Är det alltid en god affär att köpa sin bostad?

Jag har flera gånger sett exempel i det här forumet där personer påstår att det alltid är en god affär att köpa sin bostad. Jag ska försöka bevisa att så inte är fallet, och bjuder in er att försöka motbevisa mig. :wink:

Vi börjar med mig själv som exempel. Jag bor i dagsläget i en hyresrätt i en stad med hyra på omkring 7000kr.
Jag har ingen bra lön och otrygg anställning. Om jag mot förmodan skulle få låna är maxbeloppet att låna med min lönenivå 2 miljoner mot att jag lägger in eget kapital på 300.000 kr.
För totalsumman 2,3 miljoner får man inget bra i min stad. Jag skulle behöva byta till något mindre eller flytta längre ut i förorten. Egentligen både och. Med 2,3 miljoner kan jag i dagsläget inte köpa en lägenhet i min nuvarande storlek i min nuvarande förort. Marknadspriserna är så höga att jag enbart kan bo i min förort (som är lagom gruffig med narkomaner, etc) tack vare att Sverige inte har marknadshyror.

Så det första steget i kalkylen är att jag får sämre boende. Det här går så klart inte att sätta en prislapp på, men jag tycker det är värt tusenlappar att behöva bo sämre.

Okej, vi säger att jag genomför ett köp. Jag flyttar till ett mindre boende lite längre ut. Låt säga att lägenheten har en avgift på 4500 och att jag har 5% ränta på lånet. Då är min månadskostnad 14500kr, nästan det dubbla mot vad jag betalar idag.
Visst, det går just nu när jag har en tillfällig anställning, men hur blir det om jag blir utan jobb?
Jag anser att den ekonomiska oron en så tajt budget skapar har ett värde, någon/ett par tusenlappar i månaden.

(Några av er kommer att säga att den faktiska räntekostnaden kommer att gå ner i framtiden. Jag tror som ni.)

Okej så vi säger att jag köpt bostad, bott sämre och haft större otrygghet i min ekonomi i 10 år. Och poff så har lägenheten ökat i värde! Med låt säga 2 miljoner!
Ja, men den där vinstökningen kan jag inte ta del av ifall jag bor kvar i bostadsrätten. Den måste jag sälja. Och flytta var? På tio år tror jag inte att jag får en så bra lägenhet som jag har idag, att jag har den beror nämligen på ett internbyte med min granne som blivit änka och därför ville ha en mindre lägenhet. Och frågan är om min lägenhet ens finns kvar med sin gamla inredning och sin fina gamla hyra? Risken finns ju att värden bestämmer sig att lyxrenovera när jag flyttar ut. Ska jag flytta in igen kanske hyran är betydligt högre för samma lägenhet. Denna eventuella prisökning måste dras från min vinst på 2 miljoner.

Vi pratar alltså om en hypotetisk vinst på 16666kr i månaden över 10 år (innan skatt), med en garanterad månadskostnad i form av sämre boende och sämre ekonomisk trygghet hela den här tiden. Dessutom tillkommer en hypotetisk risk i form av att allt fler hyresrätter blivit lyxrenoverade om 10 år vilket innebär en extra kostnad i resten av mitt liv.

Som ni märker går kalkylen inte ihop för mig. Det blir inte tillräckligt mycket plus.
Faktorerna som påverkar i mitt fall är:
• De höga priserna på bostäder
• Att jag inte får låna många miljoner
• Att jag redan har en hyresrätt

Jag förstår att samma situation inte gäller för alla i forumet. Jag får en känsla av att många av er som kommenterar hur bra det är att köpa har höga löner typ inom IT. Ni kan låna många miljoner och får därför större hävstång. Ni kan dessutom göra extra manövrar som att renovera köket och höja er vinst ytterligare.
Det kanske också är så att ni köpte er bostad innan det gått upp så mycket och då var uppsidan större.

