Tycker det säljs riktigt dyrt just nu i populära områden i Stockholm. Verkar även vara rekordlågt utbud. Folk väntar väl på 1 april..
Hör från kompisar som letar att en tvåa gick för 160k/kvm i birkastan, på östermalm gick ett renoveringsobjekt för 180k/kvm, på södermalm går saker för 140k/kvm och uppåt.. låter som att vi gör rekord efter rekord. Lägenheten ovanför mig gick nyss väldigt dyrt och slog rekord även den..
Men vi har ett krig i mellanöstern som på sikt riskerar att driva upp inflationen rätt rejält. Det innebär högre räntor i kombination med en sämre ekonomi. Inte direkt någonting man vill vänta för länge med som säljare.
Men på kort sikt har vi ett fönster som man verkligen borde utnyttja om man funderar på att sälja. Därmed ska det blir väldigt intressant att se vad som händer med utbudet. Samtidigt kan jag tänka mig att även köparna väntar på de nya reglerna.
Räntorna kanske ligger kvar eller stiger pga oljekrisen
Rekordutbud på Hemnet
Minskad inflyttning till Stockholm jämfört med tidigare decennier, skapar mindre efterfrågan långsiktigt
Ett överflöd av nybyggda bostadsrätter som ingen vill ha skapar större utbud
Massiva kommande försäljningar när babyboomers skiftar fastigheter till nästa generation
Jag skulle säga att det är större sannolikhet att prisutvecklingen blir en besvikelse framöver än att den överraskar positivt. Vi får se, ytterst kanske det är Iran, oljepris, inflation och ECBs ränta som kommer att fäll avgörandet
Jag är lite velig. Vi bor idag i en bostad värd 7mkr och hade hela tiden tänkt att vi maximalt ska köpa för 10mkr, men nu när vi tittar oss runt omkring så behöver vi nog lägga 12mkr för det vi vill ha.. går ju runt då boende kostnaden med nuvarande räntenivå är 40% av nettolönen, men börjar räntorna gå uppåt blir det tufft.
Förstår ditt resonemang men samtidigt går priserna uppåt och det byggs inget nytt. Kollar bara på de mest populära områdena i Stockholm nu. Det är tvärtom minimalt utbud i dessa områden.
Tittar du på hemnets statistik så ligger det ett rekordantal med bostäder ute i Stockholm nu. Störst antal av de senaste 10 åren, längre än så kan man inte se.
Samma spaning. Folk har sålt i mitt hus för 160+. Galet. Det ligger också inte ett skit ute till försäljning jämfört med när jag tittade för två år sen.
Jag tror som folk säger här i tråden att det kommer skena på kort sikt. Därefter får nog räntorna och inflationen avgöra.
En sak är i varje fall klar, dyrt kommer det fortsatt vara
@Veritas Försöker du att ignorera det jag skriver eller?
Jag pratar inte om Stockholm som helhet, jag pratar endast om centrala delarna av Kungsholmen , populära delarna av Södermalm, Östermalm, Norrmalm och Vasastan. Det finns nästan ingenting ute i dessa områden. Jag räknar bort alla skit lägenheter som bottenvåningar, där hyrorna är höga, där man inte äger marken, dåligt ljusinsläpp och där lånen är för höga.
Jo jag har lite vänner som är ute och letar nu och har väldigt specifika önskemål och det är väldigt lite ute just nu och saker försvinner fort. Tittade lite snabbt på hemnet & Booli och hittade bara 1 intressant lägenhet för oss i princip. Känns märkligt när folk påstår att det är “rekordutbud” det är ju isåfall ingenting jag märker i mina sökningar..
Jag gick på 37 visningar där alla objekt var rimliga för oss. Allt annat gick vi inte på. Kollar ändå en del varje månad och har absolut inte kommit nära 40 intressanta objekt. Alltså som vore intressanta till min förra flytt. Letar i samma krokar du nämner, men med än mer begränsad geografi.
Jag kan bekräfta det som @Balance säger. Det har varit mycket dåligt med bra lägenheter i Stockholms innerstad det senaste halvåret åtminstone. Det är crazy budgivning på det som kommer ut.
Att det är dyrt på östermalm är.väll för att det är en stor del utav Sveriges “elit” som vill bo där.
Nu gissar jag bara men jag antar att folk som köper lägenhet på östermalm inte är lika räntekänliga eller är dom.som.blir av med jobben först när marknaden sviktar utan det är vi “vanliga arbetare” som kanske bor utanför dessa områden som är.dom som varslas eller kanske sitter där innan räntehöjning för att se om man har råd med sin bostad.
Jag känner bara en person som.bor vid närheten utav östermalm och där är pengar inte den avgörande faktorn om personen köper en bostad eller inte gillar personen läget/bostaden så köps den (okej inte för vilken summa som helst men ni fattar)
Underbart att man köpte en fyra 2023 när räntorna var på väg uppåt och även fina objekt var överkomliga. Det är helt klart en rusning just nu, i vår förening flera som går för 140-150k/kvm.
Sekelskifteslägenheter med balkong i välskötta anrika föreningar i attraktiva stadsdelar kommer aldrig gå out of style.
Visa gärna någon statistik som motsäger den statistiken jag visade för hela Stockholm. Är det rekordutbud i Stockholm som helhet är det sannolikt det i innerstan också
Ja det är rekord efter rekord i innerstan! Alla letar efter samma sak och utbudet är litet (sekelskifte, balkong, högt upp, bra förening och gärna kakelugn). Surt att jag ska köpa större, 150k är nya 125k…
Fakta och siffror bryr sig inte om vad du tycker dock.
Priserna i Stockholms innerstad har ökat ca 17 % sedan 2020 och inflationen har väl varit 20-30 %, så i praktiken har priset i innerstan gått ned i värde realt.
Jag bor i en… ska vi kalla det c-klass lägenhet på Söder. Magiskt bra kollektivtrafik, men resten är mindre attraktivt: 1980-tal, mest fula grannbyggnader, tomträtt, och plan 1 (3 sett från gård). Absolut ingen rusning efter min lägenhet, men yra i andra änden av spektrumet.
Lägger du lite filter som max hyra, min 3 rum, hiss, ej bottenvåning, dölj kommande osv så har du detta: filtrerar du sen bort planlösningar, ljusinsläpp osv finns det inte mycket.
Det har redan varit så i några år att bra lägenheter (högt, balkong, vettig planlösning, bra brf osv) betalas högre än ordinära lägenheter. Jag tror att den skillnaden kommer att öka ytterligare. För 10+ år sen så kostade i princip allt antal kvm * aktuellt kvm-pris. Snart (redan nu?) ligger bra objekt på 200+ medan dåliga går för 70.
Tycker inte att man behöver vara så rädd för detta i innerstan. Tomträtt drabbar värst för de stora relativt centralt placerade föreningarna som har flera huskroppar med mycket mark emellan (typ lekplatser). Små föreningar med pyttetomt är inte så farligt.