En fråga jag undrar länge och som ni tog också tog upp i Programmet om FIRE.
Jag kommer aldrig hinna till FI men jobbar på förbättra min framtid.
Frågan då: i uträkningen av hur nära FI räknar ni in era pensionspengar (PPM och tjänstepension) eller inte?
Det är ju en stor summa som den statliga pensionen står för.
Jag har säkert skrivit fel eller åtminstone grammatiskt fel så ber om ursäkt i förväg för det, Caroline
Här anser jag att du själv måste tillskriva hur sannolikt det är att du får ut en viss summa i pension. Det finns exempelvis dysterkvistar som mig själv som räknar med en väldigt mycket lägre summa än vad prognosen säger idag, detta eftersom jag ser Sveriges framtid som välfungerande stat som väldigt osäker. Så i mitt fall så tar jag i princip inte hänsyn till den. Den får komma som en trevlig bonus.
Är man mindre pessimistisk så tycker jag dock att det låter fullt rimligt att räkna med den.
Finns ju inga rätt och fel - jag gjorde en kalkyl häromdagen och tog då med tjänstepension men inte allmän. Vet inte om det hjälper men tycker det känns som rimlig mellanväg för mig själv
Tack men svårt då pensionen ändå är så stor del, typ intjänat idag enligt minpension.se 3 miljoner. Så FI är helt beroende av om jag kan räkna med den summan eller inte. Blir helt snurrig
Hur nära pensionen är du? Jag har 30+ år kvar till allmän pension så för mig gör det inte lika stor skillnad. är det närmare i tiden så är den ju rimligtvis också närmare sanningen och därmed mindre rimlig att utelämna…
Tycker självklart du ska räkna med ALLA pensionsdelarna på “något sätt”. Det ÄR ju delvis de pengarna du ska leva på framöver. Tycker personligen det känns konstigt att INTE ta hänsyn till de om man nu vill försöka spå hur ens framtida ekonomiska situation kommer att se ut framöver, för t ex eventuella FIRE-tankar.
Sen brukar jag försöka räkna om de till “efter skatt” enligt nuvarande skattesatser. Observera att det är helt olika skattesatser på pensioner du tar ut före och efter året du fyller typ 66 år. Har man t ex skattetabell 34 så är skatten 9746kr (32,5%) på 30 000kr i pension om den tas ut före 66 år. Efter 66 år är skatten istället 7 231kr (24,1%)
Sen skjuts ju den allmänna pensionsåldern lite uppåt framöver så det är också bra att ta hänsyn till eftersom det påverkar när vissa delar kan tas ut, rätt till pensionstillägg/garantipension osv.
Simulatorn på “minpension.se” är ju väldigt bra om man vill testa lite olika scenarion.
Angående HUR pensionen tas ut brukar jag själv räkna med att jag har mest glädje av pengarna före typ 80 års ålder. Så efter typ 82-83 år så nöjer jag mig nog med vad den allmänna pensionen må vara efter det. Då lär både villa, sommarstuga och andra “besparingar” vara avvecklade/sålda på något sätt.
Slutligen är ju frågan vilken värdeutveckling man ska räkna med. Vill du räkna försiktigt använd 2,1% + inflation vilket är inställt default på “minpension.se”.
Jag brukar också räkna med att jag “saknar inkomst” under fliken “lön och jobb” då blir simuleringen utifrån hur mycket kapital som finns idag.
Ja det måste man nog ändå göra, annars blir beräkningen så orealistisk att den saknar värde tycker jag. Särskilt om man ändå jobbat länge.
Det svåra är ju kanske rent praktiskt hur man ska räkna då pensionen bara kan tas ut vid en viss ålder. T.ex. ska man räkna med att man använder upp en del av kapitalet innan pensionsåldern uppnås? Så Slutar man jobba tidigt blir pensionen troligtvis låg, så då ska man ha kvar såpass mycket eget kapital att pension + eget kapital ger tillräckligt med pengar efter pensionsålder, samtidigt som det är onödigt att spara så mycket att man inte behöver använda kapitalet (och inte bara avkastningen då) innan pensionsåldern uppnås.
