Flytta till hus mer centralt i Stockholm eller bo kvar och investera i börsen

Hej!

Jag håller på bli galen i mina tankar för att jag/vi inte kan bestämma mig/oss för vad vi ska göra. Jag har alltid drömt om FIRE, ända sedan jag var tonåring, så det påverkar mina tankar väldigt mycket.

Det jag vill ha hjälp från er är att resonera kring ifall det är värt att flytta till ett hus i centrala Sollentuna, eller bo kvar.

• Vi bor nu i en kranskommun, i en bostadsrätts radhus.
  • Hyran är relativt hög, men vi har lägre lån på denna bostad än vad vi kan få någonstans här i Stockholm (på liknande avstånd och pendlingsmöjligheter) för liknande storlek på lgh.
  • Vi har drygt 10 000 kr i hyra för 165 kvm inkl. varmgarage, men har endast 2.5 miljoner i lån på en lgh som är värd drygt 3 miljoner.
  • Vi har vatten ca 300 meter bort och promenadstråk samt 1 km till pendeltåg. Det finns grundskolor till barnen nära så de kan gå själva utan att korsa vägar. Det finns fotboll och inomhus ishockeyrink, men det finns inget mer i denna ort. Då får man ta bilen och åka till andra orter. Finns inga resturanger men matbutiker och friluftsområden.

Om att köpa i sollentuna

• Vi har spanat på sollentuna i 1.5 år. Vi tycker att det är liknande vackert där, och troligen bättre skolor (men kanske behöver man initialt skjutsa barn till skola). Det är en större kommun som skulle kunna erbjuda mer aktiviteter åt barnen och kanske även till oss vuxna.
  • Vi har 2.5 miljoner i sparkapital, och ev. skulle jag kunna få ett förskottarv på en halv miljon till. SBAB verkar ge oss att vi kan låna 4 310 miljoner, och sedan priset justeras upp med mostsvarande vad vi stoppar in. Det verkar vara inkomsterna som begränsar i kalkylen.
  • Stoppar vi in 2.5 miljoner i nästa bostad så kan vi köpa för 6.8 miljoner. Med ca 2 km från station Sollentuna mått så verkar det kunna köpa oss renoveringsobjekt som kräver en del investeringar.
  • Radhus renoveringsobjekt verkar också gå för minst 4.5 miljoner som ligger nära motorväg eller högljud bilväg.

Mina tankar:

• Jag drömmer och tänker mycket på FIRE. Också en anledning till varför jag hänger här. För att komma dit behöver pengarna vi har investeras på något sätt.
  • Det känns som att antingen investerar vi allt kapital vi har på börsen, och bor kvar på denna lilla ort. Eller så köper vi ett hus i Sollentuna och hoppas på att det blir en kul nystart för familjen, närmare till aktiviteter, 10 minuter mindre pendling i en riktning in till Stockholm Central med fler tåg som går utanför rusningtid.
  • Där vi bor nu verkar inte riktigt vara ett drömboende för min tjej pga av var det ligger. Iaf varje vinter ifrågasätter hon varför vi bor här, men sommartid älskar hon det. Stundvis önskar hon en förändring (som person tycker hon om förändring).
  • Det känns att i slutändan handlar det om att antingen investera alla pengar i ett hus, eller att investera alla pengar på börsen. För mig så känns det som att om vi köper ett hus i Sollentuna så kommer det kräva att vi lägger mycket tid på att renovera, och alla pengar kommer låsas in i ett hus. Det är bara jobbigt i det hänseendet att det känns som att FIRE skulle flyttas längre bort i framtiden.
  • Jag jobbar inom IT, så jag har stora möjligheter att höja mina inkomster på några års sikt, då jag inte har jobbat mer än 3 år efter examen. För min sambo är det svårt att höja inkomsten från arbete.
  • Jag tycker ett husköp känns jobbigt för när jag räknat på det så skulle det göra att det tar längre tid till FIRE, men någon får gärna motbevisa mig om man förutsätter att vi säljer och flyttar någon annanstans när barnen flyttat hemifrån.
  • Jag slås emellan att bara se dessa saker som två investeringsalternativ. Så länge vi inte bestämt oss för något av alternativ, så känns det som vi hamnar i ett mellanläge där vi inte når målen vi har.
  • Kan tilläggas att jag hela livet haft ganska svår beslutsångest, men den kommer mestadels nu bara när det handlar om pengasummor högre än 50 000 kr, som inte ger en avkastning direkt.