Jag vill med denna post inte påverka andras beslut om att köpa eller ej. Jag medger att jag är allt annat än en ekonomisk expert!
Men jag vill visa att vi har olika situation, så det som är en god affär för en person på forumet behöver inte vara det för en annan!

8 gillningar

Det vore bra med ett avsnitt om hyrt vs. ägt boende.

37 gillningar

Du verkar ha missat att kötiden till billigare hyresrätter centralt är enorma. I Stockholm 25-30 år för att få något hyfsat. Det är därför folk köper bostadsrätter.

Om det införs marknadshyror hade din hyra höjts drastiskt.

22 gillningar

Jag bor i hus och är över huvud taget inte ”ledsen” för att jag inte bor i hyresrätt. Jag har bott i hyresrätt tidigare i livet. Att sälja huset och flytta till hyresrätt, när jag går i pension typ, är jag över huvud taget inte intresserad av.

Min livskvalitet har höjts något oerhört av att flytta till hus. Just nu bor jag utomlands och hyr ut huset. Den procentuella avkastningen är inte enorm men det räcker för att göra rejäla amorteringar eller ha ett stort extra månadssparande.

Huset innebär att min barn kan få varsitt rum. Där kan de också bo kvar när de blir lite äldre och ska läsa på universitetet, om de vill.

3 gillningar

Nä, men många har inget val. Det finns inga hyresrätter lediga. Då måste folk låna och köpa dyrt.
Med marknadshyror skulle det finnas fler hyresrätter och vissa skulle vara billigare än idag och vissa dyrare.

3 gillningar

Marknadshyra = vartenda korvöre som man kan klämma ut ur människorna kommer att gå till samvetslösa hyresvärdar som dammsuger marknaden på lägenheter att omvandla och hyra ut => Inga bostäder att köpa så alla måste hyra => möjlighet att klämma ur de sista dropparna för att köpa upp de sista husen/lägenheterna.

16 gillningar

Hade du bott i en dyr bostadsrätt hade du haft uppklädda knarklangare vid porten och grannar som tar ladd iklädda skjorta och välputsade skor.

13 gillningar

Retoriken att tala om hyresrätt som ett lyxboende är väl förhållandevis nytt? Bor själv hyresrätt och min upplevelse är att den höga svansföringen kring bostadsrätt har börjat svalna, men var mer regel än undantag för några år sedan.

4 gillningar

Jag upplever att kalkylen för mig och min familj inte heller skulle gå ihop med en bostadsrätt. Vi har en fin och billig hyresrätt i radhusformat, genom det kommunala bostadsbolaget. Vi bor i ett av stans lugnaste och bästa områden. Vi är sjukt osugna på att ta hand om ett hus, så jag jämför med bostadsrättsradhus. Vi betalar nu, efter årets hyreshöjning, 8000 kr i månaden. Bostadsrättsradhusen här kostar ca 2,5 miljoner, och har en avgift på ca 7.500 - 8.000 kr. Avgift + ränta blir alltså även vid lägre ränta dyrare än vår hyra, och vi får ungefär samma boende. Vi hade haft möjlighet att göra om mer hemma såklart, men vi är i ärlighetens namn inte jätteintresserade av inredning. Vi har dock ett sommartorp i skogen där vi kan lajva torparliv men det är rätt lättskött :slight_smile: Vi har imo en av stans bästa hyresrätter så det är ju inte alla förunnat att ha låg hyra och bra boende men vi har haft tur. Jag har svårt att se hur bra affär en bostadsrätt skulle vara för oss när kostnaden blir så hög.

8 gillningar

Jag köpte bostad 2018 i centrala Stockholm med 2,4 miljoner i lån. Hade i 4år 1,12% ränta vilket gav mig utgifter på 4 000kr + 6 000kr amortering. Alltså skulle en hyresrätt under 4000kr/månad vara bättre än bostadsrätten(om vi utesluter värdeökning) vilket jag omöjligt hittat än idag. Enligt mig mer lönsamt att äga när vi hade låg ränta.

