Kan jag sluta jobba

Då tycker jag det låter som att matematiken håller väl och med die with zero som en möjlighet tycker jag att med en välplanerad portfölj så kör.

Välkommen till friheten! :partying_face:

2 gillningar

Japp! Det kommer gå bra.

Håller med gurun @angaudlinn
Med detta läget bör du kunna sluta jobba om du känner att du klarar dig på befintlig pension om 20 år.
Worst case så kan du ju hitta på någonting inkomstbringande under de kommande 20 åren för att fylla ut pensionen något :slight_smile:

1 gillning

Du kan sluta jobba. Sen om alla beräkningar skulle gå fel så kan du alltid sälja huset och flytta till hyresrätt.

Det kan vara knepigt att få ett hyreskontrakt om man inte har någon inkomst av tjänst…

1 gillning

Japp det får man fixa INNAN eller vänta till 66år när man har pension sen ett år. .
En av många saker man måste bestämma o lösa innan FIRE

4 gillningar

Jobba 50 % och välj 10-20 indexfonder och investera 3,6 mill, avkastning kommer vara runt 300-500000 kr om året

1 gillning

Flytta till hyresrätt och sluta jobba skulle jag gjort. (Och ska göra kommer, dock ta ett antal år. Måste skrapa ihop både mer kaptal och fler bosparpoäng)

Upp till 20 indexfonder i största allmänhet och uppåt 14% avkastning? Det låter som ett recept fler gärna tar del av. Men varför fortsätta jobba 50% om man nu funnit detta guldägg?

6 gillningar

Nej, det kan du inte.

1 gillning

Du får väldigt gärna utveckla (även om du säkert gjort det i flera andra trådar).
Vad är det som gör dig så bestämd att detta inte går under de förutsättningar som finns på bordet här? :thinking:

3 gillningar

Ett råd i all välmening!

Sluta jobba, go all in i att hitta en partner och skaffa barn!

Jag har efter jag skaffade barn konstaterat att allt annat i livet är meningslöst brus.

Du har nog med pengar för att vara ledig på heltid medans dina barn är små och njuta av varje dag!

Lycka till!

2 gillningar

Pensionsinkomsten räcker som inkomst för att få hyra lägenhet.

Har egna barn men hade själv tvekat rejält på att starta igång barnbiten efter 50…
Åsikten att allt annat skulle vara meningslöst brus delar jag till ungefär 0%

3 gillningar

Du har för lite kapital i förhållande till din ålder.

2 gillningar

Utgifterna är endast 200 K, något som brukar gå att minska när man slutar jobba.

Dessutom är det min mening helt osannolikt att man under 20 år inte gör saker som inte drar in en enda krona.

1 gillning

Jag hade gjort det. Du får tänka vad du gör om ditt sparkapital försvinner helt. Om du är beredd att eventuellt flytta till lägenhet? Du säljer huset. Kanske är dålig bostadsmarknad och du bara får 3 miljoner för den. Köper du en lägenhet för 1,5-2 miljoner så har du minst en miljon att röra dig med igen.

Om huset behövs renoveras, kanske du får ta lån på huset.

Om detta scenario sker så lär du inte ha långt kvar till pensionen heller. för det kommer inte hända imorgon.

1 gillning

vem låter honom ta lån på huset utan inkomst?

1 gillning

Går det att utveckla lite mer i siffror varför du bedömer det så?

4 gillningar

Sant. Han för väl belåna kapitalet istället.