Räknar på FIRE och att leva på 15 papp

Hej.

Om man vill ha ut 15000kr i månaden i 10 års tid,blir det ju 15x12x10=1.8mille.

Varje år får man betala 1%skatt på sitt isk kapital så det får man ju räkna bort.

Är det det något mer man bör tänka på?
Är det nått vi glömmer…

Finns det mer skatter /avgifter som vi glömt bort som gör att kontot minskar.
Dvs inte våra egna uttag utan skatter avgifter mm.
Mvh Robban.

1 gillning

Inflation. 10 år är dock inte så farligt för inflation.

Sen ska du nog räkna med värdepapper i någon lämplig risk. Hålla cash 10år urholkar ändå märkbart värdet.

1 gillning

Inga cash fanns med i planerna…

Tja, någonstans bör du ju ha pengarna placerade och det är den “okända” faktorn. .
Att ha allt på 6-12st olika fasträntekonton är väl den säkraste vägen så där har du ju en “inkomst” i ränta varje år-
Lägger du 60% i en Global indexfond o 40% på fasträntekonto så börjar “gissningsleken” vad Globalfonderna kommer avkasta.

Annat o tänka på är väl beroende på ålder om det är bra att ta ut tjänstepensionen tidigt om det går. .
Sen allt det där man INTE kan göra i FIRE utan inkomst. . skaffa lån, kort, abonnemang mm

Var kommer 0% avkastning från då?

Man brukar säga att det är säkert att ta ut runt 4% av det investerade beloppet per år om man inte vill använda upp alla pengar.

4500000 * 0.04 = 180k
180/12 = 15

Du behöver alltså 4,5 miljoner om du vill kunna ta ut 15k varje månad utan att kapitalet minskar.

Om du istället planerar använda upp alla pengar så skulle jag rekommendera flertalet sparkonton så kan du klara dig på runt 1,5 miljoner.

1 gillning

Han säger “under 10år” . .4% regeln är för längre tidsperiod än så

Ja frågan är ju då om han planerar ha 0kr på konton om 10 år eller ifall han vill kunna “leva på avkastningen”. Du kan INTE ta ut 15k per månad och förvänta dig att ha några pengar kvar om du endast har 1,8 miljoner. Beroende på vad du gör för insättningar framöver och framtida avkastning*

1 gillning

Vi kan anta att det är de 10 åren som leder fram till pensionsuttag.
Stämmer det @bloodwheel ?

@bloodwheel
Skulle rekommendera låg risk med i alla fall 3-5 års utgifter i räntor om kalkylen är så tight.
Men skiter börsen sig kan du/ni behöva jobba mer under de kommande 10 åren.

2 gillningar

Inflation förstås. Det brukar dock vara ganska lätt att placera och förvalta ISK pengar så att man får värdetillväxt motsvarande inflationen om man har lite tidshorisont.
Man brukar säga att över LÅNG tid är förväntad avkastning på ISK pengar placerade i breda billiga indexfonder man kan och bör behålla länge häraden 4% ökning i värde varje år med inflation och ISK skatt avdragen. Men aktiemarknaden kan dyka till hälften ibland. Senast den gjorde det var år 2000 och ca år 2008 Men den hämtade sig och över hela perioden såg det bra ut för den som inte köpte och sålde.
MEN om man behöver pengarna snart ex det man behöver inom fem år ska man istället lämpligen ha på sparkonton med bra ränta. Härad 3% - 0,9% => 2,1% är det man kan få där som bäst ungefär nu. Täcker väl inflationen hjälpligt.

3 gillningar

Min FIRE plan har runt den siffran mellan 1,8-2miljoner … . .skall i mitt fall räcka från 54-65år o efter det vara nära noll . . pensionen tar sen över (plus arv)

2 gillningar

Stämmer bra FireSwede

Leker med tanken att vi går i fire när vi fyller 55år.
Lever på sparade pengar.
Plockar 15k i månden per person.
Går sen i riktig pension vid 65.

1 gillning

nevexit824.

Precis , kontot är då nere på noll och den vanliga pensionen kickar in…

Det finns ingen risk att pensionen blir för låg om man inte jobbar dom sista 10 åren?

Jo .
Så är det tyvärr.
Men man ska orka jobba till 65-67 också och med det menar jag att kroppen ska orkar, inte att man är typ lat och vill softa bara…(inget fel i det heller)

Jag börjar bli sliten. Ryggen är sliten , knäna börjar säga ifrån mm…

1 gillning

Finns det möjlighet att jobba deltid?

2 gillningar

I mitt yrke…Svårt med tanke på certifikatet…
Kanske…

OM nuvarande regler ligger kvar är det inte fel tänkt att leva på sina sparpengar lagom fram till man fyller pensionär enligt statens åsikt dvs fram till riktåldern.
Antag att TS är född mellan 1967-1980. Då räkna man med pension först från 69 år ålder.
OM man får lagom slut på sina tillgångar då och har säg 100.000 kvar kan man får ful effekt av dom behovsprövade tillägg som staten ger till 2/3 av alla pensionärer.
Det har mycket lite effekt om man slutade arbeta redan vid 55 år ålder, Man kan sluta när F-N man vill. Staten fyller på med olika tillägg Om man börjar ta ut pension efter riktålderna. Och uppfyller vissa krav.

• Max 100.000 i tillgångar eller motsvarande.
  • Äger max 1 boende på vilket man också är skriven ( värdet räkna inte som förmögenhet.)
  • Bor kvar i Sverige.

Läs den här rapporten så inser man hur lite normalinkomsttagarens flitighet påverkar dennes levnadstandard som pensionär över riktåldern i alla fall . Knappast något alls. Där redovisas alla olika tilläggs effekt och även normala tjänstepensioner finns med i jämförelser med personer som har haft låg lön eller inte arbetat alls. .

Om man börjar ta ut pensionen innan riktålder säg 4 år i förtid som du planerar får man kolla hur mycket sämre det blir. Det har jag inte koll på.
Jag gissar att det är smart att vänta med pensionsuttaget till riktåldern.
Man skall heller inte glömma en kraftigt högre beskattning av förtida uttagen pension. Ca 10% högre skatt. Pga inget jobbskatteavdrag och sämre grundavdrag.

5 gillningar

Pengarna kan visst minska och t.o.m. ta slut, 4%-regeln har bara som mål att portföljen inte ska nå 0kr inom 30 år.

4 gillningar

Även om man går tidigare så får man ju en pension o det gör stor skillnad i kalkylen. .
Jag tänker leva på 20.000:-/mån och även om jag bara får runt 14-15.000:- netto i pension så är det en jäkla skillnad på kalkylen att ta 240.000:- vs 60.000:- från sparade pengar efter 65års ålder.
Till o med det lilla i tjänstepension jag får mellan 55-65år gör att jag inte behöver plocka lika mycket från sparandet

1 gillning