Fire genom att sälja sin bostad

Okej nu bor jag nära en storstad (Stockholm) och äger en brf lägenhet utan lån och jag ser egentligen inte meningen med att bo kvar i Stockholm om jag gör en fire i framtiden ett plus i kanten är ju också att man får loss en massa kapital som sitter fastlåst i sin bostad om man flyttar.
Jag kanske har fel här men flyttar inte de flesta av oss till större städer just för att ha nära till arbete/mer alternativ till arbete eller att man är uppvuxen här när man går i fire vad håller en kvar då?

Det enda som håller mig till Stockholm just nu är jobb/familj men i framtiden så är jag helt öppen för andra städer skulle lugnt kunna sätta mig i en liten by i södra delarna av Sverige nära havet eller en by i Spanien där priserna är låga.
Nu har jag ingen super dyr bostad men tillräckligt med pengar är inlåsta i den för att den kan täcka 50% av mina fire utgifter med 4 procents regeln så ibland när jag går förbi villor på +5 miljoner kr vilket är vanligt där jag bor så brukar jag fundera på om de någonsin tänker på att de kan sälja sin villa o aldrig mer arbeta om de flyttar till ett billigare land eller en billigare svensk stad och slippa all stress.

Min fråga är således ni som sitter på hus värda över några miljoner vid Sveriges dyrare orter kan ni vara sugna eller har ni någonsin funderat på att sälja eran bostad få loss en massa kapital flytta till en billigare stad för o göra en fire, eller har ni tänkt o vara kvar i er dyra bostad trots att ni gör en fire?

1 gillning

Tanken har slagit en…. Men efter några år i lägenhet har jag insett att jag ska ha hus på sikt. Fristående.

Så jag ska snarare dra på mig mer lån och boendekostnader på sikt… :sweat_smile:

Det är en dyr preferens men lägenheter, oavsett storlek, byggår, kvalitet, utsikt, läge etc är en kompromiss i min värld. En dyr preferens att ha :frowning:

Vi kommer att bo kvar i vår obelånade villa tills vi inte orkar skotta snö och gå i trappor, då säljer vi och flyttar till hyresrätt inne i stan (Stockholm).

3 gillningar

Ja, jag tittar regelbundet på mindre orter i skogsnära miljöer i typ Göinge, Småland etc. Jag kan få loss några miljoner ur huset på det sättet och bli en skön surgubbe som grottar ner sig i det han vill där bland träden utan att behöva bry mig om stressen i ekorrhjulet. :slight_smile:

Men inget är aktuellt förrän båda kidsen flugit ur boet och kanske inte ens då. Vi får se…

10 gillningar

Du kan ju givetsvis även flytta till en liknande villa men i en stad med billigare markpriser :slight_smile:

1 gillning

Bostadsorten avgör mer än vad man tror.
En villa på många platser i Sverige kostar betydligt mindre än en liten 1:a i någon av våra största städer.
Som en referens köpte min flickvän en 1:a i Sthlm för 2 400 000kr
Kollade lite på kul nu hemnet i Örnsköldsviks kommun och där fanns villor från drygt 1 miljon och uppåt.

1 gillning

Låter som du har liknande planer som mig :slight_smile:
Har faktiskt snackat med mina föräldrar och syskon om detta och de verkar lika villiga som mig o flytta löngre bort från stockholm.

Men vem vet kanske man skulle sakna stockholm efter ett tag? :slight_smile:
Jag ska nog i sommar utforska lite mindre städer i sverige o se hur det är runt vårt avlånga land :slight_smile:

Sitter man i obelånd fastighet med väldigt låga boendekostnader å inte jobbar känns de inte aktuellt att sälja för att få loss kapital å flytta… Speciellt när släkt å vänner bor nära å flytta då till en annan stad där man inte känner någon går bort…

1 gillning

Absolut…detta är väl ett av de mer kända FIRE-hacksen. Kallas Geografiskt Arbitrage.
Sedan blir det ju inte FIRE för min del enbart med hjälp av att göra detta.

Men jag beskrev i en annan tråd att jag som exempel förra veckan såg en 1:a säljas för 130 000 kr med månadsavgift 1.500 + 300 för el.
Centralt läge i Falköping vilket då för mig skulle innebära att flytta 40 minuter ytterligare med tåg bort från de 20 minuter utanför Göteborg som jag bor idag.

Den kan man själv göra mattematiken på från den villa jag bor i idag.

2 gillningar

Återstår att se vad jag gör OM och När jag ev. blir FIRE.
Men oavsett om jag väljer att bli fire eller ej så är jag tveksam till att låsa upp allt för stort kapital i bostaden vid pension.
Som jag känner just nu så skulle jag gärna flytta utomlands för att få ett varmare klimat och inte lika mörka vintrar. Vilket land eller världsdel är oklart, likaså om när det skall ske.
På ett sätt vore det trevligt att inte vara allt för långt bort till min mamma som nu är 72, men samtidigt så skulle hon kunna leva till hon är över 100 och skall jag då vänta 30 år på att flytta?

Är det vinter på riktigt så har jag inga problem med det och det kan vara riktigt underbart med en vårvinterdag i solsken. Dock så är de dagarna få där jag bor just nu (strax utanför Uppsala)
Det är lite för mkt omväxlande vinterväder här där det kan vara snö, regn, is, barmark om vartannat
Jag har tidigare bott 2 år i Funäsdalen och 2 år i Skellefteå och där var det mer vinter rakt igenom när vintern väl kom.

1 gillning

I stället för att sälja bostaden för att få loss pengarna kan man belåna bostaden för att få loss pengarna.

2 gillningar

…och betala ränta. :frowning: (Även om det förmodligen är en plussaffär.)

1 gillning

Förstår dig helt o hållet när ens föräldrar blir äldre så förstår man vad dyrbar tiden är med dom jag tänker likadant och besöker mina föräldrar så ofta jag kan :slight_smile:

1 gillning

Fungerar säkert bra men jag är allergisk mot lån tyvärr så den planen lägger jag åt sidan :wink:

2 gillningar

Jag har också tankar på att flytta från min obelånade BRF när jag bestämmer mig för att sluta jobba. Men jag vill ha tillräckligt med annat kapital så att inte bostadsförsäljningen blir en faktor. Räknar kallt med att kunna sälja för ett par miljoner och kunna köpa ett hus i en mindre stad.

1 gillning

Jepp tänker samma visst stockholm är fint med skärgården etc men jag ser ej riktigt värdet med att bo här för just mig förutom att det är här jag har mitt företag o familj, då jag ändå ej utnyttjar “utelivet” många vill ha här etc utan ge mig närhet till havet och ett litet centrum och jag är rätt nöjd behöver ej ha det massiva utbudet av butiker etc som finns här innanför tullarna åker jag enbart in till några gånger per år förra året cirka 3 gånger trots att jag bor typ 20 min med tåg utanför…

1 gillning

Man bör nog provbo en period (minst 6 veckor) i mindre stad innan man tar ett sånt kliv. Det kan vara rätt deppigt i vissa mindre städer. Själv skulle jag aldrig stå ut med att priset för FIRE är att man måste bo i nån nedläggningsbetonad småort.

4 gillningar

Bra råd faktiskt jag kanske målar upp livet i en liten by/stad lite väll problemfritt i mitt huvud då jag aldrig bott så själv utan varit på besök i mindre byar max 2 veckor åt gången på semester :slight_smile:

Jag ser mig med en liten fiskebåt sittandes vid en kajkant sippande på en kaffe njutandet vid havet typ sen på kvällen gå runt vid fruktstånden eller sitta vid ett cafe vid torget o snacka gojja med folk :smiley:

1 gillning

Hej

Min sambo och ja har fört diskution om detta i flera år nu, ja vill vi gör FIRE nu men hon är inte med på noterna riktigt.
Vi sitter på fyra bostadshus varav tre är obelånade och den fjärde runt 900k i lån.
Två av bostäderna är i storstäder och skulle sälja för ca 10milj ihop vilken dag som helst.
En har bara några år på nacken med kanonläge 30min från stor stockholm.
Dom andra två är belägna i mindre by i norra delen av landet, villa plus fritidshus 3mil från åre, med eget fiskevatten och jaktmark.
Ja har sakt vi säljer av två, flyttar norrut!
Men hon är inte riktigt såld på det, ja därimot är så trött på “jobba” så ja skulle kunna ge mig när som.
Nu ska ja dock inte klaga för ja gjorde min exit för många år sen, ja “jobbar” mest för att hålla igång huvet!
Vi är i väldig osynk ja och min sambo,för hon studerade tills hon var 35år och ja har jobbat sen ja var 15år, så när ja nu känner mig klar på den fronten så tycker hon det är kul jobba fortfarande.
Så vi får se hur det blir, tids nog tröttnar hon väl😂!

4 gillningar

Intressant får man fråga om ni hyr ut er bostäder just nu eller står dom bara? samt hur ni skaffat så många fastigheter är det arv eller köpt själva? :slight_smile: