Är strax under 30 med 2 miljoner investerat i globala indexfonder via ISK. Räknar jag med 5% realavkastning fram tills 50 kommer jag att ha strax under 6 miljoner på ISK och då kan jag sluta månadsspara redan nu. Om avkastningen är lite sämre kan jag alltid skjuta på pensionen med ett par år. Målet är cirka 400K/år netto fram tills 65 års ålder. 6 miljoner borde räcka för att fylla detta gap från 50-65. Har ett separat sparkonto med tillräckligt för en kontantinsats på boende. Oavsett löneväxling kommer jag kunna få det bolån jag behöver enligt lånelöfte.
Just nu är lägsta uttagsålder för tjänstepensionen inom det avtal jag omfattas av 55 år. Men jag tar höjd för att denna ålder kan höjas till 65, och vill alltså ha tillräckligt i tjänstepension vid 65 så att jag kan täcka 65 - 85, utan att räkna in allmän pension (räknar endast premiepensionen). Jag tänker att den allmänna pensionen får räcka från 85 - livet ut om jag nu råkar leva längre än förväntat.
Just nu får jag via min arbetsgivare in cirka 12-13K/mån till tjänstepensionen, utan löneväxling. Kollade siffrorna och cirka 60% går till globala indexfonder och 40% till traditionell försäkring. De obligatoriska 2.5% premiepension ger totalt cirka 13-14K/mån i pensionsinbetalningar. Kan löneväxla med 6% direktavkastning som arbetsgivaren bjuder på cirka 14-15K/mån, så skulle totalt kunna ha 28-30K/mån i pensionsinbetalningar till tjänstepension + premiepension.
Har för närvarande 300K i tjänstepension+PPM (varav cirka 30% är i traditionell försäkring, men denna andel skulle ju gå ner om jag löneväxlar, för det beloppet kan jag placera i indexfonder helt och hållet). Skulle därmed på cirka 10-12 års tid med väldigt konservativ avkastning (2% realt per år) få ihop ungefär 4-5 MSEK i TjP om jag löneväxlade maximalt. Samtidigt skulle det kosta mig knappt 7000 kr/mån netto. Skulle då kunna ha 5 MSEK i TjP och 25 år kvar till 65 års ålder. Återigen, med endast 2% realavkastning skulle detta kunna växa till drygt 8 MSEK utan en enda ytterligare pensionsinbetalning.
Tanken är därefter att “coasta” fram till 50 års ålder, gå i pension på ISK fram till 65, och därefter låta TjP sköta resten. För att få ut 400K/år netto mellan 65-70 (innan riktålder, 30% skatt) betyder att av dem 8 MSEK i TjP kommer jag använda 2.85 MSEK. Totalt som blir kvar är då 5.15 MSEK som ska täcka 70-85. Tänker att vid den här punkten lär mina utgifter vara lägre och lär inte behöva 400K/år netto längre. 5.15 MSEK över 15 års tid (70-85) med 20% skatt (lägre skatt efter riktålder) ger cirka 23K/mån netto. Eventuell allmän pension på det drygar ut kassan vid behov, eller kan sparas för en eventuellt längre livslängd.
Naturligtvis är den största oron inlåsningsfaktorn. Men det är en rejäl vinst rent skattemässigt och skulle innebära att jag kan endast löneväxla maximalt kommande 10-12 åren (till låg nettokostnad) och därefter helt sluta pensionsspara fram tills 50 och ändå ha friheten att gå i pension långt före riktåldern. Låter mina siffror och är mitt tankesätt rimligt? Har jag missat något?