Bostadsrätt en självklarhet?

Att köpa bostadsrätt verkar på något sätt vara en självklarhet. Varken den egna eller föreningens belåning verkar vara något att bekymra sig över när man pratar med folk.

För mig känns det dock inte alls lika självklart.

Att köpa Hufvudstaden A är ju bra mycket bredare än att köpa en enstaka bostadsrätt, men folk skulle ju ifrågasätta mitt förstånd om jag köpte aktier för 3 miljoner med 85% portföljbelåning.

Om man breddar ännu mer, 85% portföljbelåning, men man köper en global indexfond, skulle RT heja på den idén?

Hur tänker ni andra? Självklart att köpa bostadsrätt?

8 gillningar

De flesta behöver ju någonstans att bo, och det finns inte så många fler alternativ.

9 gillningar

Det beror väl lite på. Tittar man på SCB ser man att andelen hyresrätter är större än andelen hyresrätter i Sveriges 10 största kommuner.

I Örebro är 78% hyresrätter, i Göteborg 64%, men i Uppsala bara 36%.

Kötider är ju såklart en stor del i det hela, men jag tycker inte heller att det går jättefort att hitta en bostadsrätt man trivs med.

1 gillning

Nej, inte om du kan lösa ditt behov av bostad på bättre sätt.

2 gillningar

Nej, bostadsrätts-lösningen är ju egentligen inget vidare utan nåt ganska knasigt påfund. Eftersom man inte riktigt äger sitt boende utan äger en del i en byggnad, och måste pytsa iväg flera tusen i månaden i extra avgifter förutom lånekostnaden. Vettigare då med en “riktigt” ägd bostad som villa eller radhus, eller tinyhouse för den delen.

Själv föredrar jag bekymmerslösheten i att hyra. Samt faktiskt ekonomin även om många brukar säga tvärtom! (Har just nu en jättefin etta i Göteborg för 4900 kr/mån, skulle aldrig komma ner till såna siffror om jag skulle köpa en likadan lägenhet för två miljoner, utifrån lånekostnad och månadsavgift.)

10 gillningar

Om du tror att det senaste årets utveckling på bostadsmarknaden är representativt för framtiden är det mycket möjligt att hyresrätt är ett bättre alternativ.

Om du snarare tror att de senaste 20-30 åren fram till för ett år sen är mer representativa för framtiden är nog bostadsrätt ett bättre alternativ.

3 gillningar

Problemet med denna förenkling är att många av dessa hyresrätter ligger i oattraktiva områden.
Om alternativet är hyresrätt i Rinkeby eller Rosengård kommer köp av bostadsrätt i annan dager.

Om jag minns rätt äger 65% av svenska hushåll sin bostad.

Du bestämmer ju mer över din bostadsrätt. Renovera hur du vill etc.

2 gillningar

Nej, du kan i princip bara byta ytskikten och göra mindre ändringar i layout utan styrelsens medgivande och en klok styrelse begränsar allt för vilda ideer.

Såsom bärande väggar, brandcellspåverkan osv osv.

Du är också i allra högsta grad beroende av dina medboende och engagemang och att ni lyckas hitta en vettig styrelse som förvaltar bostaden väl. Vilket man kan ifrågasätta i dag om det fungerar…

3 gillningar

“Hur du vill” var en stretch men bra mycket mer än en hyresrätt. Du har ju rätt till värdeökning då också.

För mig är bostadsrätt absolut inte en självklarhet. Där jag bor finns bra utbud av fina prisvärda hyresrätter. Utbudet kan såklart variera över landet.

Jag ser två stora problem med bostadsrätten:

• Att binda kapital i bostaden/föreningen (istället för att investera i billiga globala indexfonder).
  • Risken för okunnig förvaltning av fastigheten.
3 gillningar

Bott i hyresrätt, varit husägare och bor numera i brf.
Fördelen med brf är att jag kan välja var jag vill bo direkt utan att behöva köa i 20 år. Dessutom gör det höga priset att grannarna är ”bättre” än i hyresrätter.

6 gillningar

Skulle jag få den ultimata hyresrätten så hade jag alla dagar i veckan tagit den över en bostadsrätt. Men i mitt fall har jag inte köpoängen för det tyvärr så fick bli bostadsrätt.

Instämmer med personen ovan att det är skillnad på grannar i bostadsrätt… och då har jag bott i en hel del olika hyresrätter. Tror det är för att man “bryr sig” mer om man betalat för sitt hem och blir mer gemenskap.

Absolut mer ekonomiskt-logiskt att köpa aktier istället - men hur kul är det?

