2 miljoner hur spara detta bäst för att gå i pension tidigare

Hej !
Jag kommer snart att ha ca minst 2 miljoner som jag tänkte spara till tidig pension.
Är det fondkonto eller räntekonto som gäller tror ni eller en mix av båda.
Räntekonto är ju säkert utan att förlora något, men fondkonto kan ju öka desto mer men kan ju även sjunka.
Jag vill inte låsa någon mer än på max 5 år då jag tänkte gå i pension runt 60-62 års ålder.
Jag är 55 år nu.
Jag har inget annat sparande för det har jag inte haft ekonomi till innan.
Hur hade ni gjort ?
Tänkte att jag iallafall ska ha 20000 i månaden tills den allmänna pensionen börjar betalas ut.
Det går ju även om jag inte gör något med pengarna, men vill ju såklart att de ska öka.
Hoppas ni förstår min feåga, kan ju ha missat någon väsentlig sak. :grinning:

Svårt att svara för andra men mitt mål är 2.000.000:- som FIRE belopp o 20.000:-/mån .
o träffar jag dom 2M tänker jag gå innan 55års ålder.
Så frågorna är väl egentligen hur din pensionsprognos ser ut och hur mycket du behöver ta av sparandet för att “dryga ut” pensionen.
andra frågan är riskviljan:
Sätter du på börsen o det går bra kan du gå långt tidigare än 60-62år. . . går börsen sämre tja då blir det tight
Annars är det som jag sagt förr…mest matte
Om du går vid 60år o tar ut tjänstpension då- - vad behövs från sparande per år
sen ta dom 20000:- du behöver (kanske lägg 2% inflation per år) -pensionen . . .så ser du vad du behöver per år efter 65år
Svåra är ju länge sen. . du vet inte hur gammal du blir o även om man inte behöver SÅ mycket efter 80år så vill man inte nå noll
Men din fråga “fondkonto eller räntekonto” . .tja vill du chansa att gå tidigare eller är du bestämd på 60-62år? men normal tjänste o pension o med 2M så låter det ganska görbart. .men 5-7år på börsen KAN öka dom 2M rejält…OM du vill ta risken

Tack för svaret.
Ja jag får räkna på det en del och läsa på med fonderna och sparrätorna .
Jag tror det kan fungera om jag bara spelar korten/pengarna rätt.
Jag tänkte först Aktier i Saab och Midlef där jag har lite nu , inte mycket men de verkar studsa fram och tillbaka hela tiden​:grinning:. Osäkra aktier om de inte kan öka sin kapacitet. :grinning:

1 gillning

Jag skulle börja med att “labba” på minpension.se. . o även tjänstepensionsdelen. . .plugga på lite om skatteefftekter vid tidig pension.
O sen räkna, , i grunden är det år x kostnad . . .

4 gillningar

OM du tillhör majoriteten som haft normal lön upp till säg 45.000 Sek per månad i dagens penningvärde kommer i normalfallet om du slutar arbeta runt 60 att få så låg pension sen när du når riktåldern att du behöver en del behovsprövade tillägg. Från 68 års ålder gäller troligen för dig.
Dessa får man fullt ut bara om man förbrukat sin förmögenhet ner till 100.000 SEK. ( OM man behåller dagens regler! )
Det betyder att du bör ordna försörjning under 8 år ?
OM man delar 1,9 MSek med 8*12 får man 19800 SEK per månad netto.
Dvs om du lyckas inflationsskydda ditt sparande så ska det fungera.

Många kommer tycka att du borde ha en del på aktiemarknaden pga att det sista kommer du förbruka blir 13 år bort och i medeltal efter 9 år.

Jag håller inte med baserat en bra mening som låter så här…
“Satsa inte pengar du behöver på att kanske tjäna pengar du inte behöver”

Smartare i ditt fall att satsa på hyfsat låg risk och ha som mål att inflationsskydda pengarna. ( kalkylen ovan bygger på det om du ska kunna höja ditt uttag lite varje år pga inflationen. )
Du behöver ta ut dina pengar under 8 år. Vore väldigt obra om dom går ner till hälften i värde i flera år vilket kan ske på aktiemarknaden.

Glöm inte an annan praktisk sak. När du lever på besparingar ser din kreditupplysning obra ut ganska snabbt. Du kan få problem med många saker i onödan om du inte förebrett dig. Dom olika aktörerna bryr sig väldigt mycket om lönen och pensionen varje månad men inte mycket annat. Pengar på kontot etc spelar ofta noll roll sägs det.
Problem att få nytt kreditkort, nytt telefonabbonemang, att ta lån, Att hyra ny för dig lägenhet, Att boka hyrbil (om du inte har kreditkort) , Att boka många hotel ( om du inte har kreditkort). ETC:
Man kan se till att skaffa lån, boende, kreditkort medan man har jobb. Så länge du sköter allt får du ha kvar allt ( tror jag )
Man kan tycka att statliga pensionen du kan få ut säg från 66 kanske BORDE kunna räknas dig till godo då avseende kreditvärdighet ?? ( Det vore rimligt) .

