När har jag uppnått FIRE, Die with zero, hur förutse framtida kostnader?

Precis som många andra på RikaTillsammans har jag både en välutvecklad spar-gen och fäbless för Excel. Har mer eller mindre i hela mitt liv sparat ungefär halva lönen, det sparade kapitalet har jag använt för att amortera på hus, spara upp buffertar, investerat på börsen och startat eget företag.

Först lite bakgrund:
Totalt sett har jag varit ganska defensiv och försiktig i mina investeringar då jag bränt mig på aktiemarknaden och inte velat förlora mer av mitt ihopjobbade och sparade kapital. I takt med åren och att mitt kapital ökat så har jag släppt mer på handbromsen men sitter fortfarande med en stor del av mina tillgångar i räntefonder och högräntekonton (1,75% yaay!). Min tanke är att vikta över mot något mer högrisk över tid och framför allt ha möjligheten att sätta in en större klumpsumma efter ett ras likt efter Covid, jag är väl medveten om att tajma marknaden är svårt men så har i alla fall min taktik sett ut.

Hur som, när jag numera räknar ihop mina tillgångar både vad det gäller investeringar utanför och inom mitt företag, mitt avbetalda hus, mina pensioner etc. så har jag även med min lägre risktagning enligt ovan så pass mycket kapital ackumulerat så att det bör räcka livslångt med ungefär de levnadskostnader vi har idag (vi är i 45årsåldern).
Vi har även lite olika mål, där jag gärna går i pension tidigt och då kan göra det på bekostnad av att ha något mindre att röra mig med varje månad medan min partner gärna jobbar längre än jag men har en önskan om att kunna spendera mer både idag och framåt. Vi vill tillsammans uppnå en symbios där vi kan tillfredställa båda dessa tankar.

Enligt mig är det just osäkerheten kring just levnadskostnader framåt som ställer till det. Vi har redan på senare år ökat våra kostnader rejält och unnat oss mer och mer vad det gäller resor, hobbies etc. och när barnen flyttar ut vill vi kunna finnas där och hjälpa med tex delar av insats etc.
Vi kanske hittar ett dyrare boende och/eller vill ha ett boende utomlands. Vi är inte lockade av att bara vara lediga och leva så billigt som möjligt utan faktiskt nyttja det vi själva byggt upp för oss.

Jag vill alltså uppnå en balans mellan följande parametrar när jag kan känna att jag uppnått FIRE:

1. Ha tillräckligt mycket pengar så jag kan leva på dem livet ut med viss marginal. (FIRE)
  2. Inte ha för mycket pengar kvar den dagen jag dör, dvs, jag vill inte att kalkylen visar att jag bara blir rikare och rikare och kommer bli rikast på kyrkogården utan jag vill hitta en uttagsstrategi som gör att pengarna kommer räcka och lämna ifrån mig ett litet arv efteråt. (Die with Zero?)
  3. Inte behöva ta maxrisk med alla mina pengar utan klara ovanstående med ung. halva kapitalet investerat och resten i bostad, räntekonto etc.
  4. Kunna ta höjd för högre levnadskostnader och förändrat tänk kring boende etc. längre fram.

Det är just den sista punkten som håller mig tillbaka just nu då jag och framför allt min partner gärna känner att vi utöver trygghet även kan unna oss saker för de pengar som vi sparat ihop under hela livet. Hur kan jag veta hur vi resonerar om 5, 10 eller 25 år, samtidigt känns det dumt att ta höjd för alla eventualiteter och sedan inse att vi sparat alldeles för mycket och för länge.

Den grova planen är att sluta jobba tidigt, först använda delar av det investerade & sparade privata kapitalet + utdelning från ABt och sedan börja ta ut tjänstepension och vanlig pension vid typ 65. Sedan fortsätta med utdelning eller likvidera bolaget.

Hus, Arv etc. har vi satt till 0 i ekvationen men är ju definitivt ett tillskott till detta ovan.

Hur vet jag när vi lyckats skapa en situation där vi både kan ha och äta kakan samtidigt, bjuda in grannen för att smaka och dessutom ha marginal för att unna oss extra frosting när andan faller på?

