Hej,
Jag laborerar med min pension vs leva på kapital fram till riktåldern.
Är det idé att leva mer på kapital fram till riktålder och då ta ut mer tjp för att slippa extra skatt?
Frågan är väl om den högre skatten kostar mer än förlusten att vara investerad. Men vid penionsålder ska man ju inte vara tungt investerad så jag tycker frågan är vettig.
Om jag tänker pensionera mig vid 60 så kan jag ta ut lite tjp i början och leva på kapital för att öka pension efter riktålder och då ta ut max till brytpunt för statlig skatt.
Är detta en vettig tanke?
Jag tänker också plocka ut lite tjänstepension innan åldern är inne för allmän pension, samt se till att senare smeta ut pension över tid för att hålla det under brytpunkten.
Tänker att jag kommer att tar ut tjänstepensionen innan jag använder mina sparpengar, då jag inte registrerat förmånstagare (så de inte brinner inne om något händer).
Upp till grundavdraget är det ju skattefritt, så har du inga andra inkomster är det onödigt att vaska skattefriheten. Inget du lever som en kung på förvisso, det är 24900 i år
Jag tänker att vi ska leva ett tag på min TJP då jag har väldigt mycket mer TJP än sambon. Sparandet på börsen har vi typ lika så det kan få sitta 10år medans vi käkar upp min TJP.
Ser att jag borde ha runt 10milj TJP när jag är 55år. 8-9 milj på börsen får då växa 10år och med lite tur fördubbla sig. Dom pengarna plus allmän pension borde räcka från 65år tills vi skaffar en etta med lock.
Hej,
Jag har heller inte någon förmånstagare så det är lite risk att låta tjp ligga och leva på sparpengar, men det är ju detta med skatten.
Nu fattar jag att skatten är progressiv så man kanske gör bäst att dela på det.
Mitt månadsbehov är ca: 15000;- inklusive alla kostnader/räkningar.
Utöver detta tillkommer renoveringar samt underhåll på bil/husbil/hus osv.
Detta tänkte jag plocka ut sparpengar till efter behov.
Då kan man kanske tänka sig 7500 i Tjp + 7500 från spar fram till riktålder.
Efter riktålder tänker jag maxa pension till precis under statlig skatt.
Om detta är en rimlig strategi så kan man fundera på hur man ska göra med allmän pension vs. tjp när man kan ta ut den fram till riktålder. (från 64->68).
Bör man då minska tjp och ta ut allmän pension eller skjuta allmän till riktålder och fortsätta 7500:- från tjp eller kvittar det vilket som ni ser det?
Jag skall ta ut alla den tjp som går mellan 55-65år. . o sen fylla ut från sparande. . o sen allmänpension+ta från sparande efter65år
Ser det som skönt att ha en lite inkomst, , ,grundavdrag…o nått att göra ränteavdrag mot.
Sen vill jag få ut pengarna som annars brinner inne om nått händer. .
Om det är 100% det besta skattemässigt bryr jag mig mindre om.
Jo du har en poäng i det, som vanligt trist att inte veta hur gammal man blir…
Kollade på minpension.se
Förenklat ser det ut som att min ITP2 (utan kollektiv slutbetalning) + allmän pension => gräns för statlig skatt vid uttag efter riktålder. Med kollektiv slutbetalning skjuter jag över. med typ 3000:- och det blir ju lite förlust i statlig skatt…
Slutsats:
Det är bättre att ta smällen med högre skatt till riktålder än att få statlig skatt senare så jag får plocka ut med tjp innan är riktålder pga den anledningen.
Jag bedömmer att jag kommer ha glädje av pengar till 82år max.
1 gillning
67emeritus
(Erfarenhet 1973,1980 o 1990tals övrebelånade kris. )
12
Tips Pausa pensionen till Riktåldern 67år =det väll för dej…(får dålig pension tills dess.67år. men räknas upp det du har Pausat. + den lägre skatten efter.67år. (men Tänk på detta Är Politiska beslut.)litar du på Politikerna. så vet du…
Att du Måste Alltid ha Bakfickan Full…