Alla för och nackdelar snurrar runt i mitt huvud, och jag blir uförmögen att diskutera på ett vettigt sätt med min sambo eller själv kunna bestämma mig för vad jag vill.

Hur ska jag kunna komma till beslut? Vad är den bästa investeringen, och vad är bäst för familjen? Vad skulle ni välja och hur hade ni resonerat?

Om du jobbar inom IT, måste du verkligen bo närmare Stockholm då?
Jag jobbar 100% remote sen ett par år tillbaka och var jag bor någonstans spelar i princip ingen roll men jag likt dig är mer bunden av var min partner kan jobba så det har också blivit i en kommun nära Stockholm.

Det finns många orter en bit utanför Stockholm som är billigare än Sollentuna och som har mycket mer service än vad ni verkar ha nu i form av utökat restaurangutbud osv. Är det bara i norra delen av stan ni har kollat? Finns fina områden både söder om stan och på Värmdö tex som verkar ligga lite lägre i pris.

1 gillning

Ja, helt remote är förstås ett alternativ för mig.

Dock vet jag inte hur det ser ut med remote work och 3 års erfarenhet inom embedded. Jag är ingen fullstack utvecklare. Egentligen hade jag som mål att jobba inom ml/ai/data för att jag har en master i ämnet, men tog examen mitt i corona så då anställdes inga andra än seniora där så jag tog jobb där jag hade internship.

Mitt företag har ändrat så ingen får jobba helt remote, så det är 3 dagar på plats som gäller. Ni har jag haft 2 jobb på 3 år, så jag känner att om jag byter igen så ska det verkligen kännas rätt. Har inte känts helt rätt dessa 2 jobb jag haft.

Skulle kunna diskutera detta i en separat tråd om var jag ska ta vägen i karriären :sweat_smile:

Min spontana tanke är att du och din familj borde fokusera på att skapa det liv ni vill leva, inte på vad som är den bästa investeringen.

Vad är viktigast för er? Har ni tillräckligt av det?
Vad tar energi från er? Minimera det.

Mvh Kroken

7 gillningar

Jag bor i ett motsvarande radhus på 167 kvm med äganderätt nära Sollentuna och har en månadsavgift på ca 3000 kr. Den höjs nu från ca 2500 kr och innehåller uppvärmning och en rad tjänster som ligger i samfälligheten. Tomten är utköpt.

Min finansiella kostnad är mycket lägre än i ditt exempel. Jag har en belåningsgrad på knappt 30%. Det beror främst på att huset i sig var (och är) betydligt billigare än i ditt exempel. Det kapital jag hade i den tidigare avbetalda lägenheten räckte betydligt längre.

Helt nära där vi bor finns BRF-radhus av samma typ. De framstår som oerhört mycket sämre rent ekonomiskt. Kostnaden för att bo där är väldigt mycket högre och den minskar inte med tiden.

Vi behöver ingen bil för att bo i huset. Det ingår parkeringsplats i garage men för vardagsbehoven behövs ingen bil. Det bidrar i längden väldigt mycket till de ekonomiska förutsättningarna. Jag har inte nära till någon ”högljudd väg” eller liknande, åtminstone inte i relativ mening.

Ta det jag skriver med en nypa salt, då jag har erfarenhet mestadels av att göra dåliga affärer.
Om jag var i din situation, skulle jag vänta ett par år med att göra fastighetsaffärer. Anledningen är turbulensen i bolåneräntor och en ostabilt bostadsmarknad. Det är mer riskabelt att köpa &sälja bostad nu. Kanske kan din sambo köpa tanken att bo där Ni bor just nu i bara ett par år till, tills bostadsmarknaden blir mer förutsägbar. Under tiden kan du investera i börsen. Har Du kunskaper i hur man investerar i börsen ? Nästa fundering: FIRE innebär många uppoffringar: är Din sambo med på noterna ? Vill hon också göra uppoffringar nu för en framtids FIRE (t.ex bo i mindre tillfredställande boende, osv)? Annars blir det kompromisser som höjer livskvalitet men försenar FIRE. Beträffande distansarbete: jag läser mer och mer artiklar om hur det utnyttjas och hur produktiviteten minskar - tyvärr - så jag tror att det kommer att bli svårare och svårare att hitta arbetsplatser som tillåter >50% remote.

1 gillning

Detta låter inte som ett bra råd om pengarna ska användas snart.

Men till TS, jättesvårt att ge någon annan råd var de ska bo. Sollentuna är i det stora hela jättefint och kanske ett av landets bästa lägen för en stor arbetsmarknad (pendlingsavstånd till både stora delar av Stockholm och Uppsala.) men närheten till Stockholm gör ju såklart att det är ganska dyrt. Stora delar plågas ju också av rätt mycket trafikbuller från E4 och järnväg. Det är iaf jag lite känslig för, men vissa bryr sig inte alls. Bra möjligheter för gångavstånd till skolor och nära till vatten har man ju iaf.

Men har ni inte starka familjeband till där ni bor nu så är det klart ni ska röra på er om ni inte trivs. Håller också med kroken om att fokusera mer på vad som skulle ge er ett bra liv, inte vilket som ger dig mest pengar i slutändan.

PS. bor själv i Sollentuna så fråga på om det är något specifikt du undrar.

Scenariot jag presenterade för övervägande handlade om att vänta två år på att köpa bostad, och då är frågan vad man gör med kapitalet i 2 år.
Jag tänkte på att man kan investera med långa och korta “horisonter”. Vill man investera pengar för att sedan använda dem efter… säg…2 år så finns lämpliga placeringsalternativ (det vet en duktigt investerare bättre om…kanske tvååriga statsobligationer? räntefonder? jag kan inte detaljer).

Men jag tror att om man lämnar pengarna liggande på ett konto kommer inflation att äta upp en del, även om kontot ger en viss ränta.

eller tänker jag fel ?

Förstår tanken, men statsobligationer och räntefonder ger inte nödvändigtvis så mycket mer ränta än ett bankkonto. 2-årig svensk statsobligation ger just nu 2,4%, vanligt sparkonto kan du hitta närmare 4% idag. Om man dessutom inte riktigt vet när man ska använda pengarna så skulle jag alla dagar i veckan använt ett sparkonto.

Jag tror att du behöver ta lite konkreta steg för att komma vidare, livsomvälvande kliv kan inte bara tänkas fram utan måste prövas i verkligheten. Att lajva förändringen innan den är helt spikad är enligt min erfarenhet det bästa sättet att undvika att göra steget så drastiskt och binärt.

Har ni tex pratat med mäklare och värderat boendet ni har nu nyligen (eller är det en hyresrätt?)? Har ni gått på visningar i Sollentuna och smygbudat lite för att få en känsla för hur det känns? Har ni övervägt att hyra ut ert nuvarande boende och hyra något i andra hand för att testa i Sollentuna? Vad finns det för andra små konkreta steg du skulle kunna ta för att provgå i rätt riktning och se hur det känns?

1 gillning

Sjukt att du kan låna 4 310 Miljoner :joy::kissing_heart:

Om FIRE är prio 1, är det väl lämpligt att välja det billigaste alternativet.

Det där tycker jag var ett väldigt bra råd. Att göra som @simino har föreslagit förefaller väldigt effektivt i det här läget.

Sen att du (alltså @MVH) har FIRE så hårt på hjärnan, är nog risk att det blir ett hinder/störning i livet nu mer än nåt annat. Det är min bild (jag är mycket äldre än du, har aldrig haft FIRE i huvudet hela tiden som du).
Om du köper nytt hus i Sollentuna som du beskrivit, så är det en hård investering i Stockholms bostadsmarknad rent finansiellt och därmed en kraftig “hemma bias” kan man säga.

Hur lång tid det kan/ska ta till FIRE när man har sambo + barn, är kanske inte det allra viktigaste ändå…? Det finns så mycket osäkerhet och man ska ha de bra på vägen genom livet också, det är vad jag tycker. Så jag håller med om det här: “FIRE innebär många uppoffringar: är Din sambo med på noterna ? Vill hon också göra uppoffringar nu för en framtids FIRE ?”
För uppoffringar blir det, definitivt.

Sen är det nu mkt troligt att om du har en Masterexamen i Dataanalys/ML/AI så har du en STOR potential att få en väldigt hög inkomst framgent här i Stockholm. Så hög att du kan börja jobba på din FIRE-plan på ett bättre sätt i ett senare skede och s.a.s. kunna “ta igen” din senare start. Inte knyckla ihop allting i en omöjligt ekvation redan nu. Boende är trots allt viktigt, i alla faser i livet – för de allra flesta. Därmed inte sagt att det måste vara villa/radhus i Sollentuna även om det är ett mkt bra ställe rent logistiskt i Sthlm och fint också.

Håller med föregående resonemang eller frågeställningar.

När är FIRE realistiskt att uppnå för din del? Och när planerar ni familj?

Jag har själv ganska ny familj med två mindre barn och FIRE kan iaf jag i min nuvarande situation bara drömma om. Ser det inte som realistiskt på 20-30år och typ insett att jag får knega på och mer ta det som det kommer.

I vilket fall som hade jag personligen kanske inte heller offrat FIRE för ett dyrt hus i Sollentuna. Jag bor själv i en kranskommun och trivs bra med det, men här finns några restauranger iaf. Menar det finns kanske andra ställen än Sollentuna att titta på annat boende om ni känner er lite trötta på det ni har.

Har innan familj bott i Sollentuna och vet inte om det är så wow :sweat_smile:. Men det är min högst personliga åsikt.

Jag har spanat på brfer i Sollentuna, och på en mindre yta så tycker jag att de flesta ligger relativt dyrt till sett till pris. Dock är väl 5000 kr en rimlig summa man bör sätta av till underhåll, eller?

För det är ju del av det som brfen behöver. Bara jobbigt att inte spara undan till ditt eget boende :wink:

Skulle gärna fråga om din kunskap om områden i Sollentuna om det är ok.

Jag hoppas väl att på det jag personligen väljer ut på börsen överpresterar, men vi vet ju alla att på 2 års sikt kan alla investeringar lika gärna minska i värde.

Jag kommer nog försöka skapa en tråd om distans arbete och fråga. På mitt jobb är det 3 dagar i veckan på kontoret som gäller.

Där vi varit och tittat har jag reagerat på en del buller både från väg och järnväg.

Tar gärna emot tips om vad i Sollentuna som är bra att bo. Jag tror att radhus med äganderätt skulle vara det bästa för oss. Då vi inte har ekonomin för dyra villor.

Ja, det känns som det är något sådant här som skulle kunna vara bra.

I min brf är det ganska svårt att få hyra ut, oxh oftast får man bara hyra ut i 6 månader, sen är det slut.

Att hyra i Sollentuna känns svårt? Hur går man ens tag i ett vettigt boende att testa på?

Vi har varit där och shoppat, ätit på resturang, går runt till 20 lekparker, besökt lite saker här och där och promenerat en del. I somras provade vi det som gick utan att vi där.

Jag och dottern försöker börja åka skidor där då oxh då.

Det känns väl som att de är främst priserna som håller oss kvar, men vi bor också ganska bra för vi bor, så det är svårt att veta hur mycket bättre livet blirdär.

Vet inte om det var smicker, men jag tycker det sjuka är att det inte räcker :wink:

För vi bor nu kostar villorna 6-15 miljoner vilket jag själv förstår varför.

FIRE I min hjärna är ett problem ja. Vet dock inte hur jag kommer från det. Jag tycker vi köper det mesta vi vill ha men inte dyra utomlandsresor eller svindyra middagar.

Att alla investeringar skulle hamna i boendet vilket är Stockholms bostadsmarknad tycker jag känns riskabelt. Men det kanske är ok om man tror att man kan öka inkomsterna en lång tid framöver?

Ang. FIRE så är hon redo att satsa om vi lägger upp en plan för det. Vi tänker oss att det skulle vara möjligt om 15-20 år bör jag räknat på det.

Min master examen använder jag inte för tillfället. Det är synd, men båda ggr jag varit och jagar arbete har det varit svårt att få entry roller inom det. Jag funderar av och till om jag ska återkomma till det, men vet inte hur. Jag har inte mycket tid att lägga på kompetensutveckling inom det med 2 små barn.

Jag har som sagt svårt att konkretisera några delmål mer än det vi redan gjort som inte innebär att sälja och köpa bostad. Jag tar gärna emot tips på det.

Du får gärna skicka frågor i PM om du vill.