Det måste finnas fler som likt oss sitter i denna situation och vill maximera återstoden av livet för båda parter, hur resonerar ni och hur har ni lagt upp planen? Har ni några bra tips kring hur vi skall resonera?

1 gillning

Svåra frågor…

Försök bilda dig en uppfattning om hur mycket du/ni vill bränna per år. Gissa livslängd. Osv.

En bra start kan vara att mata in lite siffror i excelen här och se hur det ändrar sig med olika input.

Jag har ungefär samma situation och har ingen bra plan, än.

Jag hoppas på att sluta jobba om 3-4 år och leva på kapital tills jag kan börja ta ut pension. Som beräkningarna ser ut nu kommer den pensionen att räcka för att överleva men inte jättemycket mer.

Vet inte än hur planen ska se ut men fortsätter spara och fundera på det och hoppas att jag vet när det är dags.

Tack för svar, jag har redan gjort ett antal kalkyler med livslängd upp till 100 år och lite beroende på utfall så kan jag lyckas uppnå att dö ungefär med 0 men med huset kvar eller att mitt kapital fullständigt flyger iväg om jag jobbar på och fortsätter investera i högrisk. Det rimliga är ju att vi planerar för något mellanting. En “fara” jag ser med att bara jobba på och spara några år extra är att jag på resan kanske inser att jag med lätthet kunde sluta jobba 10 år tidigare, det är inte så att jag misstrivs med jobbet eller att jag då kan höja min standard men på något sätt har jag en optimeringsnoja och vill se planen gå ihop perfekt men med viss riskbuffert.

Sedan tycker jag fastän jag är så ekonomi-intresserad och van vid att sätta upp budgetar, kalkyler och planer att det är sjukt svårt att förhålla mig till vad tex en miljon till idag skulle göra för faktiskt skillnad i vårt liv om 20 år. Det är så många antaganden med i ekvationen så det nästan liknar Drakes ekvation och det är så många parametrar som spelar in, några som jag själv har kontroll över och andra som är mer på makronivå.

Även om jag med säkerhet skulle kunna förutse hur alla parametrar utvecklas så har jag ändå kvar våra egna tankar kring och hur vi resonerar om 20år.
vi kanske är färdigresta och vill vila upp oss i en liten lägenhet, eller vill resa jorden runt årligen, vi kanske vill hjälpa våra barn monetärt eller brinner för välgörenhet eller vill starta någon verksamhet. Inflationsjusterat kan jag se en månadskostnad alltifrån 30k-200k som möjlig. Mer rimligt ligger nog intervallet mellan 40k-100k. Därför brukar jag lägga mina kalkyler strax däröver.

För mig kommer det att vara mindre än tio år som jag måste ha egna insparade pengar till innan jag kan få pension. Jag räknar med samma månadsutgifter som nu, lite avrundat uppåt, gånger antalet månader pengarna ska räcka. Utöver det tänker jag att jag vill ha en miljon kvar när jag börjar få pension för att kompensera för den lägre pensionen.

Hur inflationen blir går inte att veta men jag har justerat upp min satta “månadsinkomst” lite och kommer säkert att göra det igen innan jag känner mig säker på att pengarna räcker.

2 gillningar

Jadu… Jag tror inte vi kan gissa bättre än du hur du kommer att ändra ditt sätt att tänka framöver . Du/ni har troligen ca 45-50 år kvar att leva.
OM du har klart overkill mycket tillgångar kan du riskminimera med lägre än riskmässigt optimal andel aktiemarknad.
Oftast visar kalkyler över lång tid att Sweet spot med lägst risk statistiskt att få penningbrist får man om man har häraden 70-100 % av tillgångarna på aktiemarknaden i breda . Det under förutsättning att man kan få hyfsad avkastning på räntor/obligationer

Denna statistiska räknesnurra basera på historiska data använder jag ofta.

dödsrisktabell “Great health” passar svenskar bäst.
investment fees… Avdrag 1% för inte bara USA, mer av hela världens indexfonder. Avdrag 1 % schablon ISK skatt. Avdrag 0,3 % förvaltningsavgift.
Uttag 3% av ursprungligt belopp som ökas med inflationen årligen ger angivna risker med ansatta data.
Pension vid 45
Pengar vill man skall räcka i 40 år matade jag in
Allmän pension dyker upp separat med 10.000 Sek i månaden från 68
75-100 % aktier gav samma resultat.

