Ägt boende/fastigheter vs FIRE-kapital

Person B investerar bara i ett räntepapper med samma villkor som bolånet.

Låter dumt med mycket räntepapper när man är relativt ung.

1 gillning

Enig. Men hur kan B tänka idag ett antal år senare? A tänker antagligen att alla investeringar (som dessutom växt) är en del av FIRE-kapitalet. Om person B lånar upp de amorterade pengarna igen och investerar dem, hur skulle den mentala bokföringen se ut? På transaktionsdagen ändras ju rent enonomiskt-matematiskt ingenting, men plötsligt kan Person B också hävda att de har ett FIRE-kapital.

Sedan blir ju B:s framöver annorlunda eftetsom lånekostnaden ökar. Har hen tänkt bo kvar så ändras även kalkylen för hur mycket FIRE-kapital som behövs, till samma nivå som A (lika stort lån). A ligger däremot troligtvis före om inte investeringarna gått dåligt.

Det är mest tankarna kring den här mentala bokföringsbiten som jag far efter.

Kunde ju person B hävda lika mycket före? Då i ett lågavkastande räntepapper. Nu i aktiefonder.

Egentligen inte. Tidigare hade B en stor alternativkostad p.g.a. väldigt mycket kapital bundet i fastigheten. Bara att det inte lika tydlig.

Det låter mest som mental bokföring man inte bör syssla med om man vill ta bra ekonomiska beslut.

Hävstång är bra tills det är dåligt :). Hur mycket som är hälsosamt kräver överblick på individnivå både ekonomiskt och psykologiskt. Medan 1:1 så är avkastningen väldigt sannolikt bättre på börsen än i bolånet så är det relativt få som omdirigerar kassaflödet utan att spilla lite i livsstil på vägen. Eller dåliga idéer om dyrare bilar, resor eller prylar då man ser att man har råd. Sen är många beteendemässigt dåliga investerare och kan då inte räkna med 0.2% avgift globalt index i ur och skur som avkastningsalternativ.

Börsen kan också crasha, värdet på ditt hus kan gå ner och du kan bli utan din inkomst. Om du har perfekt balancerad hävstång så ska du kunna sitta lugnt i båten endå.

Jag har hävstång, men den är i lägsta underkant där oavsett vad som händer känner jag mig lugn med den.

Väl i Fire kan det vara svårt att låna samt förhandla villkor. Hade nog bundit lån på typ 10 år inför fire om jag ska ha kvar dem.