Vägen mot FIRE/FI/Stay rich-fasen eller vad man nu vill kalla den är lång. Ibland så lång att det känns meningslöst att ens ge sig ut på resan.
Men på vägen mot FIRE finns det flera hållplatser, delmål som kan göra resan mer inspirerande. Man kan åka förbi hållplatsen och bara notera att man kommit en bit på vägen eller så kan man kliva av en stund och njuta i gräset innan man reser vidare. Det är också möjligt att tänka att denna hållplats är mitt slutmål och kliva av helt och hållet och där vara nöjd med det man uppnått.
För många kan nog följande kännas självklart och fånigt. Men när jag själv hörde talas om det blev jag väldigt inspirerad och kände att det finns andra alternativ som ligger mitt emellan ekorrhjul och FIRE som nog passar mig bättre.
Man kan så klart räkna hur många 100 000 kr eller miljoner man har på kontot och ha det som delmål som kan firas. Men för egen del tycker jag att det säger väldigt lite. Det går även att räkna % av slutgiltigt FIRE-mål man nått.
Men det finns även varianter på FIRE som jag tycker är roliga att läsa om och tänka på:
Coast-FIRE är en variant. Där sparar man först ihop en summa i sin pengamaskin. Pengamaskinen får sedan vara vilande fram till normal pensionsålder, dvs inga nya insättningar och inga uttag. Tanken är att man vid normal pensionålder ska ha tillräckligt mycket i pengamaskinen för att kunna leva bra som pensionär.
Barista-FIRE är en annan variant. Likt coast-FIRE sparar man ihop en summa till pengamaskinen för att sedan sluta spara. Skillnaden vid barista-Fire är att man sedan använder en del av utdelningen varje år för att möjliggöra deltidsarbete eller att ta ett mindre välbetalt jobb. Nackdelen med Barista-FIRE är att du troligtvis aldrig når FIRE och även kommer att få en lägre pension.
Flamingo-FIRE innebär att du arbetar ihop en större summa till pengamaskinen. Vanligtvis så att du når ca 50 % av summan du hade behövt för FIRE. Därefter slutar du nyspara och låter pengamaskinen växa av sig själv, precis som vid coast-FIRE. Skillnaden är hur lång tid det tar för pengamaskinen att själv växa till FIRE.
Vid coast-FIRE är det som sagt vid normal pensionsålder, vid Flamingo-FIRE tar det ca 10 år. Under åren då du inte nysparar behöver du bara tjäna så mycket som behövs för att leva i nuet. Du kan antingen spendera överskottspengarna på annat (men var försiktig så att du inte vänjer dig vid en högre utgiftsnivå vilket gör att du behöver ännu mer pengar för att nå FIRE), arbeta deltid eller ta ett jobb som är roligare men där du tjänar mindre.
Känner du till andra varianter eller delmål mot FIRE som kan vara inspirerande att känna att man uppnått eller vara möjliga hållplatser att stiga av vid?