Ända sen 25-årsåldern (född -73) hetsades det om att “Spara till pension, spara till pension för vi 70-talister kommer minsann inte att få ut någon!”
Jag får inte ihop bilden så var bättre att ställa frågan än här?
Som sagt, född -73 och första jobbet var efter 9:an. Jag har inte varit arbetsfri ever, eller iaf inte längre än kanske 3-4 månader i det totala arbetslivet.
Jag kollar minpension.se och där tycker jag iaf att… det ser väl bra ut? Prognosen säger att jag kommer att få ut 5000:- mer än vad jag får ut idag.
Jag har således INTE ett privat sparande till pension. Allt är intjänat. Totalsumman på minpension.se ligger just nu på lite drygt 4miljoner.
Nu är min lön inte den högsta, nej nej ändå kan jag spara till bufferten och långsiktigt. Belångsgrad på bostaden ligger på 30% på bostadsrätten i utkanten av Göteborg. Istället för amortera på bostadslånet går summan in på Lysa (efter era klokheter här). Två tonåringar hemma, ingen partner. Inga andra skulder, inga krediter.
Så klart avgörs pensionspeng-behovet av vad man sen föreställer sig, leva loppan eller sparsamt. Jag tänker “Tja, bara leva!” Har just nu inget behov av glam och glitter, leva extravagant. Men betala räkningarna, bilen, resa ibland. Ja, så där enkelt.
Frågan då:
-När prognosen säger att jag kommer att få ut MER när jag går (prognosen vid 65 år) i pension än vad jag får ut idag behöver jag verkligen köpa hetsen om spara privat till pension?
Jag ser lite att jag typ svarar på min egen fråga här men jag vill ändå höra era tankar
Håller med om att det låter konstigt att du skulle få mer i pension än lön. Om du inte bytt från ett jobb med hög lön/avsättning till tjänstepension till ett med låg lön och jämförelsen därför haltar lite.
Men rent generellt. Det här med att spara extra till pension är otroligt överdrivet för de flesta. Senaste åren har kompensationsgraden t.o.m. ökat något. Så tänker du dig att jobba till normal pensionsålder finns generellt ingen anledning att spara extra till pensionen.
Intressant. Avkastningen på pensionspengar har för många varit mycket bra länge nu. Mycket högre än vad man rimligen väntat sig =tur… Min premiepension har ökat > +10% upp årligen sedan början och realt inte mycket sämre. Jag är 60+. Minpension.se har realt + 2.1% årligen som antagande. Om snitt för börsen realt över lååång tid stämmer även framgent +5%? kan kanske många år med urusel avkastning komma framöver. Om jag var ung igen skulle jag inte räkna med mer än säg +3-4% realt över lååång tid på pengar man kan placera riskvilligt med rimlig insats. Och även då finns viss risk för besvikelse.
Om TS har jobbat sedan slut på grundskolan pratar vi om 33-34 år.
4 miljoner i intjänat pensionskapital efter så lång tid i arbetslivet är fullt möjligt.
Nu kliar jag mig i huvudet, igen! Loggar in på minpension precis nu igen och Allmän Pension säger 2.8milj och Tjänstepension säger 1.2milj.
Till saken hör, vilket jag inte var tydlig med, är att jag just nu inte har den högsta lönen. Däremot har jag haft i mellan 5000-20000 högre genom åren. Livet bar till slut mig hit där jag är och denna lägre lön har jag haft i 4 år.
Haaaah, tack för den inputen Kalle, då är min upplevelse inte helt skev! Och mycket riktigt har jag gått från högre till lägre, så ja det haltar lite. Jag tänker att om jag klarar mig på den “lägre” lönen NU så klarar jag ju mig alldeles ypperligt sen när det är dags för pension också
Det låter som att du kommer klara dig bra med din pension. En variabel till att kontrollera i jämförelsesiffrorna är om din tjänstepension betalas ut under ett visst antal år? Man kan t.ex. välja att ta ut all tjänstepension de 5 första åren, och får då relativt hög pension de åren. Sen när den är slut sjunker pensionen, potentiellt kraftigt. Men det tror jag syns rätt tydligt på minpension också? Det går också att välja att tjänstepensionen ska betalas ut så länge du lever, men då får du ett lägre belopp varje månad. Det är ett val man behöver tänka igenom.