Bostadsrätt och framtiden

Hej.

Jag bor i en hyresrätt för ca 6000 kr i månaden. 2a. Centralt, ett par meter till mitt jobb och alla förnödenheter som livsmedel, post, tandläkare, bilmekaniker, måleri, köpcenter, gym, sport, apotek, ja ni fattar, allt i en vanlig småstad, runt knuten.

När man tittar på bostadsrätter får man räkna med 1,2-1,4 miljoner samt 3-5k i månaden avgift. 3a, i närheten.

Säg att jag är intresserad av en bostadsrätt för 1.4 miljoner, 5k avgift/månad. Om månadskostnaden ska bli normal på 6500 kr så får jag alltså lägga in 970 000 kr, mina egna pengar. Min fru har tyvärr ej medel av olika anledningar.

Har ca 2.4m i tillgångar på börsen och i snitt sedan 2014 ligger jag på 20% per år + aktieutdelningar 50k/år. En del, ca 30% av tillgångarna är lån (hävstångseffekt). Inga stora dips alls.

Att ta 970 000 från detta jag “byggt upp” som en fattig man och lägga in i bostadsmarknaden för att få något som är “värt” 1.4 miljoner, vilket man kan diskutera, låter inte som vinstmaximering. Jag får ju enbart 1 rum mer, är det värt det ekonomiskt? Jag vill dock ha 1 rum extra.

Men ur en ekonomisk synvinkel låter det inte bra. Om man tittar senaste åren ligger utvecklingen här på minus i området, hela staden i princip. Senaste 36 månader, minus ca 5%.

Visst, man får ränteavdrag osv. Men inte tjänar jag väll på att bo i en bostadsrätt med mina förhållanden jag har nu? Tjänar 26-29k/månad i regel.

Vad krävs för att det ska löna sig, om det inte lönar sig nu? Lönar det sig idag?

Jag hade skippat bostadsrätten och fortsatt bo i din hyresrätt.och detta säger jag trots att jag sjölv bor i en bostadsrätt.

Som du säger så har mina aktiefonder smiskat min bostadsrätt i värdestegring senaste åren.

Jag tror ej heller den svenska bostadsmarknden kommer fortsätta öka som den gjort tidigare.

7 gillningar

Vad kostar en 3:a att hyra? Det är väl den relevanta jämförelsen. Men du har en billig lägenhet idag, det är inte självklart att det går att hitta en lika billig lägenhet igen.

4 gillningar

Köp för fan inte, 5% ränta just nu på bolån. Byt din hyresrätt till en trea och betala 7k i månaden istället, ha kvar allt på börsen.

Jättelätt att byta upp sig på hyresmarknaden om man redan har förstahandskontrakt.

Ångrar varje dag att jag köpte bostadsrätt. Hyresrätt är extrem lyx. Tänk om bolåneräntorna drar upp till 10% eller 500% som de gjort historiskt. Din hyresrätt vet du ju alltid vad den kostar, det är mer lyx än du kan tänka dig.

När man har köpt boende så går man alltid runt och tänker på räntorna, så sjukt skönt att slippa den stressen.

Börsen går också historiskt alltid upp mer än boende.

Köp bara om du måste, typ villa eller så.

Ca 6-8k, dock inte bättre läge.

Då har man nog köpt för dyrt i förhållande till sin ekonomi. Det är klart det märks när räntorna går upp men om det präglar ens vardag så var nog köpet inte så genomtänkt.

Vad gäller TS fråga så tycker jag det låter som det avgörande är hur mkt det extra rummet värderas och om det är möjligt att byta till sig en hyresrättstrea. Vad är syftet med sparandet?

Vi har la ganska stor del av våra besparingar på vår bostadsrätt, just för att det bidrog till en mkt högre livskvalitet än vad vi fått med tillgängliga hyresrätter. Har svårt att se att jag blivit lyckligare av att ha de pengarna på börsen eller att lagt dem på något annat. Det kokar ju helt enkelt ned till vad som ger en livskvalité, tänker jag.

10 gillningar

Hade jag haft en bra hyreslägenhet hade jag aldrig köpt en bostadsrätt. Utan endast ett hus för det är helt annan grej, vilket jag även gjorde.

3 gillningar

Man vill ju inte sitta i en liten 2a irriterad, men samtidigt vill jag ju även kunna bygga upp så mycket kapital att jag rent teoretiskt skulle kunna bli daytrader. Det kanske kan ta 5-10 år, slippa vara beroende av andra människor. Är inte materialist. Jag har nyligen fått rätt bra insikt genom en person som jobbat inom bankvärlden. Allt som finns på YouTube är rena nonsens, men det är inte alls säkert att det är värt det heller.

Ur en ekonomiskt synvinkel lönar sig bara följande.

1. Hyra och investera.
  2. Köpa hus, hyra ut till andra. Bo i ett hus själv.

(3.) Bostadsrätt. Möjligtvis hitta något bra för ca 1 miljon, lägga in 600 000. Total kostnad månad 6200 kr. Få ett rum extra och därav kunna få bättre space att kunna arbeta/fördjupa mina kunskaper.

Kommentar?

Själv tycker jag att hyresrätter är svindyra, men köper man en bostadsrätt eller hus för maxlån med hög ränta så blir de väldigt dyrt boende… Helt annat om man köper bostaden utan någe lån, då blir kostadsbilden helt annat…

2 gillningar

Ja, rent allmänt är dem dyra. Men jag har insett att jag bor ganska billigt i min situation. Bottom line är att jag funderar över om en bostadsrätt är rimligt att bo i av någon anledning. Jag antar att om 1 rum extra skulle kunna bidra till någon/några tusenlappar extra pga högre kreativitet i kombination med att belåningen är 50% och total kostnaden är ungefär den jag har i dag per månad, i kombination med ränteavdraget samt att jag kan “utöka lånet” när jag vill ta risker, skulle kunna vara värt det. Men är osäker.

Fast bolåneräntan påverkar även hyresvärden, som i sin tur behöver justera hyran. Dessutom fungerar riksbanken som ett inbyggt skydd mot extrema räntehöjningar. En bank tjänar inga pengar om kunden inte kan betala, och en ränta på 500% skulle rasera samhällsekonomin.

1 gillning

De ska ha höja hyran i år med ca 5%

Försök att byta till större hyresrätt om du trivs i området.

Ja men sätt de 5% som du ska få i höjd hyra mot de 400% som bolåneräntan höjdes med senaste året, hade mycket hellre fått 5% ökade kostnader än 400% ökade ränteutgifter om vi säger så…

För att inte tala om alla avgiftshöjningar som flera Brf måste göra, avgiften i vår förening gick upp 12% nu, utöver de 400% som räntan gick upp.

Bolåneräntan gick alltså från 1% till runt 5%, en ökning på 400%.

Ja jag var nog naiv när jag köpte precis innan räntan gick upp 400% nu senaste året, var en chock för mig! Men är kanske ensam om att känna så, som du skriver har säkert ingen annan tagit stora lån eller tycker det är jobbigt med höga räntor, så bra ändå att det bara är jag som är påverkad.

Jag har aldrig sagt att du är ensam i den situationen, långt ifrån skulle jag tro, tyvärr. Låter jättejobbigt.

Det jag invände emot var ditt kategoriska påstående att de som köpt boende alltid går och tänker på ränta och mår dåligt över den. Så behöver det ju inte vara om man köper ett boende man verkligen trivs i och har tillräckliga marginaler.

Vi har höga bolån och har senaste åren fått ökade räntekostnader med ca 8000 i månaden. Klart man gärna sluppit det, men jag går inte runt och mår dåligt över det för vi klarar oss och tycker det vi får för pengarna är bättre än alternativet. För mig var det hjälpsamt att sätta mig ner och jämföra och räkna på de faktiska alternativa boenden för att känna mig nöjd med det vi har.

Hoppas du lyckas hitta en boendesituation som du trivs bättre med.

2 gillningar

Jag förstår vad du skriver, jag klarar mig fint också tack. Hoppas trådskaparen läser det här du skrivit, för precis som för mig har båda våra utgifter ökat med nästan 10k per månad, vilket det lätt gör när man köper sitt boende.

Hela min poäng var ju från början att man slipper dessa svängningar på 10k/mån i utgifter med hyresrätt, därför är det vettigare att först försöka byta till sig ett hyreskontrakt till en trea och betala t.ex. 7k som fast avgift och slippa att det ökar till 17k helt plötsligt.

Tror alla som har höga lån känner av en räntehöjning på 400%, det är min personliga åsikt.

I denna småstad, vilken det nu är, kanske det är så… inte vet jag. I Sthlm är det inte så, tro mig. Visst, man kan byta. Men.
Sen blir det måhända liiite svårt ändå för TS att hitta en 3:a a byta till som ligger så centralt till allt i hans liv. Finns ett Secondary Value där. Rätt så stort, låter det som.

2 gillningar

Och nästa år, och nästa och… ränta-på-ränta någon? Och inget kan hyresgästen göra åt det… Men, nu är det här en småstad enl uppgift så inte centrala Sthlm, Gbg, Malmö där det är extremt stor diskrepans mellan faktisk och marknadshyra.

1 gillning

Förhoppningsvis visste du om att räntan var exceptionellt låg och jag gissar att banken räknade på att ni skulle klara 7%.

Hursom, ditt resonemang haltar lite när du jämför småstadshyra med storstadspriser.

TS pratar om priser på 1,4 miljoner.
Lånar man hela summan krävs en räntehöjning på närmare 10% för att få en ökning på 10k i månaden (före avdrag).

Vad får du för lägenhet i storstad med 7000 i hyra utan att stått en livstid i kö?

1 gillning