Men jag hittar ingen liknande tråd angående hur man ska tänka med fastigheter. Jämför två fiktiva personer där person A amorterar minimalt men istället investerar mot sitt FIRE-kaptial medan person B amorterar aggressivt och inte investerar alls. Person A har antagligen bättre avkastning, men B har ju också byggt upp ett latent sparande.
Självklart spelar det roll om man tänkt bo kvar i samma boende, och självklart är boendekostnaderna något som behöver in i FIRE-kalkylen och då påverkar räntekostnader på kvarvarande lån.
Men det kan ju finnas många miljoner som är möjliga att lösgöra genom att flytta till ett mindre boende/billigare läge eller t.o.m. hyrt boende. Sälja huset när barnen flyttat ut och pensionera sig i sommarstugan. Etc. Etc.
Jag är absolut Person A. .
Jag sålde min 3a , köpte en 2a o HÖJDE lånet men frigjorde kapital att investera, ,
Inte för alla , eller kanske bara för få. . .men har idag nästan exakt samma i lån som på ISK . . .o kommer ta FIRE o göra slut på pengarna men ha kvar lånet. .
Vansinne för många men vald strategi pga många saker. . framför allt kanske att jag vill “die with zero” och att jag har ett framtida arv
Jag ser också huslån som en hävstång om inte annat. Har amorterat till en nivå som innebär fritt från amorteringskrav och bra ränta. Har inte tänkt amortera mer. Skulle kunna låna upp mer och investera istället men så “vågad” känner jag mig inte.
Vi har inga planer på att sälja huset vid ev. Fire. Tycker också att det känns rätt tryggt att inte ha stora lån kvar. Som det är nu har vi en belåningsgrad på cirka 20%, kanske låter vi lånet vara kvar vid Fire.
Vi är skuldfria in i FIRE och kommer troligtvis bo kvar i huset tills vi inte längre orkar gå i trappor och skotta snö.
Husets värde ligger helt utanför FIRE-kalkylen och lär till slut i praktiken resultera i arvskapital till våra barn.
Bor i Sthlm och har redan gjort bostadskarriär. Funderar på att hoppa in igen
Om jag får för mig att köra FIRE (vilket inte alls är aktuellt i nuläget då jag behöver mitt fantastiska jobb för att må bra) så skulle man kunna sälja och flytta i framtiden till landet och ändå äga sitt boende utan lån. Svårare att göra om man redan bor i typ Enköping, Eskilstuna eller Flen dock. Då hade jag satsat enbart på börsen.
Jag kom på att huset skulle betalas långt innan tanken på FIRE fanns.
Huset är betalt men kommer att säljas så vi kan köpa boende några hundra mil söderut.
Hoppas att 13års sparande ska räcka.
Snöslask och snöskottning lockar inte alls.
Nu är det så illa att jag mår dåligt när det regnar.
Spontant känns det väl logiskt att sälja sitt boende och skaffa hyresrätt.
Hyresrätt är väl i allmänhet extremt billigt jämfört med vad en motsvarande bostadsrätt skulle kosta.
Istället för att slänga 10 miljoner på en 80kvm BR i innerstan kan man ha 10 miljoner i aktiedepån med utdelningsaktier som ger sisådär 400 000kr per år plus värdeutveckling av själva aktierna. Sen hyr man liknande bostad för 150k per år max.
Bara höftade med siffrorna där men jag har länge undrat hur hyresrätter kan vara så billiga per månad jämfört med vad en bostadsrätt kostar i inköp. Iofs betalar väl få av sina bostadsrätter nuförtiden utan det är väl banken som äger den och “hyr ut den” via ett lån som aldrig riktigt kommer betalas av.
Att köpa en hyresrätt i Stockholms innerstad kostar väl dock ungefär lika mycket som kontantinsatsen på en bostadsrätt, och i och med att det är en svart marknad följer också en del risker man slipper på en välreglerad marknad.
I det genomsnittliga fallet på lång sikt kommer person A vara vinnaren eftersom avkastningen på börsen kommer vara större än kostnaderna för ränta på bolånet.
Det person A betalar för detta är ju RISK. Börsen kan falla 60 % vid fel tillfälle, räntorna kan rusa. Då är person B ganska nöjd med sitt val…
Att huset är värt X miljoner har man inte så mycket glädje av om man inte säljer det.
Jag tror väldigt många gör som A, mer eller mindre avsiktligt. Vi har själva lån på huset som vi skulle kunna betala tillbaka nu, men väljer hellre att investera. Men då är det också ganska låg belåningsgrad.
Jag är sen gammalt altenativ B…
Ett lån är ett lån å när man lånar någe så lämnar man tillbaks det…
Men samtidigt när typ bostäder har skjutit i höjden å länen blivit flertal miljoner så anser många att ett lånat belopp är mer en hyra av pengar…
Tjäna ihop ett kapital kan man göra genom att jobba å bo billigt utan bolåns ränta…
Hade jag varit 30år o i samma läge jag är idag så hade jag betalt av mitt lån och sen “börjat om” med sparandet…då hade det funnits tid.
Men nu, ne jag “hinner” inte spara ihop så har hellre kvar lånet ett tag o lever på pengarna. . sen om det behövs flytta till en hyresrätt efter 65års dagen o lösa in BRF och lån då. . o få ut lite extra pengar från lägenhetsförsäljningen
Person B här. Jag betalade av allt mig väldigt aggressivt, men vill betona att jag tycker man ska ha andra skäl än endast skuldfrihet för att göra det. Sedan är det grymt skönt att slippa bry sig om räntor och förhandlingar, men så är planen under överskådlig tid att bo kvar och om jag byter boende så är det till något bra mycket billigare, vilket i så fall frigör en del slantar… och det gör säkert inte ont det heller.
Ja i mellansverige. Det är för få fina dagar här. Kan jag få det bättre så varför inte flytta. Ingen annan kommer ge mig ett bättre klimat. Tyvärr har jag inte sparat ihop alla pengar än men det rullar på bra.