Hur uppnår jag FIRE samtidigt som jag lever

Jag skulle vilja uppnå FIRE men samtidigt kunna leva livet lite.

Jag har inte så hög lön, ligger strax över 20 efter skatt. Och jag har nyligen köpt en lägenhet så just nu håller jag på att flytta in och har inte stenkoll på mina utgifter.

Just nu månadssparar jag 500 kr i LF Global Indexnära samt 500 kr i AMF Aktiefond Småbolag. Jag har köpt 2 st aktier i Investor B och investerat ca 600 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Tänker att när jag fått lite bättre koll på mina utgifter efter att de stora inköpen är klara till lägenheten så ska jag öka summan till LF och AMF. Men med hur mycket? Har jag rätta fonder? Har jag missat någon fond?

Du vill uppnå FIRE men samtidigt ‘‘leva lite’’? Jag vet inte vad det innebär att leva lite för din del men ett månadssparande på 1000kr räcker inte till att uppnå FIRE. Om du vill kunna spara mer men samtidigt göra av med mer (vilket jag antar att du menar när du skriver ‘‘leva lite’’) så är det enda alternativet att öka din inkomst.

4 gillningar

Aktier hade jag undvikit och kört fonder, men det kommer nog fler råd på det temat. Så jag tar hellre tag i första halvan.

Med köpt lägenhet, lån och lite över 20k efter skatt ser jag framförallt att då behöver skaffa koll på dina utgifter och fundera på extrajobb om du både vill ha kakan och äta den. 20k+ är ingen jättelön om man samtidigt vill nå FIRE och “leva lite”.

Hur gammal är du? Vad i din livsstil kostar pengar? Är du beredd att ta extrajobb? Att enbart lita sig på investeringar i de storleksordningar du nämner kommer troligen inte att räcka för att du ska nå FIRE inom överskådlig tid. Menar du FI-delen så kan du absolut göra en god slant som du nu jobbar.

Man brukar prata om åtminstone 25% sparande av lönen för att nå FIRE.

Jag är snart 36 år, jag köpte min lägenhet för 2,6 jag betalade 1,2 i kontant. Mina totala utgifter med amortering, ränta och avgifter och så kommer ligga runt 7000 kr (räknar högre än min bankman sa till mig). Har just nu ca 90 000 kr sparat. Av dessa 90 000 är 50 000 kr min buffert, den ska jag öka på.
Jag vill bara försöka göra smarta val och jag kanske inte uppnår FIRE helt men vill öka mitt sparande så mycket jag kan nu och slippa stressen senare när man är äldre och kanske inte orkar jobba så som man gör idag

Då förstår jag hur du tänker. Ledorden på RT brukar vara: Satsa på billiga indexfonder och månadssparande. Det är det stabilaste, billigaste och minst riskfyllda sättet att få pengar att växa över tid.

Med 7k på boende och 3k till på mat och smågrejer återstår 10k+ för “att leva lite” och “att spara lite”: Det är här du får göra bedömningen kring vad du värdesätter. Ska det t ex in en bil i kalkylen går ju resten ganska fort också. Testa ränta på ränta-kalkylator här på RT och se vad det kan tänka bli efter t ex tio år. Jämför med ökat sparande och kom fram till vad du tycker det är värt att satsa på för sparkvot.

Det är alltid svårt att ge någon annan råd, men spontant tycker jag du borde komma upp i några tusenlappars sparande i månaden.

1 gillning

För att kunna få en bra uppfattning om vad som är rimligt för dig behöver du för dig själv (och för oss) definiera vad “kunna leva livet lite” innebär och vad FIRE i ditt fall innebär (ut mycket vill du få ut per månad och hur mycket tidigare vill du pensionera dig).

Grundprincipen kommer vara att hålla nere dina fasta kostnader för att då får mer “fickpengar” över att kunna leva livet lite för samt spara rejält för att kunna uppnå tidig pension. För att kunna leva mer och spara mer kan du försöka få upp dina inkomster. Hur mycket tidigare du kan gå i pension beror på hur mycket du kan spara och investera (förslagsvis i breda indexfonder).

1 gillning

Glöm inte att det troligtvis är flera 10-tals år kvar av sparande innan du kan börja gå mot FIRE och inse att ditt liv kommer gå igenom flertalet olika faser som både kommer påverka sparkvot men även “kunna leva livet lite”. Utgå INTE ifrån där du är idag och ta gånger 40 år.

