Jag har flera gånger sett exempel i det här forumet där personer påstår att det alltid är en god affär att köpa sin bostad. Jag ska försöka bevisa att så inte är fallet, och bjuder in er att försöka motbevisa mig.
Vi börjar med mig själv som exempel. Jag bor i dagsläget i en hyresrätt i en stad med hyra på omkring 7000kr.
Jag har ingen bra lön och otrygg anställning. Om jag mot förmodan skulle få låna är maxbeloppet att låna med min lönenivå 2 miljoner mot att jag lägger in eget kapital på 300.000 kr.
För totalsumman 2,3 miljoner får man inget bra i min stad. Jag skulle behöva byta till något mindre eller flytta längre ut i förorten. Egentligen både och. Med 2,3 miljoner kan jag i dagsläget inte köpa en lägenhet i min nuvarande storlek i min nuvarande förort. Marknadspriserna är så höga att jag enbart kan bo i min förort (som är lagom gruffig med narkomaner, etc) tack vare att Sverige inte har marknadshyror.
Så det första steget i kalkylen är att jag får sämre boende. Det här går så klart inte att sätta en prislapp på, men jag tycker det är värt tusenlappar att behöva bo sämre.
Okej, vi säger att jag genomför ett köp. Jag flyttar till ett mindre boende lite längre ut. Låt säga att lägenheten har en avgift på 4500 och att jag har 5% ränta på lånet. Då är min månadskostnad 14500kr, nästan det dubbla mot vad jag betalar idag.
Visst, det går just nu när jag har en tillfällig anställning, men hur blir det om jag blir utan jobb?
Jag anser att den ekonomiska oron en så tajt budget skapar har ett värde, någon/ett par tusenlappar i månaden.
(Några av er kommer att säga att den faktiska räntekostnaden kommer att gå ner i framtiden. Jag tror som ni.)
Okej så vi säger att jag köpt bostad, bott sämre och haft större otrygghet i min ekonomi i 10 år. Och poff så har lägenheten ökat i värde! Med låt säga 2 miljoner!
Ja, men den där vinstökningen kan jag inte ta del av ifall jag bor kvar i bostadsrätten. Den måste jag sälja. Och flytta var? På tio år tror jag inte att jag får en så bra lägenhet som jag har idag, att jag har den beror nämligen på ett internbyte med min granne som blivit änka och därför ville ha en mindre lägenhet. Och frågan är om min lägenhet ens finns kvar med sin gamla inredning och sin fina gamla hyra? Risken finns ju att värden bestämmer sig att lyxrenovera när jag flyttar ut. Ska jag flytta in igen kanske hyran är betydligt högre för samma lägenhet. Denna eventuella prisökning måste dras från min vinst på 2 miljoner.
Vi pratar alltså om en hypotetisk vinst på 16666kr i månaden över 10 år (innan skatt), med en garanterad månadskostnad i form av sämre boende och sämre ekonomisk trygghet hela den här tiden. Dessutom tillkommer en hypotetisk risk i form av att allt fler hyresrätter blivit lyxrenoverade om 10 år vilket innebär en extra kostnad i resten av mitt liv.
Som ni märker går kalkylen inte ihop för mig. Det blir inte tillräckligt mycket plus.
Faktorerna som påverkar i mitt fall är:
• De höga priserna på bostäder
• Att jag inte får låna många miljoner
• Att jag redan har en hyresrätt
Jag förstår att samma situation inte gäller för alla i forumet. Jag får en känsla av att många av er som kommenterar hur bra det är att köpa har höga löner typ inom IT. Ni kan låna många miljoner och får därför större hävstång. Ni kan dessutom göra extra manövrar som att renovera köket och höja er vinst ytterligare.
Det kanske också är så att ni köpte er bostad innan det gått upp så mycket och då var uppsidan större.
Jag vill med denna post inte påverka andras beslut om att köpa eller ej. Jag medger att jag är allt annat än en ekonomisk expert!
Men jag vill visa att vi har olika situation, så det som är en god affär för en person på forumet behöver inte vara det för en annan!