Kan jag sluta jobba

Hej.
Har nu räknat och funderat i några år och jag behöver råd hur jag ska göra. Jag har suttit och funderat på om jag behöver fortsätta jobba eller om jag klarar mig på mina besparingar. Jag har lyckats spara ihop 3,6 mil och har en villa som är betald på ett värde av ca 3,5 mil. Jag är 49 år gammal och jag har inga barn som ska ärva något av mig så jag vill bränna alla pengar innan jag dör. Jag har en ungefärlig årskostnad på 200 K. Jag har ju även pensionen som kommer när det blir dax. Vad tror ni, kan jag sluta jobba?

6 gillningar

Får det till mer än 90% chans att pengarna räcker fram till din riktålder.

Jag hade nog jobbat ett par år till för att få lite mer kapital och minska antal år portföljen behöver överleva. Tjänstepension vid 55 kan ju förbättra oddsen ifall möjligheten finns.

Under flera förhållanden skulle pengarna räcka.

Detta är en nyckel.
Du klarar dig till 67 med det belopp du har idag. Hur ser pensionen ut vid 66-67 års ålder om du slutar jobba nu? Klarar du dig på den pensionen?

Den andra frågan, kommer du behålla ungefär samma utgiftstakt även när du slutat jobba?
Vilka kostnader kommer försvinna och vilka kommer tillkomma?

Kommer du behålla nuvarande bostad eller vill du skifta ner för att realisera en del av vinsten?

2 gillningar

Kanske inte svar på din fråga men måste du sluta jobba helt? Har tänkt på det i många trådar om FIRE. Personligen hade jag nog upplevt det väldigt tomt att sluta helt. Finns ju massa av branscher som behöver personal på timmar. Det är ju ett bra sätt att ha frihet men ändå få en extra inkomst. Dessutom får man ett socialt sammanhang.

2 gillningar

Pensionen o din villighet att flytta till en lägenhet efter 65år styr väl lite

Men spontant kan du lätt sluta. . särskilt som du har ett obelånat hus som “säkerhet”

2 gillningar

Ganska stora risker med att äga hus med det knappa kapitalet, ett nytt tak och ett badrum så har 15% av bufferten försvunnit

3 gillningar

Jag kommer förhoppningsvis ha samma “problem” i framtiden har dock funderat på bostaden en del känns ju lite halvsurt att ha så mycket pengar fastlåst i en bostad sista tiden av livet.

Men samtidigt vill man ju trivas där man bor det bästa vore om man fick bo kvar men typ hyrde av någon man sålt till :sweat_smile:

2 gillningar

Jag har läst ditt inlägg med stort intresse då jag befinner mig i en väldigt liknande situation, samma ålder, typ samma kapital, bostadsmässigt (fast BRF) & utan barn.

Min plan är en Barista/coast-fi(re), tanken är inte att sluta jobba helt redan idag, utan att trappa ner till en deltid/timmar som täcker mina fasta utgifter. Kommer framförallt att jobba med säkerhet på olika typer av event/konserter samt som instruktör på gym.

Min plan med flexibelt arbete ger både ekonomisk trygghet (då kapitalet får tid att växa) och personlig tillfredsställelse.

Vid behov kommer jag att ta ut från portföljen enligt 4%-regeln för att uppfylla de drömmar jag har med resor och olika projekt.

Stort lycka till.

6 gillningar

Du har inte funderat på att jobba halvtid ett tag som en övergång?

4 gillningar

Belåna huset 50% å sätt pengarna på börsen.
Du kommer aldrig få låna på det igen när du inte har en inkomst.

Jobba något år till och sen kasta in handduken, inte kul å leva på nudlar för att slippa jobba.

14 gillningar

Du kan ju ta ut tjänstepension vid 55år som jag tänker göra om drygt 1,5år på fem år så kanske du inte behöver röra sparkapitalet under den tiden. Dina utgifter är ungefär som mina kanske lite högre. Sen är det ju bra att ha koll på hur länge nära släktingar lever så kan man räkna ut på ett ungefär hur länge man lever själv. Sen när man blir gammal minskar ju matkostnader, resekostnader, nöjeskostnader osv. Om du inte trivs med jobbet du har hade inte jag tvekat att sluta. Vi lever ju med största sannolikhet bara en gång och då ska man försöka ha ett så bra liv som möjligt.

3 gillningar

Har du tänkt på att skatten på pensionsinkomst är högre innan riktåldern? Kan ibland vara ett skäl till att ta ut en större del från det privata kapitalet först.

1 gillning

Om man ogillar sitt jobb så mycket som många verkar göra här och enbart jobbar för pengar så är man på fel jobb. Man hjälper ju andra och är i ett sammanhang.

4 gillningar

Hej.
Oj vad med svar, Tack för det. Självklart har jag tänk på dom flesta sakerna som har tagits upp. Att gå ner i tid kan jag inte med den arbetsgivaren jag har nu tyvärr. Att göra lite ströjobb skulle vara roligt för att klara månadskostnaderna. Inom mitt yrke finns det alltid behov av folk. Har även tänkt på det att jobba till 55 och ta ut tjänstepensionen då. Vet inte vad som är det bästa för mig men jag är säker på att jag inte ska jobba till 67.

1 gillning

Bränn allt på att resa? Hade jag gjort i din situation

Håller med. Dom flesta här verkar vilja sluta jobba så tidigt som möjligt men då måste man ha ett sjukt tråkigt arbete. Har man ett arbete där man bara tänker på pengar men jobbet i sig är urtråkigt med urtråkiga kollegor kanske man ska göra annat.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Det är ett trist svar, men det vet bara du. Får du vettig pension och klarar dig i ca 20 år på det du har så fixar du det. Problemet som jag ser det är huset och hur skicket på det är. Underhåll alternativt försäljning och merkostnad i form av hyra, det är kalkylen du behöver göra.

1 gillning

Huset totalrenoverade jag för 2 år sedan så det är inga problem. Om det blir något med den så är det inga större pengar för mig.

4 gillningar

Den enda anledningen till att jag vill sluta jobba är för att jag har flera vänner och även mina föräldrar har blivit sjuka och kan inte ha ett drägligt liv alldeles för tidigt. Jag vill leva innan det är för sent, pengarna kan jag inte ta med mig i graven

20 gillningar