mycket sparandet bidrar med jämfört med hur mycket avkastningen i sig bidrar med och sedan får du själv avgöra om det är värt att offra konsumtion idag för det ytterligare sparandet. Ju mer du sparar desto snabbare kommer du nå ditt mål, men avvägningen blir ju alltså om detta är värt uppoffringen och det kan bara du själv svara på.

Jag sparade som du tills jag nådde 1miljon på börsen. Därefter halverade jag min sparkvot, just för att “leva lite” men märkte efter ett tag att jag vant mig med att leva på ett visst sätt och ändå hade råd att hitta på saker. Nu sparar jag 75% igen och lägger 15% på lite mer lyx som är tex resturang besök.

2 gillningar

Målet är 4,5M vid 40 sen är jag FIRE, men tänker inte göra något annorlunda i vardagen för det. Mest känslan att man uppnått den nivån.
Men med dagens ekonomiska situation känns det lite tufft, så jag får nog fortsätta mitt sparande något år till för att lyckas uppnå mitt mål tills jag fyller 40.

WalletBurst | Coast FIRE Calculator - Coasting to FI kan man använda för att beräkna när man i teorin kan sluta spara för att ändå uppnå FI vid önskad tidpunkt. Dock blir ju beräkningen ogiltig om man låt säga dubblar sina utgifter genom att sluta spara :thinking:

Om man har möjlighet att exempelvis köpa Solceller kontant så kan man spendera, men samtidigt sänka kostnaderna.
För de som har denna möjlighet att spara ca 17,000 i månaden som skribenten tydligen gör så undrar man om de samtidigt sitter med miljonskulder?
Tidigare har folk med liknande inkomst samtidigt haft lån på 7-8 miljoner på boende.
Jo men huset är värt 12 millar!
Livet är kort så varför inte leva/ uppleva saker medans det är tillåtet att resa/flyga.
Eller ska man spara åt nästa generation?
Mest pengar vinner?

Det är ju lite som du säger, är de till nästa generation man börjar rulla över på i sparandet så länge man inte byter livsstandard helt. Men har man vant sig vid ett visst levande och sparande så är det nog väldigt svårt att byta spår och börja konsumera mer bara för att.

Dom sista 10% då? :blush:

Hej!

Härligt med ett så stabilt kapital och sparande!

Det går bara att ge ett bra svar på frågan med utgångspunkt i dina livsmål. Det finns inte ett för högt eller lågt sparande, bara en nivå som matchar eller inte matchar dina mål.

Mitt råd är att glömma pengarna en stund och fråga dig vad du vill göra eller uppnå. Du nämner FIRE och lite tidigare pension. Är det tydliga mål går det enkelt att använda verktygen som tipsats om för att avgöra rätt nivå av sparande för detta. Har du andra mål gällande ökad bekvämlighet, konsumtion osv finns motsvarande lösningar.

Så börja i rätt ända av frågan skulle vara mitt råd.

1 gillning

Dem 10% är Krypto🙊

Vad händer om du blir långvarigt sjuk?