Hej.
Jag bor i en hyresrätt för ca 6000 kr i månaden. 2a. Centralt, ett par meter till mitt jobb och alla förnödenheter som livsmedel, post, tandläkare, bilmekaniker, måleri, köpcenter, gym, sport, apotek, ja ni fattar, allt i en vanlig småstad, runt knuten.
När man tittar på bostadsrätter får man räkna med 1,2-1,4 miljoner samt 3-5k i månaden avgift. 3a, i närheten.
Säg att jag är intresserad av en bostadsrätt för 1.4 miljoner, 5k avgift/månad. Om månadskostnaden ska bli normal på 6500 kr så får jag alltså lägga in 970 000 kr, mina egna pengar. Min fru har tyvärr ej medel av olika anledningar.
Har ca 2.4m i tillgångar på börsen och i snitt sedan 2014 ligger jag på 20% per år + aktieutdelningar 50k/år. En del, ca 30% av tillgångarna är lån (hävstångseffekt). Inga stora dips alls.
Att ta 970 000 från detta jag “byggt upp” som en fattig man och lägga in i bostadsmarknaden för att få något som är “värt” 1.4 miljoner, vilket man kan diskutera, låter inte som vinstmaximering. Jag får ju enbart 1 rum mer, är det värt det ekonomiskt? Jag vill dock ha 1 rum extra.
Men ur en ekonomisk synvinkel låter det inte bra. Om man tittar senaste åren ligger utvecklingen här på minus i området, hela staden i princip. Senaste 36 månader, minus ca 5%.
Visst, man får ränteavdrag osv. Men inte tjänar jag väll på att bo i en bostadsrätt med mina förhållanden jag har nu? Tjänar 26-29k/månad i regel.
Vad krävs för att det ska löna sig, om det inte lönar sig nu? Lönar det sig idag?