Att ta ut allmän pension och jobba vidare

Hej Alla.
Är i år 61 år gamma och har tänkt att jobba tills jag blir 67 som är min riktålder för pension. Kanske längre men vem vet.
Men har läst på flera ställen att det kan vara förmånligt att ta ut sin allmän pension redan vid 64 som är min generations första år man kan ta ut den.
Att sen samtidigt jobba på som vanligt men ta pensionen och spara till framtiden.
När man tittar in på pensions myndighetens kalkylator så finns inte denna lösning direkt där.
Så min fråga till alla er kloka där ute.
Är detta ett bra sätt att få in pengar för att använda senare som tillägg till pensionen?

Hur skall man räkna skatter på pensionen man tar ut?

Vi gillar inte att prata om döden men dör man tidigt så hamnar pengarna oavsett hur stort beloppet blir hos min fru = positivt.

Så hur skall man tänka?

Mvh Mats

Det är en klurig fråga. Personligen tycker jag du tänker rätt. Hellre pengar i handen än eventuellt mer pengar sen när mot parten är döden.

Man förlorar om man blir gammal pga lägre summa per månad men vinner om man dör tidigt (om man nu kan se det som en vinst).

1 gillning

Lite saker att tänka på:

1. Det är högre skatt på pension t.o.m det år man uppnår riktåldern.
  2. Om summan av lön och pension överstiger brytpunkten måste man dessutom betala statlig skatt.
  3. När man första gången ansöker om att ta ut premiepension kan man välja om man vill ha efterlevandeskydd eller ej. Efterlevandeskydd inom premiepensionen | Pensionsmyndigheten
1 gillning

Hej E.D.
Har försökt att räkna på detta.
Tar jag ut allmän pension vid 64 blir den ca 22.100kr före skatt
Tar jag ut vid 65 blir den ca 23.700kr.
Tar jag ut vid 66 blir den ca 25.400kr
Tar jag ut vid 67 blir den ca 27.000kr.
Men eftersom jag tänkt jobba så borde allmän pension öka under de åren jag jobbar, men hur mycket vet jag inte.
Tar jag och drar av skatt 30% från 22.100kr blir det ca 15.500kr/månad. Som jag tänker mig att spara rakt av fram till jag verkligen går i pension. Har använt kalkylatorn här på RikaT. Så blir det samman taget nästan 800.000kr som jag sen kan fördela att ta ut framöver.
Men göra jag några tankevurpor??

Hej Andresen!
Tack för din input, visste inte om att skatten ökar innan riktåldern. Vet du hur mycket skatten blir?
Sen ligger jag redan idag över brytpunkten och får väl löneväxla lite mera :slight_smile:
Tänker inte ta ut premiepension förens jag slutar att jobba helt och där har jag efterlevande skydd till förmån till min fru.

Men som du börjar med och jag skulle vilja säga många saker att tänka på!

1 gillning

Skillnaden är cirka 10 %-enheter.

2 gillningar

En till sak att tänka på är att även om man klarar sig bra med tillskott av sina besparingar, så finns det situationer där storleken på ens fasta inkomst har betydelse. Jag tänker på om man t ex vill byta bostad. Både vid hyreslägenhet, då hyresvärden kan kräva att hyresgästen har en viss inkomst, och vid brf, om man vill kunna få bolån.

1 gillning

Om du fortsätter jobba heltid och tar ut pension fullt så får du räkna med drygt 50% skatt på pensionen du tar ut (kommunal + 20% statlig)

Tror inte det blir svårt att få ihop rent ekonomiskt

Enda fallet där det åtminstone inte skulle skada dig är väl om du ändå skulle betala även statlig skatt för hela inkomstpensionen även som pensionär. Alltså att tjänstepensionen + PPM skulle ta dig upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt

1 gillning

Enligt Penssionsmyndigheten gör dessa sista arbetsår marginell skillnad för dina pensionsavsättningar.

Anledningen att pensionen ökar påtagligt vid en senare pensionsålder beror nästan uteslutande på att man skjutit fram första uttaget. Så i ditt fall blir det nog rätt liten skillnad, kanske knappt märkbar?

