Ta ut allmän pension under tiden man jobbar | Lön över brytgräns

Har en fundering angående att ta ut allmän pension vid 67 under tiden jag arbetar.(eller kanske tidigare om möjligt född 62?) kommer, om jag kan , jobba till 69. Jag förstår att det kommer bli hög skatt, men har räknat ut att oavsett hur jag gör så kommer jag hamna över brytgränsen resten av livet.

Min tanke är att ta ut den allmänna så fort jag bara kan trots att jag arbetar, eftersom den försvinner och inte kan ärvas om jag dör är det här rätt tänkt?

3 gillningar

Välkommen till forumet!

@Monica / @jfb - har ni koll?

1 gillning

Pensionsmyndigheten har all info angående allmän pension, surfa in på: Det här är allmän pension från staten | Pensionsmyndigheten

Skulle du rekommendera fullt ös nu på allmänna pensionen och sen vänta med PPM TJP?
kommer passera (troligen) brytpunkten resten av livet. Nu ser det ut som att total pension blir mellan 85-90 resten av livet.

1 gillning

Det är så jag tänker den Allmänna försvinner ju om jag dör inom ett par år, till skillnad från PPM TJP , kommer ändå klara mig.

1 gillning

Under premissen att du inte bryr dig om hur mycket skatt som dras kan du lika gärna ta ut allmän pension från 63 istället för 67.

3 gillningar

Det är det jag lutar åt. Vet att det blir kanske 3.000 mer per månad vid 67 om jag räknat rätt? (brytpunkt 700.000 istället för 600 eller något) men då kan jag förlora allmänna pensionen också om jag dör.

1 gillning

Exakt, PPM och TJP har jag förmånstagare på… men den allmänna försvinner ju… men börjar jag lyfta den nu och i värsta fall dör vid 67-68 har jag ju ändå fått ut ett par hundra tusen “gratis”.

5 gillningar

Visst, ligger du över brytpunkten ändå så kan du ju lika gärna ta ut inkomstpensionen eftersom, precis som du skriver, det inte finns möjlighet till efterlevandeskydd. Och lika gärna då så tidigt som möjligt. Åtminstone som jag ser det men bra om expert @Monica kommenterar på det också. :sweat_smile:

PPM och TJP - om du har efterlevandeskydd/ återbetalning tecknat för dem - så kan du ju hålla på dem och i värsta fall låta dem gå som arv istället. Sen finns det väl en övre ålder när man måste ta ut dem så har du hälsan/livet i behåll så trillar de väl ut också förr eller senare. Senaste uttagsstart beror säkert på avtal / bolag så det kan du kolla med dem.

Skulle det dyka upp nya skatter högre upp på inkomstskalan i framtiden så kan du alltid pausa uttaget av inkomstpensionen och även PPM. Den möjligheten har alltid funnits. Pga ny lagstiftning så kan man på de allra flesta TJP bolag även pausa TJP. Mht TJP så är lagen inte tvingande men de flesta bolag följer den vilket man kan vid behov kolla upp med dem. Så du har sannolikt alltid möjligheten att pausa alla pensionerna (numera) om det uppstår en situation där det är fördelaktigt för dig att skjuta på uttagen.

Grattis till jädrans fin situation :+1:
Kör hårt och gör något kul / viktigt för pengarna :sweat_smile:

3 gillningar

Exakt så jag tänkte, jag har löneväxlat för länge och det har ökat mer i värde än jag hade tänkt . I-lands problem, så nu har jag slutat växla. Ska börja ta ut allmänna , eventuellt efter ett möte med en pensionsexpert om jag kan spara på något mer.

1 gillning

Ja det stämmer, det enda du kan välja efterlevandeskydd på är premiepensionen

1 gillning

Jag håller med @JFB om att det låter vettigt.
Om total pension verkar landa på 85-90 hela livet (och inte bara till 80-85 år) så kan “pengar i handen” väga tyngre än några hundra tusen i extra skatt.

@larsd Du funderar inte på att sluta att jobba? Eller gå ner i tid? Du har redan vunnit pensionsspelet, men jag misstänker att du gillar ditt jobb.

Hade jag haft en lika fin situation som du hade jag personligen tagit ut både inkomstpension och premiepension bara för att “säkra hem” pengarna

3 gillningar

Hej… mitt första inlägg , hoppar in i din tråd… hoppas det är ok…
Är också född 1962, funderar på att göra lika som du, dvs ta ut från allmänna pensionen, inte tjänstepension om det nu lönar sig?
Någon som är bra på att räkna ut hur mkt statlig skatt jag skulle behöva betala? Kommer komma upp i en årsinkomst runt 850’. Tänkte mer på hur mkt extra skatt jag behöver be arbetsgivaren att dra, för att slippa kvarskatt.

Registrera dig (alt. logga in) på https://www.minpension.se/. Där finns mycket bra info att hämta kring ens pension, särskilt verktyget “Uttagsplaneraren”.

1 gillning

Jag född 1963 har tänkt undvika betala statlig skatt och ta ut pension vid 2029.
Idag 2025 är den för pensionärer 735 tkr ca 61 tkr/mån. Därför slutat spara tjp.
Min pension beräknas hamna 2029 hamna på 68 tkr/mån, brytpunkt då? Resten har jag tänkt ta ut i utdelning från företaget.
Men vem vet vilka regler som gäller om 4 år…

Skatteverket har en tjänst för detta:

https://www7.skatteverket.se/portal/inkomst-efter-skatt-se-tabell?pk_vid=ed196665a8ae139e1745654522ed3ac1

2 gillningar

Intressant situation.
Att ligga rejält över brytgräns resten av livet (som för ålderspensionär över riktåldern är 61.000 per månad 2025 är ett lite ovanligt specialfall).
Extra skatten vid uttag före riktålder för alla typer av pension är ca 3500 SEK per månad över 35.000 per månad i pensionsuttag.

Det bör bero på enbart hur pensionsmyndigheten räknar OCH om du kan skatta din sannolika livslängd baserad på hälsan, hur du lever och hur det gått för dina närmaste släktingar.
OM du lever som medelsvensson dvs ca 50% har dött vid 85 gissar jag att det ändå lönar sig lite att vänta. Om pensionsmyndigheten räknar “rättvist” brutto borde det bli same same utfall men den högre skatten försämrar vid förtida uttag med ca 3500 Sek per månad.
OM du lever riktigt länge säg 95 kan det nog löna sig lite att vänta till riktåldern. Den högre pension du då får får du livet ut.
Det går att labba på uttagstid och allmän pension på minpension.se

Att behålla PPM orörd där man med vettigare rabbaterade avgifter kan hoppas på att får bra avkastning i många år kanske är vettigt i ditt fall
Observera att man när man börjar ta ut PPM får välja ( går sedan inte att ändra) om man vill ha efterlevandeskydd för dom pengarna ( lite lägre pension).
OM du har fru, barn och du vill optimera utfall för dessa kommer annat också behöva tänkas på.
OM dom har låga inkomster eller låga pensioner blir det bra utbyte för dom om dom ex ärver dina tjänstepensioner.
OM dom ( inte helt ovanligt ) istället har bra lön/pension över statsskattegränsen kan det kanske var en bra idee att trycka på rejält men pensionsuttagen tidigare under din pensionering och göra kul saker för dom pengarna medan du är pigg och rask eller ge bort en del till barn etc i förtid.
Och det står dig då även fritt att göra vad du vill med dom extra pengarna.
Pengarnas totala beskattning blir ca same same.