4 gillningar

Och lika stor rätt till värdeminskning…

Självklart är det så att man kan göra mycket i sin bostadsrätt. Men de flesta hyresvärdar tillåter renoveringar också med skillnaden att det skall utföras fackmannamässigt :slight_smile:

Självklart vill du bo i en bostadsrätt. Stulet från valfria stadgar i en HSB-förening:

“Bostadsrättsföreningen har till ändamål att i bostadsrättsföreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende och lokaler åt medlemmarna till nyttjande utan tidsbegränsning och därmed främja medlemmarnas ekonomiska intressen.”

Detta innebär i korthet mot hyresrätten att du slipper stök, socialfall, missbruk, ej integrerade osv. Över tid bor du sannolikt billigare också än i en hyreslägenhet, det kommer nog krävas en prisjustering av bostadsrätter, men det sker nog nu.

Men visst vill man bo i en hyreslägenhet med plastmatta i alla rum förutom vardagsrummet, spis/ugn av enklaste snitt, betala extra för diskmaskin i månaden, ha en hyresvärd som på ett eller annat sätt vill vinstmaximera (Kanske inte de kommunala men det sker nog där nu också), väldigt vanligt idag att man blåser ut tvåor med simpelt golv och nytt dussinkök och höjer hyran rejält. Nä tack. Då trivs jag bättre med ett kollektiv av boende som tillsammans vill hålla det trevligt och hålla kostnader nere.

7 gillningar

Det finns nya hyresrätter som också innebär att man filtrerar bort personer man inte vill ha som grannar.

1 gillning

Skulle aldrig köpa bostadsrätt om det fanns bra tillgängliga hyresrätter i bra områden. Det är ju framför allt i städer med obefintlig eller nischad hyresmarknad där bostadsrätter kan stiga som mest i pris. Att köpa när det finns fullt godtagbara hyresalternativ ser jag som en onödig risk.

Lägger isf hellre pengarna på ett fritidshus.

4 gillningar

Nu bor jag förvisso i villa, men har bott i flertalet hyresrätter och bostadsrätter. Hyresrätten övergav jag så fort jag fick råd till annat, och har inte saknat den det minsta. Visst, gillar man att bo i taskig standard (eller betala överpris för en hyresvärds ”lyxrenovering”), med grannar som kan vara allt från vanliga människor till socialfall, partajande studenter, knarkare och stora invandrarfamiljer som steker lök kl 6 på morgonen, så…

Man köper sina grannar. Så enkelt är det faktiskt.

8 gillningar

Jag bor i hyresrätt och lockas inte alls av bostadsrätter.

Vi stod inte i någon bostadskö utan fick tipset av en bekant (som är mäklare) att istället vända sig till Blocket Bostad. Många privata förmedlare kringgår kösystemet på det viset med fördelen att de då kan välja hyresgäster fritt. Det ger även en fördel mot hyresgästerna då man inte får “vem som helst” som granne. Vi bor jättebra idag och även om vi sneglar på villa så har vi inte bråttom härifrån.

Hyresvärden (som äger 4 byggnader på gatan) är super och gav alla en halv hyra under pandemin för att det var svåra tider och de ville dra sitt strå till stacken. Har ibland räknat på en motsvarande bostadsrätt i samma område men det blir snabbt dyrt. Under förutsättning att man belånar 85% av bostaden skulle utgifterna dubblas före skattereduktion. Då blir man även mer räntekänslig och behöver en utökat buffert för oförutsedda utgifter eller renoveringar. Då lägger jag hellre överskottet på börsen och låter hyresvärden ta hand om allt som kan gå fel.

Jag tycker man kan bli mörkrädd ibland när man bläddrar i föreningarnas rapporter. Inga avgiftshöjningar i sikte trots att man ligger precis på marginalen år efter år. Jag skulle ha mycket svårt att sätta mig i en förening med ett gäng “slösa” när man själv är mer av en “spara” som vill ha full kontroll över föreningens ekonomi.

Min syster bodde i en BRF på samma gata och berättade om tre äldre herrar i föreningen som betedde sig som nötter. Det skapade mycket frustration och bråk. I en hyresrätt behöver man inte bry sig lika mycket om vem man har som granne.

Fördelen med en BRF är så klart att man har mer fria tyglar och att man kan ta del av värdestegringen (alternativt värdeminskningen).

6 gillningar

Den huvudsakliga “renoveringen” du kan göra i en hyresrätt är att måla eller tapetsera om. Det är inte jämförbart med de möjligheter du har i en bostadsrätt.

Naturligtvis kan du inte ändra din lägenhets layout för mycket men det är också beroende på husets konstruktion. Vi har t.ex. väldigt få bärande väggar i vår lägenhet. Och även om din renovering risker att påverka huset på ett sådant sätt har styrelsen bara rätt neka tillstånd om åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

I teorin skulle du säkert kunna renovera både badrum och kök i en hyresrätt men du tar en hög ekonomisk risk.

3 gillningar