Bostadsrätt och framtiden

Måste man bo i lgh av diverse anledningar så är väl hyresrätt att föredra, så länge hyran ligger på humana nivåer. Har man nybyggda hyresrätter brukar det kostnadsmässigt vara bättre med bostadsrätter.

Det absolut bästa är dock villa om man vill äga sin bostad. På landsbygden/småstäder är det ofta rimliga kostnader för villor vilket gör att ekonomisk är väldigt fördelaktigt.

Så min standard rekomendation är

1. köp en lågt belånad villa(bästa för att få låga boende kostnader och ett bra cashflow)
  2. hyresrätt i klassen 6-8k /mnd.
  3. bostadsrätt om du inte kan få till något av ovanstående/har ett extremt villhöver behov av en viss adress.
1 gillning

Nåja. Räntorna går upp och ned. Hyror går bara upp. Och ibland så mycket att folk tvingas flytta pga en icke önskvärd modernisering…

Hm… du vill alltså ha ett extra rum för att du då pga ”kreativitet” ska kunna få in några tusen varje månad, bli daytrader, och kunna höja bolånet när du vill ta extra risk? Dvs när du hittat något klipp att investera i kanske?

Om det är anledningen skulle jag avråda. Bättre bo kvar i tvåan och ha ett bra liv.

:+1::sunny:

Fortsätt hyra säger jag. På lång sikt säkert bra att köpa men det tar många år(om någonsin) innan du kommer ikapp i kalkylen.

2,4 msek på börsen ger typ en 8k i månaden med 4% avkastning. Så man kan ju säga att du teoretiskt går plus 2k varje månad du hyr. Om man tänker så.

Om du trivs i den dessutom är det ju bara att fortsätta.

2 gillningar

Mitt tips är att du slutar blanda in dina investeringar / sparande i boendediskussionen.

Om du tror att du långsiktigt kommer trivas bra (eller mycket bättre) i en Brf jämfört med de hyresrätter som står till buds, och kostnaden är acceptabel - go for it!

1 gillning

Jo jag klarar mig fint, men menar bara att jag tror jag och många andra påverkats ganska negativt av räntehöjningarna.

Har man förstahandskontrakt på hyresrätt kan man byta upp sig, vilket många av mina vänner gjort, även i storstad, du behöver inga köpoäng då längre. Det är mitt tips helt enkelt!

Kostnaden är densamma oavsett lån eller inte, men månadsutgiften blir ju lägre om du inte lånar. Eller med andra ord, det är din egen kapitalavkastning som betalar boendet, du behöver inte betala bankens.

2 gillningar

Man kan räkna på massa olika sätt å de du skriver stämmer… Men i vårat fall handlar de inte om maxa kapitalavkastning för den går under trivsel investering istället…
De kapitalet som är bundet i bostaden inverkar inte oss ekonomiskt, men klart mycke i trivsel… De mesta handlar va man själv tycker är viktigt i livet samt de man trivs med…

Absolut, vi hade ju uppe detta i en annan tråd. Men visst inverkar det kapital som är bundet i bostaden på er ekonomiskt. Ni hade ju kunnat investera det på annat håll och tjänat mycket pengar på det. Säger inte att det är fel att ha pengar bundet i en bostad, har det själv och bostad är ju man på något sätt behöver. Försöker bara få bort “vi bor billigt för vi har inga lån” tänket som inte hör hemma på ett ekonomiforum.

1 gillning

This! :point_up:

En billig hyresrätt är ofta billig av en anledning. Och är den ditt forever home går sannolikheten mot ett att du någon gång under den tid du bor där kommer få uppleva en renovräkning.

3 gillningar

Vi är inte intresserade av investeringar att tjäna pengar…
Att bo billigt har inte bara med lån å göra, även andra kostnader som t:ex energi åtgång…
Diskussion av lån är en ganska stor del i ett ekonomiforum som detta…

Självklart, men du missar min poäng… Ska inte spamma denna tråd mer angående detta, men “alternativkostnad” är vad man kan läsa på om för att förstå.

1 gillning

Var i liknande sits och hyrde länge. Förstår dock inte varför du ska lägga mer än 50% i kontantinsats.

I vart fall tittade jag på dyrare och dyrare objekt för varje år tills jag köpte en lgh med golvvärme, 2 balkonger och takterrass. Du borde också komma till ett läge där du tycker att bostaden är värd pengarna om du fortsätter spara.

1 gillning

Jag hade alla dagar i veckan bott kvar i hyresrätten. Anledningen är simpel, det som du säger är “värt” 1.4mkr är inte värt det. Hela konceptet med en bostadsrätt är helt befängt, dvs att man betalar summan på hemnet/mäklarsidan för att ta över lån från föreningen som du betalar av i avgiften. För att se hur mycket lån som belastar dig får du ju ta inköpspris + indirekt netto skuldsättning för att få skuldfritt pris och SEDAN dra av din handpenning. Det är det du betalar ränta på och exponeras för räntehöjningar med.

1 gillning

Det stämmer att totalpriset för bostadsrätten är “köpesumman” + din andel av föreningslånen. Nuförtiden måste man ju skriva ut andelen av föreningslånen i annonsen, men kunde gärna göra ännu tydligare. T.ex. i Norge annonserar man ett “totalpris” med föreningslån+pris bostadsrätt.

Men det säger ju inget om huruvida det är “värt” det eller inte. Då får man ju jämföra alternativen etc.