Med ansatta data

Av hundra med denna ekonomi

• Har 47 dött vid 85 års ålder.
  • ca 3 av 53 som lever än vid 85 är panka… Risk för pank ganska stabil från ca 75 års ålder och få lever ca 80 av 100.
  • ca 35 av 53 som lever har mer pengar kvar än dom började med.
1 gillning
1 gillning

Det är här det börjar bli klurigt :grin: :wink:

1 gillning

Slumpartad livslängd är det som gör det så svårt.

1 gillning

Det är många kansken och önskningar som ryms i de där meningarna. :joy:

Under perioden fram, har ni inte gjort någon uppföljning? Om inte så gör det nu. Ta en dag och se över hur 2024 sett ut på utgiftssidan, sedan 2023 och 2022. Det borde ge en viss hint om läget. Dra ifrån kostnader som försvinner om ni nu ska sluta jobba och lägg till “vin, kvinnor och sång” eller vad det nu är som ska konsumeras framöver.

Ska ni sedan köra Die with Zero, men har barn, så är det väl lämpligast att ge bort stålarna när hälsan börjar säga att det inte blir fler havskappseglingar eller flygresor till Thailand.

2 gillningar

Livslängden är väl den enklaste parametern att peta in, tänker jag :joy: Säg att jag räknar med att bli ungefär 85, alltså någonstans runt snittet. Kanske lägger till några år för vi blir ju äldre, jag är hälsosam osv. Säg 90. Det är min kalkylålder. Nu kan det hända 3 saker:

1. Jag dör på min kalkylålder - allt gott!
  2. Jag dör tidigare - okej, jag dog, så jag lär knappast sakna pengarna jag lämnar efter mig
  3. Jag dör senare - well, då sitter jag i värsta fall i ett läge där pengarna tar slut. Men! Det är större sannolikhet har jag massor med pengar kvar. Och med största sannolikhet är min spend avsevärt lägre de sista åren. Men okej, säg att jag ändå blir pank. Jamen då får jag väl flytta till mindre då. Antagligen är det väl ålderdomshem de sista 5 åren ändå så det spelar kanske mindre roll.
2 gillningar

Ja, det är inte helt lätt att sia om framtiden med många olika viljor och möjligheter utan jag försöker förbereda mig så gott det går oavsett utfall. Hur som helst så har vi givetvis noggrann koll på hur vår utveckling sett ut både vad det gäller inkomster, utgifter etc. sedan mer än 20 år tillbaka så data finns gällande historisk avkastning men som någon klok person sade: historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning.

Jag kan titta tillbaka i backspegeln och se och förstå vår utveckling men det är helt omöjligt för mig för 20 eller för den delen 10 år sedan att då tro på den utveckling som skett. Då är ändå vår livssituation någorlunda samma med två vuxna och två barn i ett hus. 20 år in i framtiden, bor inga barn hemma, vi har slutat jobba och bor troligtvis någon annanstans, kanske till och med på en annan kontinent. Eller så är allting sig ganska likt. Oavsett kommer vi ha mer tid över och om hälsan tillåter kommer vi troligtvis hålla oss sysselsatta vilket troligtvis kommer kräva större budget än vi har idag.

Det går ju börja jobba igen, i så fall. Med ny motivation när man vet varför man gör det.

Det tror jag är lättare sagt än gjort. Dels att efter 20 år masa sig upp ur soffan för att faktiskt prestera och utföra ett jobb, dels att någon faktiskt efterfrågar mina uråldriga tjänster och floskler från två decennier sedan. Jag kan bara relatera till hur annorlunda många arbetsplatser är idag jämfört med 2005.
Laptop med docka och flera skärmar istället för fast dator med tjock skärm.
SmartPhone med samma prestanda än Laptop mot fast telefon och kass mobil
Molnlagring istället för brända CD-skivor och Extern HDD.
Access från och till hela världen. Möjlighet att jobba från distans etc.
Ett ledarskap som bygger mer på att bygga team som trivs och därmed skapar resultat istället för tvärtom etc.

