Vad undrar du om pension? | Nästa vecka gästar pensionsexperten Monica Sjödin podden

Nästa vecka kommer communityns pensionsexpert @Monica på besök i podden.

Därav:

Finns det något Jan och Caroline borde fråga om pension?

Monicas hemsida: https://pensionsguiden.nu/

Här är länk till de tidigare avsnitten om du inte har sett dem:

6 gillningar

Hej

Finns det någonstans där jag kan se vad jag får i pension om jag slutar arbeta tidigare? tex jag går i pension vid 50 eller 60 ( riktålder 68) men jag tar inte ut pensionen förren riktålden, jag lever de åren imellan på eget sparande. För när jag tittar och trycker runt på min pension så är ju uträkningen endast på om jag jobbar in till riktålder eller börjar ta ut pensionen tidigare. Förstår ni vad jag menar? :sweat_smile::upside_down_face:

Älskar era poddar. Ha en superbra dag/ Ell

1 gillning

Minpension.se → Simulera → Sluta jobba → Välj ålder

Vill minnas att man kan välja 55 år som lägst.

1 gillning

Tips på oberoende pensionsrådgivare. Företag eller tjänster att använda själv. (Utöver själva pensionsbeskedet.)

2 gillningar

Men räknar den inte då automatiskt att jag börjar ta ut vid ex 55? Jag tänkte leva på sparade pengar för då man förlorar så mycket på att börja ta ut i förtid

Nej, det väljer du under Uttagsstart.

Tack så mycket, vad bra då ska jag in och trycka vidare :hugs:

1 gillning

Tips för oss som vill gå o pension tidigt, typ 50-55. Gärna prata utifrån de som har bra itp och funderar på att löneväxla. Gärna utifrån en höginkomsttagare och vanlig lönetagares perspektiv och vad man bör tänka på om man skulle tappa i lön exempelvis

2 gillningar

I dagens ITP1-plan är 50 % av pensionsavsättningarna låsta till traditionell försäkring med schablonartad förvaltning och garantier. Varför tillåts inte individen att själv välja risknivå för hela sitt kapital, exempelvis genom 100 % fondförsäkring?

Med tanke på den långa sparhorisonten för unga tjänstemän innebär detta lås en betydande alternativkostnad. Hur motiverar PTK och Svenskt Näringsliv att denna begränsning kvarstår, och finns det planer på att modernisera regelverket för att ge individen full rådighet över sin framtida pension?

7 gillningar

Trad kontra fond för tjänstepensionen, vilken mix när och går det alltid att hoppa mellan som man själv vill? Kör 100% fond nu men hörde det ryktas att jag kanske inte kommer kunna växla över som jag vill till trad när åldern infinner sig. Givetvis svar som varierar beroende på kollektivavtalslösning eller ej (just mitt företag har inte det)

1 gillning

Uttagsoptimering

8 gillningar

Finns det någon anledning att ha ett privat pensionssparande? Jag sparar och investerar långsiktigt i fonder och aktier men det är mitt egna privata sparande. Varför låsa pengarna till pensionen?

(Jag har tjänstepension)

1 gillning

Mailade Sveriges ingenjörer, de gillade att det var ”trygghet” i itp1 och ville inte driva detta vidare. Skickade även in förslag till styrelsen om att driva detta. Försökte även ta en diskussion med pensionsansvarige.. fruktansvärt med sånna fackpampar som förstör för oss.

3 gillningar

Jag har kontaktat minpension angående att kunna välja en lägre ålder att sluta jobba i simulatorn, eller välja annan inkomst t.ex. p.g.a. deltidsarbete. Jag fick svaret:

“Härmed bekräftas att jag har skickat vidare ditt förbättringsförslag internt.

Vi hade en funktion tidigare där användaren kunde lägga in framtida ändrad inkomst men den fungerade inte så bra men det vore väldigt bra om funktionen finns.”

Om fler skickar samma feedback kanske chansen ökar att de fixar detta.

2 gillningar
  1. Hur kan jag optimera uttaget av min pension för att betala mindre skatt?
  2. Bör jag ta ut tjänstepension och allmän pension samtidigt eller vid olika tidpunkter? 3.Kan det vara värt att “överutnyttja” lågskatteår tidigt i pensionen? 4.Hur kan jag använda kapitalförluster/vinster för att optimera skatten under pensionsåren?
3 gillningar

Hur fungerar det om man funderar på att gå ner i tid, finns det några tumregler kring hur man ska tänka att det påverkar framtida pension?

I mitt fall så har jag en lön över brytningspunkt, och funderat på möjlighet att gå ner till t.ex. 80% men fortfarande se till att till över/runt brytpunkt. 30, Sparar privat, och har tjänstepension (dock inte kollektivavtalad, så jag löneväxlar för att matcha “normal" avsättning för min lön).

Tänker att jag skulle kunna öka löneväxling för att kompensera lägre lön om det motverkar pensions konsekvenser av att gå ner i tid?

Försöker väga lägre % arbete mot att gå planera att gå tidigt etc och försöker få ihop hur allt påverkar varandra.

jag tror inte det bara är fackpamparna som är av åsikten att folk tenderar vara riskaversa…

En till fråga dock; vilka fördelar kan du se med kollektivlösning kontra privata alternativ och är det rimligt att anta att de brutalt lägre avgifterna med den förra innebär att de sistnämnda underpresterar eller är det en överförenkling?

När man tittar på Minpesion och simulerar uttag framåt, hur kan de komma sig att avkastningen från uttagsstart och framåt är beräknad till 0%, dvs finns ingen avkastning på innestående kapital under hela uttagstiden.

Vid de fall man har ett större kapital så blir detta väldigt missvisande och gör hela uttag modellen obrukbar.

tankar kring detta?

En fråga, hur bör man tänka vid tidig pension 55+ som låginkomsttagare? För alla oss som icke har ens över 400.000kr i årsinkomst?

Mvh / Stefan

Jag undrar om jag kan köpa en timmes rådgivning av henne när jag kollar på hennes hemsida verkar det inte vara som hon erbjuder den tjänsten jag har en kompis som är rätt vilsen i deras pension situation inte riktigt standard modellen hen får livränta idag och det gör att det blir lite mer komplicerat har frågat mig om tips men jag känner att det hade varit lämpligt att ta lite expert hjälp

Det enda jag har hittat är Kollberg & Enqvist det är kanske ett bra alternativ

2 gillningar