1 gillning

här kan du räkna på kronan på vad skatten blir beroende på typ av kombinationer av inkomster och pensioner mm . sätt in fejkat födelseår om du vill se hur mycket skatten sjunker efter riktåldern. Ex 1958

Att tänka på är att man beskattar alla typer av pension mycket hårdare före riktåldern. Hela 11% mer av bruttot försvinner. Ex dras vid uttag av 35000 i månaden ca 3800 Mer skatt före riktåldern än efter. (Blev överaskning för mig med en fet kvarskatt året efter att betala. :unamused: )
Att tänka på också är att inte gå över gränsen för extra 20% marginalskatt. Inte vettigt. Har för mig att den ligger på ca 55000 i månaden totalt för 2026.
Vilken sits man har spelar roll för vad som är vettigt.

Med dagens regler får majoriteten svenskar ungefär samma levnadsstandard efter riktåldern oberoende av om dom aldrig lönearbetat eller arbetat hela vuxna livet med upp till härad 40.000 SEK i månaden och normal tjänstepension. Det beror på behovsprövade tillägg som majoriteten faktiskt får del av mer eller mindre.
Om du börjar ta ut pension i förtid kanske det påverkar. Det får du kolla upp. Fråga AI.

En trist sak är att sparade pengar över 100.000 som banksparande ,fonder eller eget pensionssparande räknas av rejält och sänker behovsprövade tillägg. Hårddraget ser du närapå inget alls av din säg första sparade Miljon.

OM man har haft säg 45.000 eller mer i lön kommer man inte får några behovsprövade tillägg. Dvs inga avdrag pga förmögenhet är aktuella. Då kommer du få full nytta av alla pengar du har sparade.

2 gillningar

Ta ut inkomstpensionen vid 64 samtidigt som du löneväxlar 35 % av lönen för att få ned skatten så mycket som möjligt.

1 gillning

Hmm. Kanske ingen dum idee att ta ut lagom mycket av inkomstpensionen ( inte ppm ) om man har lagom hög inkomst om arbetsgivaren tillåter det. Vissa har jag hör vägrar löneväxla om man inte tjänar tillräckligt. MEN då kanske du hamnar på hög marginalskatt.
Värdetillväxten på det som finns i den normala statliga pensionen är “säker” men bara same same som reallönetillväxten i samhället. Dvs i snitt senaste 50 åren ca 1 % per år. Det slår du hyfsat säkert över tid med några % per år i snitt med pengar väl placerade på fondmarknaden. Dessutom kan du själv styra hur när och hur utbetalningen skall ske på löneväxlade pengarna. Bra om man behöver pussla för att undvika hög marginalskatt eller få extra bra pension tidigt etc. .

Hej Mikael !
Som jag trodde en massa saker att tänka på, försöka räkna på och sen om några år ta ett beslut. Tacka för dina synpunkter!! Ha nu en skön helg// Mats

Jag skall räkna lite mera…

När jag kollat och räknat på pension GENERELLT (allmän + Tjp) känns det som hyfsat vettigt att ligga på ”liknande inkomst över tid” är en ganska bra strategi trots olika skattesatser före/efter riktåldern. (Åtminstone så länge man ligger under brytpunkten)

Dvs väldigt lite man i slutändan förlorar på ”extra skatt” vid tidigt uttag trots att skattesatsen är högre före riktåldern. Vår progressiva skattesystem gör att gungorna i mycket äter upp karusellerna om man tänker sig uttag av större delen av allt pensionskapital t ex 60-82 år och sen kanske nöjer sig med den allmäna delen 82-. (Tex med påhittade siffror ta 38000kr/mån 60-82år istället för 24000kr/mån 62-67år och sen 44000kr 68-82år)

Gå in på https://pensionsguiden.nu så har Monica skrivit om det flera gånger.

Hej !

Stort tack för input. Ligger lönemässigt idag en bra bit över brytpunkten. Då man har utgifter för ett utlandsboende så kan jag inte löneväxla, rejält.

Några tips hur man skall räkna/ tänka?