Jag räknar enbart på mitt privata kapital, eftersom jag avser vara FI långt innan det blir tal om att ta ut några pensionspengar och eftersom jag inte är övertygad om korrektheten i statliga pensionsprognoser, plus att det gör räknandet enklare.
Tack Erik och alla andra. Nu är jag mindre förvirrad. Jag har drygt tio år till ålderspension men om det är möjligt vill jag ha möjligheten att når FI innan. Vilken guldgruva forumet är. Är ny i det här sammanhanget
Tjänstepension och PPM är ens egna pengar medan inkomstpensionen är statens där du har ett tillgodokvitto mot staten. Makes all the difference in the world….
Jag räknar in PPM och tjänstepensioner i Frihetskapitalet (älskar det ordet, tack Jan och Caroline för att ni påminde om det nyligen i podden) delvis för att det just är mina pengar, men också för att det vid pensionen kommer rent matematiskt vara nog för att leva rikt och väl.
Om man, som du, räknar med att ha så mycket pengar att det inte spelar roll så gör det ju inget att utesluta pensionspengarna. Men för många kanske det innebär att jobba flera år extra än vad man behöver om man inte räknar med pensionen. Särskilt om man bara har tänkt att sluta jobba några år innan “normal” pensionsålder blir det ju lite konstigt att inte räkna med pensionen.
Precis som andra har sagt tycker jag att det ska räknas med då det är delar av det kapital som jag kommer att leva på. Nu är jag iof 54 så jag kommer att börja plocka ut pensionen redan i år. Det blir en himla skillnad om man ska spara ihop allt kapital själv med sparade pengar eller om delar kan komma från pension (allmän och tjänste). Det kan göra tiotals års skillnad om man inte skulle räkna med pensionen.
Ja, är man i läget “officiell pension om fem år, och till dess klarar jag mig på mina sparpengar” så är det ju en annan sak. Men jag skulle ändå inte lita på den prognostiserade inkomstpensionen (eller annan skattefinansierad välfärd), utan jag skulle försöka se till så att jag kan klara mig på egen hand. Se bara vad som hänt dem som förlitade sig på pensionssystemen i de forna europeiska kommunistländerna.
Ja inget är 100% säkert. Men jag tror att vi är rätt överens egentligen. Utgör pensionspengarna en stor del av ditt kapital och du dessutom inte har flera decennier tills de kan plockas ut så blir din “FIRE-beräkning” rätt missvisande utan att ta med pensionen. Och åt andra hållet, är du relativt ung och siktar på att sluta jobba tidigt måste du ändå ha så mycket kapital att leva på fram till pensionen går att ta ut att generella osäkerheten i beräkningen gör större skillnad än en låg pension flera decennier bort.
Ja klart du ska räkna med pensionerna inkl inkomstpension och PPM.
För att inte göra glädjekalkyler och på något sätt baka in en politisk risk (försämring av pensioner) så räknar jag med 0% värdeutveckling på min pension. I princip innebär det att jag bara räknar med att inflationsskydda pensionerna och inte någon ytterligare avkastning ovan på det.
Inte. Jag ser pensionen som en ren bonus.
Skulle det bli en bra pension är det bara positivt. Förlita dig inte på den summa pension som staten spår att du ska få. Se bara hur allas våran Maggan ville in och kladda på skatten för ISK. Eller hur Göran Persson tog lite från pensionskapitalet för att fylla hål.
Man behöver inte räkna med att ta ut pengarna direkt. Även om man kör RE kanske vid 45 så kommer det ju någon pension i framtiden. Då behöver du inte ha lika stort kapital vid 45 för att kunna göra en RE.
Jag tycker det där är jättesvårt. Jag planerar att inte röra pensionen innan 67, men det är 20 år bort och per definition inte en del av FIRE. Men samtidigt räknar man som FIRE-anhängare med Trinitystudiens siffror som pratar om ett spann på 30 år.
Jag gör som @PetterViktig och tänker att pensionen är bonus. Min lösning blir att satsa på att inte vara beroende av pensionen. Jag är nästan där.