En person från 2005 som kastats rakt in i vår vardag idag hade haft svårt att anpassa sig och prestera, troligtvis ännu värre om de är 65 och haft 20 års ledighet.

Dessutom kan jag fundera över hur motiverad man skulle vara i en sådan situation. Givetvis skulle man kunna konsulta och jobba lite timmar från sidan med något man känner sig bekväm med men jag jobbar heller något år extra nu för att slippa stå med den våndan längre fram. Du har iofs en bra poäng med att det kanske är mer effektivt att chansa lite idag för att då med stor sannolikhet se att det går ihop. Vill man som jag skapa en marginal kan jag vara helt säker på att jag garanterat hade kunnat sluta tidigare och ändå fått ihop det.

2 gillningar

Mycket svårt detta, men frågan är om det hjälper att oroa sig. .
Jag bor i en bostadsrätt men står i kommunala bostadskön sen +15år . .och OM nått skulle skita sig så säljer jag lägenheten o tar en hyresrätt som borde vara lätt att få när man stått +25år i kö.
Skulle det skita sig ännu mer får man väl be om ett förskott på arv. .

Det svåraste tror jag blir att inte toksnåla första åren i FIRE för att sen inse att man har massa kvar vid +75år som man hellre hade utnyttjat i 55år åldern.
Så jag är inte SÅ rädd att pengarna skall ta slut (eller gör dom det finns lösningar) är mer rädd att utan “inkomst” så toksnålar man i “onödan” under dom yngre åren av FIRE

1 gillning

Jag är inte oroad alla för detta eftersom jag inte ens har nivån toksnåla. Lägger pengarna på det jag vill och enligt plan så räcker de också till det.

1 gillning

Det är väl en mental grej. . o jag har ingen aning om HUR jag kommer reagera när inkomsten från lön “försvinner”
Jag har senaste två åren haft exakt samma summa att “leva” på o då snålar jag inte, det är en bra nivå för mig.
MEN jag kan leva på några tusen mindre o jag TROR det finns en risk man börjar räkna ören i början av FIRE då den “ekonomiska framgången” är viktigast första åren i FIRE.
Planen är ju att fortsätta föra över samma summa till lönekontot o “leva slut” på dom. . . men jag ser en personlig risk att nästan allt blir “onödiga inköp” i början på fire
Jag är lustigt nog mer orolig för ekonomin första 5åren än dom sista 5. .

2 gillningar

Är väl rätt rimligt givet ”sequence of returns risk”. Jag tänker likadant. Om jag begår FIRE efter en lång period av uppgång på börsen lär jag vara orolig för bakslag och därmed snåla i onödan. Trots att diverse studier/simuleringar hävdar att 4-5% regeln ska ta hänsyn till alla möjliga märkliga utfall i början av FIRE.

Jag gillar simuleringen som länkades tidigare ”Dead or broke”. Ger bra överblick och påminner om att efter en viss ålder ökar risken för att du är död avsevärt, och den risken är kanske större än att du blir pank.

Sen siktar jag väl på en bekväm FIRE med en spend-flex på upp emot 20% vilket gör att jag nog kommer vänta onödigt länge ändå, och lämna en rejäl slant efter mig. Men har en lång bucket-list på rätt dyra saker jag vill ägna mig åt med min fru när vi dragit i snöret. Så det kanske slutar med havregrynsgröt på hemmet i alla fall

Med den osäkerhet kring framtiden du beskriver kanske det är lönt att satsa på någon barista-variant? Jag tänker ett lite flexibelt kneg på deltid i några år, som du kan skala upp vb. Bara för att ha en fot kvar inne OM du skulle behöva.

Och att dö med exakt noll måste vara extremt svårt. Det kan nästan inte bli rätt. Så att räkna med lite plus i kalkylen och testamentera till, vad man nu tycker är lämpligt ändamål, (välgörenhet) kanske underlättar kalkylerandet en aning?

3 gillningar

Jag slutade reflektera över om det kom lön eller ej redan innan jag slutade… inser jag nu. Jag har spenderat så långt under lönen under så lång tid att det här med lönedag mest blev ett meme andra höll på med.

Med det sagt och helt ärligt: Jag tycker övergången nästan blev ett antiklimax. Jag förväntade mig att få lite mer panik. Det uteblev. :joy:

4 gillningar