2 gillningar

Rent matematisk stämmer väl detta…MEN jag skulle verkligen räkna på att OM du slutar vid 60år att ta tjänstepensionen redan då o börja ta vanliga pensionen vid 65år
Då har du en inkomst o behöver ta mindre från sparandet. .
Det är lite räknande men i mitt fall är en lägre pension och ta mindre från sparandet mer fördelaktigt (och ta tjänst så tidigt det går)
Men som sagt…labba på minpension. . se vad det skiljer o gå 65 vs 68år och räkna på vad det kostar och ju mycket mindre från sparandet du behöver ta i början o ju mycket mer efter 68år
Det ÄR lite räknade…men inte Så svårt om man stolpar upp det

1 gillning

Banker brukar ange “minst fem år” som sparhorisont för aktier/fonder, men jag är lite mer försiktig än så. Baserat på min egen erfarenhet så skulle jag vilja säga att det som ligger på börsen ska ha en sparhorisont på minst 10 år, men helst 15 år.
Hur som så anser jag att dina max 5 år är en för kort tid för hela beloppet du vill investera.
Du bör alltså räkna på vad du behöver per år från och med om 5 år och framåt.
Dela sen upp dina investeringar där det du behöver om 5-10 år har en strategi och det du behöver om 10+ år har en annan strategi.

2 gillningar

Jag håller absolut med om att det är en vettig räkneövning. Efter att labbat lite tror jag att jag håller med om att något uttag av tjänstepension kan vara optimalt . Men inte värst mycket.
Att ta ut lite pension så att det finns lite för ränteavdrag lite rut och rot avdrag kanske kan vara vettigt om inte annat.

https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt?pk_vid=63ab72b42d70dbac1743363475b16c1a

Antag att man tar ut 10.000 i månaden i tjänstepension från 60.
Då betalar man 2326 SEK per månad i skatt. Dvs TS kan ta ut 7674 SEK mindre från ditt sparande varje månad.

• förtida uttag är dock behäftat med rejäl extra skatt. MEN inte märkbart mycket pga det låga uttaget av pension här. (Samma uttag efter riktåldern skulle ge skatt på 1132 SEk per månad) .

Var befinner sig TS då när hen når riktåldern.
Hen har ca 40% av sitt sparande kvar, Ca 800.000
Man kan kolla upp saken men min killgissning är att 800.000 i förmögenhet har man inte glädje av när man söker behövsprövade tillägg för att hjälpa upp pensionen som är låg. Använd dom pengarna tror jag man får som svar…
Man kan lägga in dom i en ägd bostad där man är skriven . Den "förmögenheten räknas inte.
Jag gissar dock att något uttag från tjästepensionen KAN vara vettigt I alla fall upp till grundavdraget på 25.000 per år.

1 gillning

Mycket spännande tråd och jag är i väldig liknande situation, 54 år gammal och har som mål att jobba tills jag är 58~60 (max). För pensionsuttag tänker jag:

1. Prioritera att ta ut tjänstepension framför att använda sparande (vet inte hur länge jag lever)
  2. Men att inte ta ut mer pension än att jag hamnar under brytgränsen för statlig skatt (och istället fylla på med sparpengar)
  3. Räknar vidare med inflation på 3% - hur mycket jag behöver netto per år
  4. Och jag har vågat lägga in i beräkningsmodellen att jag kommer göra av med mindre pengar när jag blir äldre

@Mikael8 Bra kommentarer om kreditvärdighet mm, mycket tänkvärt.

Andra tankar:

1. Kan jag ta ett deltidsjobb eller likande samtidigt som jag tar ut tjänstepension (tänkte boka ett möte med Monica Sjödin på Pensionsguiden lite längre fram, för att fråga detta och mycket annat)
  2. Eller borde jag sluta se fram emot pensionen och istället söka en tjänst lite längre fram som inte är lika krävande och satsa på en rikare fritid nu
1 gillning
  1. Allas vår livslängd är förstås svår att veta. Speciellt den där man är hyfsat frisk och gärna vill kunna spendera lite extra… Jag har hört rimliga skattningar att man kan räkna med att sista 5 levnadsåren ofta är lite på halvfart.
    Kollade lite på ett ungefär på vad statistiken säger om en 55 åring nu.
    Blir en aning bättre med åren dock. Den driften sakta uppåt i livslängd finns inte med.
    Antag Man Och det mesta av, gift, välutbildad, hyfsat bra inkomst och jobb, Bor i storstad eller dess kranskommuner .
    Vid ungefär 66 år ålder går risken att dö över 1% per år… :grimacing:
    Vid 65 har 5% dött
    Vid 70 har 9% dött.
    Vid 75 har 16% dött
    Vid 80 har 28% dött
    Vid 85 har knappa 50 % dött
    Att gå ner på lägre pension ( tjänstepension delvis slut etc ) efter 80 känns rätt ok tycker jag att behöva sänka tidigare skulle kännas obra.
    Mina närmaste släktingar har typiskt haft ok hälsa och ork fram till drygt 75.
  2. Jo det är vettigt.
  3. Jag och många andra räknar all avkastning netto efter avdrag av inflationen. Då behöver den inte funderas över normalt. Inflationen över 100 år eller så har varit ca 2,85 % i Sverige kollade jag någon gång.
    Sedan 1980 har KPI gått upp ca 3,3% i genomsnitt per år. ( många % i början ). Senaste 25 åren har snittet varit 1,9% årligen.

Vissa tjänstepensioner är/har varit? gnälliga. ITP? och kräver att man vid uttag verkligen har för avsikt att sluta jobba i förtid. Max 8 h i veckan. Står i avtalet. Dom verkar hålla viss koll . Vet en herre som blev åthutad och slutade jobba extra.

2 gillningar

Stort tack!

Och envisas jag med att leva riktigt länge så få jag väl flytta till ett billigare boende på slutet :slight_smile: