Vem kommer ha råd med ett hus i Stockholm om fem-tio år?

Vem kommer ha råd med ett hus i Stockholm om fem-tio år?

En villa i ett ok förortsområde ligger på 5-8 miljoner. Medellönen för 30-åringar i Sthlm är 38 600. Ett par med medelinkomst bör inte belåna sig över 4,5 m ca.

Kommande köpare kommer troligen inte gjort bostadskarriär på samma sätt som dagens köpare då de inte hunnit köpa lägenhet innan kraftiga prisuppgångar. Därmed har de inte så mycket eget kapital att gå in med.

Finns det tillräckligt många höginkomsttagare i Sthlm som är villiga att betala 5-8 miljoner för ett hus i förorten? Upplands Väsby, Huddinge, Järfälla etc.

Eller kommer priserna pressas på sikt? Vad tror ni? Tänker även i relation till andelen äldre som bor kvar i sina villor.

Du menar väl snarare radhus eller?

Tror nog ändå att priserna kommer fortsätta stiga, tyvärr.

Vi är mitt i och lite innan ett stort skifte där många äldre kommer lämna arv till yngre och kanske att det även kommer resultera i fler förtida arv för generationen under.

Detta gäller inte alla såklart, men har man ägt sitt boende i x decennier, så blir arven stora. De som behöver spara ihop till en bostads insats, lär få vänta ännu längre. I alla fall närmsta 5-10 åren, sen får vi se om bostadsmarknaden förändras, med tanke på att vi blir färre unga. Men det kan också bli fler unga, om det blir ökad invandring. Med tanke på det varmare klimatet i södra och mellersta Europa, så tror jag vi kommer får se fler som flyttar hit från andra EU länder.

3 gillningar

Villor kostar väl snarare från 6.5Mkr och uppåt i kranskommunerna ungefär? Men det krävs att en träffar en blivande sambo som oxå har sparat regelbundet varje månad sen deras 20 årsdag typ. Cirka 2700kr per månad ×2 eller så. I tio år alltså, minimum för en villa tyvärr.

1 gillning

Har känslan av att det är många som förlitar sig på att pengakranarna är öppna från föräldrahåll, eller vet att de kommer att öppnas. Arv, förtida i form av “presenter” eller löpande senare, har blivit viktiga byggstenar till ett eget familjeliv. Hur många köper sin första lägenhet i huvudstaden utan hjälp hemifrån?

4 gillningar

Vet inte om det där med bostadskarriär är så mycket att hurra för, med prisnivåerna i Stockholm. Jag och Frugan hade väl kanske dragit ihop 2m tillsammans när vi flyttade till hus. Procentuellt är det mycket, min första egna lägenhet köpte jag för 1.5m. Men nu bor vi i det breda bältet där prisbilden är 10m+ för en villa, vinsten från tidigare bostäder var ett ganska litet tillskott i sammanhanget. Det är mest något man drar till med som svepskäl för att slippa prata om hur mycket pengar som kommer från släkten.
Det är många höginkomsttagare som drömmer om att bo i hus utan att ha råd, så det döljer sig nog något mer än bostadskärriär i siffrorna.

30-åringar i hus? Inte kring den här staden :slight_smile:

Det blir den nya adeln där kapitalet går i arv. Vi andra får nöja oss med att hyra lägenheter eller kanske ett litet radhus i Fisksätra.

4 gillningar

Medellönen bland de som köper villa i Stockholm är sannolikt högre än 38 600 kr/mån och det är nog väldigt få som köper en villa som första boende. Så, högre lön än snittet och en eller två lägenheter bakom sig - då är det ju inte alls omöjligt, arv eller inte

Samma sorts hushåll som köper dem idag.

Uppenbarligen finns köpare då det säljs till dagens priser (medelpriset i Stockholms län är 7,1 miljoner). Arv kommer vara en faktor, bostadskarriär en annan.

1 gillning

30-åringar bor väl generellt sällan i hus i storstäderna med omnejd. Man hänger kvar i lägenheten eller skaffar ett litet radhus. Sedan i 40-årsåldern kanske man har råd med villa. Många skaffar barn sent, så det kan vara först då man har behovet. Och radhus med småbarn funkar fint, behovet av mer plats för att få vara ifred kommer senare.

2 gillningar

Man får rimligen skilja mellan att bo i ett ”drömhus” och att bo i något enklare hus. Alla hus i Stockholm kostar inte några fantasibelopp. Sedan kan förtida arv och ev. vinster från bostadskarriär hjälpa till.

2 gillningar

De som fått arv och de med högst lön. Som idag.
Medelåldern i dessa boenden och ålder vid köp kommer öka, precis som i USA.

1 gillning

Premisserna för frågan som ställs är inte riktigt realistiska, ett par på 30 år med medelinkomst är långt ifrån normalen för ägande av en villa i Storstockholm.

1. Endast 33 % av boende i Storstockholm bor i småhus/villa, att jämföra med ca 50 % i riket.
  2. Boende i villa i Storstockholm tillhör de övre inkomstpercentilerna, som referens 75:e percentilen avser ca 55 000 i månadslön.
  3. Nuvarande genomsnittsägare av villa i Storstockholm är 50-55 år.
  4. Förstagångsköpare av villa är 40+ år.

Genomsnittspris för villa i Storstockholm är ca 7,5 msek. Med 90 % belåning landar ränta och amortering på ca 23000 kr efter ränteavdrag. Fullt rimligt och möjligt om ett par har vardera månadsinkomster på ca 50 000 brutto och sparat 750 000 för insatsen.

Därmed också möjligt för två välbetalda 30 åringar, men långt ifrån en norm.

4 gillningar

Mina föräldrar med knegarlöner köpte villa i Stockholm vars värde är nu över 10M.

Jag har haft en riktigt bra lön hela mitt vuxna liv och skulle inte ha råd med en villa i Stockholm på många år utifrån mitt eget sparande. Så jag har gjort som alla ekonomiskt sinnade personer gör som vill bo i villa, jag har flyttat ifrån staden.

Även om jag skulle ha råd med ett stort lån så är det inte värt det IMO. Jag värderar hellre att lägga pengarna på att få en mycket större villa i en annan stad för typ hälften av priset. Resterande pengar jag skulle lagt på villan i Stockholm kan jag då lägga på börsen och jag får då med tiden ett avbetalt hus och pengar på börsen.

I stockholm kanske man på sikt hade kunnat betala av huset, men då hade man fortfarande behövt slava resten av livet. Matematiken går helt enkelt inte ihop.

1 gillning

Jag tror att elefanten i rummet här till någon del är den låga fastighetsavgiften. Om vi tänker oss att det skulle kosta 30.000-40.000 kr per år vi att bo i villa istället för 10.000 kr som idag skulle prisbilden korrigeras i motsvarande mån. Det skulle också göra det mindre attraktivt att bo kvar som äldre.

3 gillningar

En viss prisökningsdämpade effekt framöver borde följa av de existerande reglerna för ränteavdrag, där procentsatsen över 100000 kr i räntenetto är 21% i stället för 30%.

De yngre som tar emot arven är 40-50+
Möjligen om de skickar vidare ett steg till.

1 gillning

Jo fast dagens köpare har ju hunnit göra bostadskarriär på sina bostadsrätter? Morgondagens köpare kommer inte ha gjort det? Dvs dom har inget eget kapital att lägga in utöver kontantinsatsen

Njae, om de som köper villa är 40, och köpte lägenhet när de var 30, så har de inte varit med i någon fantastisk prisutveckling. Realt är priserna på samma nivå som för 10 år sedan.

Men det innebär ju också att de som köper villan gör det till samma reala prisnivå som om de köpt 2015.

varför inte? det gör väl alla i stockholm?

vi gör själv det btw. välkommen till stockholm

1 gillning