Kan spara ihop en 1 miljon under dessa sista 20 år
Lever 20 år till efter pension
Alternativ 1:
Spara 1 miljon och använder det under dessa 20 år
Har man tur kanske man fått ihop 1.4 miljoner med hjälp av avkastningen under sista 20 år
14MKr/20/12=5800kr/mån
Pension runt 13000kr-skatt=11000kr
Så totalt runt 16800kr varje månad
Alternativ 2:
Spara 0 kronor
Ta ut max bostadstillägg runt 4400kr/mån
Runt 15400 kr/mån i pension
Allt är väldigt förenklat men vill bara kolla vad motivationen skulle vara för en person som kommer ha låg pension och när de är 20 år kvar till pension vill göra nått för att förbättra situationen.
Varför ska jag spara när mer eller mindre hela de sparade kommer gå till hyran? Vad är fördelen mellan den som har 1 miljon sparat mot den som kan få 1 miljon i bostadstillägg under sina sist 20 år(4400kr/mån) ?
När du säger spara 1 miljon, menar du att du t.ex. månadssparar 1 miljon / (20 år * 12 månader/år) = ca. 4000 kr/månad eller spara en mindre summa varje månad och räkna med att pengarna växer så att det är 1 miljon när det ska börjas plockas ut?
Oavsett vilket kan du fortsätta ha pengarna investerade så att de växer en del även efter dagen du går i pension. Därmed blir din uppskattning väldigt låg jämfört med vad du skulle kunna få ut.
Kanske var lite otydligt men denna 1 miljon stiger till 1.6 miljoner(räknade fel) under tiden man använder det. Tror 600000kr tillväxt är lite extremt om de ska placeras tryggt.
Men de hela blir iaf 6666 kr/mån under 20 år om de är 1.6 miljoner.
Så man står i valet mellan att spara och använda ca. 1 miljon kronor fram till sin pension och sedan utnyttja systemet och ta ut max bostadstillägget eller förlora på det hela och använda 1.6 miljoner av sina egna pengar under pensionen.
Nackdelen med att lägga upp en strategi baserad på bidrag är förstås att reglerna snabbt kan ändras. Om Staten plockar bort hyresbidraget om 20 år när du ska gå i pension, vad gör du då?
Nu är ju bostadstillägget inte främst avsett för dom som kan välja att spara 4000kr/mån men jag förstår din frågeställning.
Den stor skillnaden är valfriheten, skulle jag säga är att ett bostadstillägg är villkorat av dina boendekostnader. Flyttar du till något billigare (eller flyttar ihop med någon) så minskar/försvinner bostadstillägget. Ditt eget kapital består, oavsett.
Bostadstillägg är en allmosa som staten kan dra in imorgon, eller vilket år som helst
Sen tror jag du räknar lågt på värdeökningen på 1 miljon insparat som borde kunna blir mycket mer på 20 år före pension och de förhoppningsvis 20+ åren i pension.
@Skogen, @JFB Man startar på 150kkr, 7% ränta och spara 1000kr/mån i 20 år och sedan går i pension då blir det runt 1 miljon.
Tror de finns många där ute som kommer ligga runt 10kkr-15kkr i pension, upptäcker de sent och vill försöka göra nått åt det.
Svårt att tro att systemet med bostadstillägg försvinner då de finns många under 15kkr/mån i pension. Som om de skulle ta bort bostadsbidrag för de under 29 år.
Kan se fördelen med 1 miljon om man lever lite lyxigare de första tiden. Göra av med pengarna lite snabbare, resa osv. Sedan gå över till bostadstillägg.
Ville bara kolla om de fanns någon mer laglig lösning eller fördel med att spara ihop 1 miljon för de med låg pension.
Skulle också bedöma det som i princip obefintligt, vad är alternativet liksom, hemlösa pensionärer?
Rent juridiskt tror jag inte det finns några hinder för att spara ihop en summa och sedan några år innan pensionen skänka denna till sina barn. Tror inte heller det är olagligt för barnen att sedan ge farsgubben en summa då och då alternativt betala några av hans löpande utgifter efter att han pensionerat sig. Så skulle säga att detta är upp till den egna etiken.
Sedan kan man samtidigt fråga sig hur etiskt det är att någon som sparat ihop en summa får mindre stöd från staten än någon som valt att bränna pengarna innan pensionen. Jag tänker att systemet borde göras om här så att grundpensionen blir högre istället för att man lappar och lagar med en massa extra behovsprövade bidrag.
Ah, du menar att man månadsspar 390 kkr under 20 år som blir 1000 kkr. Jag fattade det som att man sparade 1000 kr som på något sätt blev 1.4 mkr men jag måste ha missförstått.
Det är när jag läser sånt här som jag känner att vi måste ändra på hela svenska välfärdssystemet
Men visst, du lägger upp ett scenario med någon som har haft runt 22 kkr i lön för att landa på runt 13 kkr i pension så det är ju definitivt en bra bit under svenska medianlönen på 32 kkr kanske nere på 20% kvantilen där det kanske är rimligt att de som inte kunnat spara faktiskt får bostadstillägg.
Personligen hade jag dock inte räknar med det utan snarare sett det som en möjlig livlina om det behövs.
1: Spara som planerat.
2: Köp guld för pengarna x-antal år innan du går i pension (tillräcklig framförhållning för att fortfarande kunna få bostadsbidrag).
3: Sälj av guldet allteftersom åren går (i kontanter)
4: Luta dig bak, ta en kall.
Jag håller med. Men konsumtion är ju det som driver landet (tyvärr) så jag kan ändå se rationalen bakom att politikerna uppmuntrar till detta beteende både direkt och indirekt.
Det är också lite av ett etiskt dilemma att man kan ha 10-15 år kvar till pension och jobba i ett låglöneyrke; och inse att en får i princip lika mycket i pension oavsett om man skulle sluta jobba idag eller jobba 15 år till eftersom man i första fallet skulle få diverse bidrag och tillägg och ändå landa på i princip samma slutsumma.
Samtidigt finns det ju också ett problem i de som av olika skäl inte haft möjlighet att jobba i 40 år ju ändå måste kunna ha ett drägligt liv som pensionärer. Men att det s.k. respektavståndet är så pass lågt som det är idag (läs: obefintligt) tycker jag är lite av ett hån mot de som sliter ett halvt liv i ett låglöneyrke och ändå inte får fler kronor än de som aldrig jobbat.
I det tuffa optimeringsproblemet 1) “rättvist” = alla får lika mycket oavsett ansträngning vs. 2) “rättvist” = ersättning proportionerlig mot mängden ansträngning / utfört job, så tror jag ändå det är lite farligt för landet som helhet om vi landar för nära alternativ 1) ovan, då det skickar lite tveksamma signaler i min mening om tanken är att vi ska jobba mer / längre. Det behöver alltså vara lite mer “orättvist” i att alla inte får lika mycket, trots deras olika förutsättningar, hur orättvist det än kan låta.
Det är ju den lite mindre laglydiga varianten av samma sak Tar för givet att man måste svara på någon fråga gällande förmögenhet eftersom det är behovsprövat.
Blir ju som en moral hazard om det inte lönar sig att jobba vidare, och då menar jag inte att garantipensionen är för hög utan att det är bisarrt att folk får existensminimum i pension trots att de arbetat i 40 år. Något i den kalkylen (avsättningar eller annat) är skevt och behöver rättas till så att pensionerna höjs.
Nu är ju inte jag jurist men jag hör vad du säger. Upp till individen hur ärliga det vill eller inte vill vara.
Sen är jag nyfiken på vad definitionen av “tillgångar” är. Jag gissar att en nybliven pensionär med fysiskt guld till ett värde av 2msek förväntas deklarera detta vid ansökan om bostadsbidrag. Om samma person istället har samlat på ovanliga älgstudsare till samma värde av 2msek, räknas det då som tillgångar?
I bägge fallen kan man sälja av sin samling och ta betalt i cash men kommer man bli nekad bostadsbidrag om man har det ena eller det andra i garderoben?
Har nu rotat lite extra. Såhär står det på blanketten där man ansöker:
”Jag hade tillgångar över 100 000 kr den 31 december förra året
Fyll i hela det belopp du hade den 31 december förra året. Exempel på tillgångar är pengar på bankkonto, investeringssparkonto, kapitalförsäkringar, fonder, aktier eller skuld till dig (fordran). Uppgifterna hittar du på dina årsbesked.
Äger du en fastighet/bostadsrätt som du inte bor i ska du fylla i taxeringsvärde/ förmögenhetsvärde under punkt 13 “Övriga upplysningar”. Fyll även i fastigheter/ bostadsrätter som du inte längre äger, men som du ägde den 31 december förra året. Bostaden du bor i och ansöker om bostadstillägg för ska inte fyllas i, den räknas inte som en tillgång.”
Tittar man på Lag (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl. står det:
”16 § Tillägg till den bidragsgrundande inkomsten ska göras för förmögenhet beräknad per den 31 december året före det år då ansökan om bostadstillägg görs enligt vad som anges i denna paragraf och 17 §.
Som förmögenhet räknas sådan förmögenhet som anges i lagen (2009:1053) om förmögenhet vid beräkning av vissa förmåner.”
Tittar vi vidare på Lag (2009:1053) om förmögenhet vid beräkning av vissa förmåner står det:
”4 § Vid beräkning av förmögenhet ska som tillgång tas upp
privatbostadsfastighet och privatbostadsrätt,
livförsäkring med undantag för
a) pensionsförsäkring samt
b) livförsäkring som enbart avser olycks- eller sjukdomsfall eller dödsfall senast vid 70 års ålder och som inte är återköpsbar,
marknadsnoterad delägarrätt eller fordringsrätt,
kontanta medel och kontobehållning, med undantag för behållning på pensionssparkonto, till den del värdet av dessa tillgångar sammanlagt överstiger 25 000 kronor, och
fordran i pengar och liknande betalningsmedel.”
Så jag tolkar det som att fysiskt guld (oavsett om det är del av en myntsamling eller inte) är helt legit att äga utan att man behöver ta upp det som förmögenhet