Och mitt sista råd. Lev livet nu så det inte bara blir en lång väntan på FIRE och när du väl landar där så har merparten av ditt liv passerat. Vem vet, du kanske har ett så roligt jobb då så att du inte alls vill gå till FIRE.

2 gillningar

Nu framgår det inte hur gammal du är, eller hur mycket pengar du har sparat nu.
Men som det låter på dig har du just nu inget underlag för att uppnå FIRE.
Speciellt om du vill leva lite.

Men sen är vi alla olika, vissa tycker 10k per månad räcker långt, jag själv slutar jobba den dagen jag kan göra av mig 100k per månad tills jag dör (tyvärr långt kvar dit)

1 gillning

Ta väl hand om din lägenhet så kommer den förhoppningsvis ta dig en bra bit på vägen mot FIRE den dag du säljer om kanske 10-15 år.

Du behöver också spara extremt mycket mer om du ska nå FIRE före pension.

Om du inte kan spara mer än du gör just nu så är det helt OK, allt sparande är bra sparande, även om det inte blir så stora summor varje månad.

Men det absolut viktigaste av allt är att ABSOLUT ALDRIG NÅGONSIN ta ut pengar från sparandet för onödig konsumtion såsom bil, resor, datorer, elektronik eller shopping för då kommer du ALDRIG uppnå FIRE.

Vill du köpa saker så sparar du separat vid sidan om ditt vanliga månadssparande tills du har råd med det du vill köpa UTAN ATT TA NÅGRA KONSUMTIONSLÅN.

Ska du studera så tar du FULLT studielån så länge du kan, arbetar upp till maxnivån varje termin och investerar /sparar större delen av CSN-lånet under hela studietiden (eftersom studielån är det förmånligaste lånet man kan ta)
Jag grämer mig varje dag att jag inte fattade det när jag studerade… :sob:

• och där har du grunderna för att lyckas
1 gillning

Enklaste sättet är att byta jobb till något som betalar mer, och sen spara de ökade inkomsterna då behöver du inte minska din standard

Hej bra tanke att försöka spara och leva samtidigt

Ränta på ränta kalkylen och frie kalkylen är en bra fingevisning om vart och hur lång tid det tar.

men för att kunna känna att man lever men ändå lyckas spara kan det vara bra att tänka på va som är viktigt för än själv. Och vad man gör av. Flock beteende.

Vi har med låga löner men har lyckas spara rätt mycket av våran inkomst ändå.
Tex
Vi har valt att bra och god mat får kosta och ser det som En lyx

Saker till trädgården som vi vill ha får Kosta.

Verktyg vi Behöver köper vi bra

Vi tycker inte så mycket om alkohol så det är bara lite till om högtider och fest mm

Vi reser inte nu när barnen är små då vi hellre reser senare när barnen mins det och vi tycker inte det är viktigt för oss just nu.

Köper tv när andra den andra gått sönder och då inte nyaste. Då vi inte bryr oss. Samma med telefon dator mm

Kafé bryter vi hemma.

Sen kan man göra undantag men just medvetet välja.

Så att rannsaka va man själv tycker är viktigt kan göra att man kan öka sitt spar och ändå inte känner att man missar något man vill ha eller kanske snarare känner sig rikare för man lägger det på saker som betyder något…

Sen kan att se över olika fasta avgifter som försäkring, el mm spara mycket pengar.

Lycka till

1 gillning

10%, 10 år.

Innan du gör något med fonder eller någon annan typ av allokering behöver du dock skära ned på onödiga utgifter. Att mäta saker i andel lycka det ger dig istället för gröna små papperslappar kan vara en början då det ena är betydligt viktigare än gröna små papperslappar och är ett betydligt bättre mått på vad saker är värda för specifikt dig som individ.

Utefter det skaffa dig någon typ av uppsättning, en strategi, som ger något över 10% i snitt avkastning per år alternativt 5% men dubbla antal medel du stoppar in (istället för 10% så 20%). Om du är extremist kör 30% i 10 år eller mer så gör det mindre om din strategi går något sämre.

Gör sedan detta och stå ut med detta i 10 år, den verkliga utmaningen är att göra det och vara konsekvent över tid.