Min arbetsgivare avsätter 30k/mån för tjp och jag löneväxlar 4k (tänkte dubbla detta inom kort)
När jag går in på simuleringen säger den att jag kan förvänta mig 64k innan skatt när jag är 65.
Med tanke på min skapliga tjp och löneväxling hade jag faktiskt förväntat mig lite mer. Så min fråga är, tar minpension med i beräkningen att min tjp (förhoppningsvis) kommer stiga en hel del de kommande ~20 åren?
Som du säkert vet så visar minpension siffrorna i ”reela” kronor, dvs dagens penningvärde och de räknar typiskt med en reel tillväxt på ca 2% sist jag kollade.
Vilken avkastning framöver du har chans att få beror också på vilka lösningar din tjp ligger i, det finns en uppsjö som ger olika risk/reward (garantier etc). Kan spela in på hur deras verktyg beräknar siffrorna.
Min gissning är att dina siffror per mån avser ett livsvarigt uttag?
I så fall tycker jag spontant att det skulle kunna vara rimliga nivåer, men kan förstås ha missat något.
Det låter som helt rimligt. Om du avsätter 34000 i månaden till tjänstepension i 18 år och använder branchstandard på 1.9% utveckling (över reallöneutveckling) med 3 miljoner i startkapital slutar du på 10568000. Allmän pension maximal avsättning 120000 per år, så där landar du på 4460000. Sammanlagt 1502800 vilket med ett delningstal på 20 blir 62600 i månaden.
Stort tack till er båda för svar! Mina TJP’s kan jag styra rätt mycket själv och de innehåller en hel del egenvalda aktier och fonder. Får hoppas på att de har en stark värdeutveckling
I simuleringsverktyget på Minpension så kan du ändra förväntad avkastning och då se vad uppskattade utbetalningen blir vid en högre (eller lägre) avkastning.
Prognosen baseras på dina inställningar/pensionsbolagets inskickade data om pensionsavtal.
Kolla att det står rätt!
Där kan du även i vissa avtal fylla i löneväxling. Om det inte är något löneväxlingsbelopp ifyllt kan inte minPension veta att det pågår en växling.
Grattis till en bra pensionsinbetalning. Den kan du ha nytta av om du vill gå i tidig pension!
30k/mån i tjp + löneväxling 4k = 64k innan skatt vid 65… Blev också förvånad! Det är en enorm avsättning varje månad. Vill inte göra kalkylen på vad resten av befolkningen (med en bråkdel av den avsättningen) kan vänta sig.
Vet inte om de uppdaterat så att det är tydligare, men vill minnas att jag var sjukt konfunderad jag med över siffrorna. Antog såklart att de var nominella, för såg inget annat. Och det är så sällan man sysslar med reala kronor. Hade ett helvete att försöka förklara det för päronen när vi kikade på deras pension…
Låter ganska rimligt. Det du har loggat ihop hittils tyder på att arbetsgivare du haft tidigare inte betalade lika bra som din nuvarande.
För att just nu kunna ta ut runt 60k om man just fyllt 65 livsvarigt behöver man ha härad 12MSek i pensionstillgångar.
Din nuvarande avsättning är riktigt bra.
Man brukar säga att om man får betala statlig skatt som pensionär är löneväxling ingen större fördel rent ekonomiskt och objektivt.Där är du rimligen om du fortsätter som nu.
Pengarna blir låsta och ofta har man inte möjlighet att placera dom på bästa sätt.
Den nivågränsen avseende skatt ligger 2025 på 61.000/månad efter riktåldern.
( lägre innan )
Nu är även 8k per månad ingen stor sak med din lön.
OM det kan bli så att du inte vill arbeta fullt 18 år till OCH du har sparat lite extra har du alla möjligheter att dra ner på jobb en del sista åren efter 60 redan utan större påverkan på livet. minpension.se räknar med ca 2% real värdeökning på tjänstepensionsdelarna. Det brukar man kunna slå med säg 2 % ytterligare varje år i snitt över lång tid. Dvs på kvarvarande 17 år blir det en hyfsad hacka på det du har och viktigare det som kommer avsättas. Jag gissar på att en uppsida på +20% inte vore orimlig på tjänstepensionsdelen som säkert kommer utgöra 75% av det du får ut. Dvs att du kanske får ut härad 74k när du går i pension i dagens penningvärde.
Inte dåligt…
Det stämmer bra, hade ingen tjp innan jag var 34 och heller ingen lön att tala om. Så jag försöker jobba ikapp…
Tack för lugnande ord gällande potentiell värdeökning, förhoppningsvis kan vi landa på runt 4% istället.
Kanske bättre att öka sparandet i ISK istället för att öka löneväxlingen då?
Med nuvarande avsättningar är det inte osannolikt att du hamnar på statlig skatt på pensionen, så löneväxlingen du gör får ingen skattemässig fördel utan är bara ett sätt för dig att tvångslåsa kapital (förvisso några extra procent, förhoppningsvis, då löneväxlingen är billigare än lön för arbetsgivaren). Jag skulle inte löneväxla i den situationen.
Förstår inte helt resonemanget om löneväxling. Man kan ledsna på jobb, bli sjuk, koola vippen, vem vet. Om man tar ut den löneväxlade delen under brytpunkt innan riktålder blir det i handen ca 50% mer i handen. Många skulle hellre skatta 32% av 1,06 X X=löneväxlat beopp än 52% av X.
Skulle säga sluta löneväxla helt, du har ingen vinning av det. Du kommer ändå betala statlig skatt så ta de där slantarna och lev livet, man vet aldrig när man blir sjuk eller överkörd av en älg(eller hur man säger). Du behöver dom uppenbarligen inte förrän om 15-20år.
Sitter i motsvarande situation, lite äldre(snart 50år) 3,5msek i allmän pension, 10msek i tjänstepension och drygt 30tsek/mån nysparande i tjänstepensionen. Jag löneväxlar ingenting.