Idag håller jag helt med om att det är inte är ekonomiskt lönsamt. Nu har jag turen att kunna hyra ut med lite vinst också men skulle vara mer lönsamt att sälja och lägga pengarna på sparkonto med garanterad ränta :slight_smile:

I den ”reala världen”, alltså rensat från subventioner, fluktuerande bostadspriser och yada yada brukar hyresrätt beskrivas som ett lyxboende i betydelsen ”ett fundamentalt dåligt val ekonomiskt som passar den som kanske vill bo en kortare tid eller som tycker att det är värt att betala extra för en hög servicenivå”.

I det läge vi har nu, med en gravt ”räntedopad” marknad för ägt boende, har hyresrätt mer ”här och nu” istället kommit att uppfattas som ett lyxboende i betydelsen ”ett boende som är funktionellt likvärdigt med ägt boende men som kostar betydligt mindre”.

Iom att underliggande kostnader ökar lär hyreshöjningarna, precis som löneökningarna, kommande år att gå upp. Att beskriva det som att det kommer att ”gå på ett ut i längden” är rimligen en förenklad bild men det är sannolikt att fördelen med hyresrätt, iallafall i relativ mening, framstår som större idag än några år framåt i tiden.

Hur stor ”vinsten” av att bo i hyresrätt i praktiken är beror i praktiken till största delen på läget och då även i strukturell mening. Om hyresrätten ligger i ett område dominerat av ägt boende så är det en stor fördel. I sådana områden bor personer tillhörande medelklass och uppåt, med stabil ekonomi och ordnade förhållanden. Ligger hyresrätten istället i ett område dominerat av hyresrätter är risken överhängande att gruppen fattiga är antingen redan väldigt stor eller tydligt ökande. Då är området fundamentalt ett område man sannolikt kommer att vilja, eller känna ett socialt tryck, att flytta ifrån, om man nu inte själv hör till den gruppen eller möjligen är kommunist som mentalt lever kvar i 1968.

@janbolmeson Det är sådana här aspekter som borde kunna lyftas fram i ett avsnitt om bostäder. Kanske skulle det egentligen vara bra med två avsnitt, ett om hyresreglering och ”varför det ser ut som det gör” och ett om hur jag som privatperson ska tänka och agera för att maximera mina egna fördelar.

2 gillningar

Det är ju som du skriver en fråga om alternativkostnader.

Frågan blir ju hur värdeutvecklingen på bostadsrätten ser ut framåt kontra ett sparande i globalindex av insats + amortering.

Sannorlikt så kommer bostaden ha ökat i pris jämfört med vad du köpte för vid försäljning. Men det som blir intressant att se är om det är samma värdeökning som det vart de senaste 15åren även de kommande 15. Eller om det blir en mer modest utveckling, då blir kalkylen verkligen spännande att göra. Det har ju varit öppet mål för ägande ganska länge nu så det skall bli intressant att titta tillbaka 2030 och jämföra :slight_smile:

1 gillning

Du är ej ensam, för oss skulle det bli ungefär dubbla månadskostnaden med en bostadsrätt trots bra jobb för min del (frun pluggar) i samma område.
Och nej jag bor inte i en gammal billig hyresrätt utan nyproduktion med hög hyra.

2 gillningar

Dagens hyresmarknad är dopad med för låga hyror i många äldre byggnader. Detta innebär väldigt långa köer till dessa bostäder. Jag är övertygad att detta kommer ändras och hyrorna kommer att gå upp, vilket de redan gjort ett tag. Hyresvärdarna renoverar de billiga lägenheter som blir lediga till en nybyggnadsstandard så att de kan höja hyran med upp till 50%, ibland mer. Detta görs redan idag i stor omfattning eftersom detta är enda sättet för värden att tjäna pengar och hyresgästföreningen tillåter det. De nya hyresrätter som byggs har också väldigt höga hyror. 10-12000 kr månaden för en liten tvåa är inte ovanligt. I dagens ekonomiska läge får vi också se att värdarna kommer kräva höga hyreshöjningar flera år framöver eftersom hyrorna är för låga och deras kostnader skenat. Får de inte igenom höjningarna kommer lägenheternas underhåll och standarden bli avsevärt sämre. Om det blir marknadshyror vilket jag tror är oundvikligt på lång sikt kommer väldigt många få flytta till sämre områden. Detta kommer troligtvis att hända eftersom dagens hyresmarknad inte fungerar längre och att tillräckligt många nya hyresrätter inte kommer att byggas. Varför skulle någon vilja bygga hyresrätter för att gå med förlust? Jag övergav hyresmarknaden för ett antal år sedan för att jag såg att hyrorna ökat snabbt och att större hyreslägenheter hade högre månadskostnad än motsvarande bostadsrätt, även med amorteringen inräknad. I dag är min lägenhet dyrare pga räntehöjningar och börjar närma sig kostnaden motsvarande en likvärdig hyreslägenhet, men på lång sikt tror jag ändå att det är en bättre affär än en hyreslägenhet.

1 gillning

Varför?

Om marknaden sätter priset, skulle då det bli på en nivå där ingen kan bo kvar? Det är ju raka motsatsen till en marknad i balans.

Snarare skulle det bli precis tvärt om. Lägenheterna i centrala staden som nu subventioneras kraftigt skulle bli snordyra och lägenheter som din (med knarklangare i porten) skulle bli skitbilliga.

Förmodligen skulle dock lägenheterna i ditt område - efter att de blivit billiga - sluta underhållas och börja förfalla.

Dagens system gör centrala lägenheter med hög standard snorbilliga (därför som fackföreningar och politiker gärna bor där) medan förorterna blir förhållandevis dyra.

3 gillningar

Du kan hitta en bostadsrätt med betydligt lägre avgift än 4,5 tkr. Jag bor på 60 kvm i Stockholm med 1,5 tkr i avgift. Då ingår bredband (vilket antagligen inte ingår i hyran till din hyresrätt).

Du får heller inte glömma att du får tillbaka det du amorterar vid försäljning samt 1/3 av räntekostnaden vid skatteåterbäring varje år.

3 gillningar

Extrem Insider-subventionering gör att hyresrätt i ett högränteläge ter sig väldigt attraktivt.

På en fri marknad skulle jämvikt snabbt stabiliseras.

11 gillningar

Hyres är billigt om man kunnat stå i kö hela livet.

För mig kostar BRFen lika mycket som motsvarande hyresrätt men utan kö tid och då bor jag inte i en stor stad där kö tiden hade varit 5-10 gånger så lång.

Brf
Avgift: 4000kr
Räntekostnad efter ränteavdrag vid max belåning: 2 975kr
Missad avkastning på bundet kapital vid 7% avkastning: 1050kr

Totalt: 8025kr/månad

Motsvarande hyresrätt: Minst 5år kö och 8000kr/månaden

4 gillningar

Så du menar att sverige är ett av ett litet fåtal länder i världen där det fungerar att hyra en lägenhet? Jag skulle snarare hävda att sverige är ett av få länder i världen där det INTE går att hyra en lägenhet.

(Och, du menar alltså på allvar att det inte finns några bostäder alls att köpa i länder som har marknadshyra?)

3 gillningar

Jag köpte min bostadsrätt för 10 år sedan för 1,75. Sålde den i somras för 3,5. 5000 i hyra plus 1000 kr i ränta per månad. Hur tänkte du gå med en sån vinst på en hyresrätt trots högre ränta?
Sen kunde jag ju även bygga det kök jag ville ha och andra små renoveringar för att anpassa till mitt behov. Otroligt tråkigt att bo i en hyresrätt även om den hade varit billigare. Men då är jag också extremt kräsen hur jag bor.

2 gillningar