Hej!
Jag tänker att jag ska passa på att dra nytta av alla smarta människor i vår gemenskap och få lite feedback.
Lite om mig. Jag är 28 år, singel och barnfri med en lön på 23000 efter skatt. Bor i en hyresrätt.
Tillgångar: buffert bestående av 90000 kr på bankkonto med 0,65% ränta, 140000 kr på ISK
ISK: 70% Länsf. Global Index, 10% PLUS Allabolag Sverige Index, 10% Handelsb. GI Småbolag Index, 10% Avanza Emerging Markets
Sparande: 1000 kr/mån på buffert, 6500 kr/mån på ISK
Lån: skuldfri
Jag gjorde nyligen en ansats att börja spara inför framtiden och fann att man utan att offra allt för mycket kan spara hyfsat mycket i månaden. Jag är såld på idén om globala indexfonder och passivt förvaltade pengar och känner att jag vill dra nytta av min relativa ungdom genom att ta en ganska hög risk i mitt sparande i form av aktiefonder.
Jag trivs bra nog med att bo i hyresrätt för tillfället men som många andra i min ålder gnager tanken om att köpa bostad hela tiden i bakhuvudet. Just nu skulle en bostadsrätt som jag faktiskt kan tänka mig att leva i innebära en insats bestående av hela mitt sparkapital och ett lån på 85% av värdet.
Min fråga är egentligen, hur hade ni agerat i min situation? Bo kvar och spara så mycket som möjligt, dra nytta av att jag (förhoppningsvis) har lång tid på mig att låta ränta på ränta agera till min fördel, eller rikta om mitt sparande till ett mer kortsiktigt för att istället köpa en bostadsrätt inom ett år? Är intresserad av vad folk ser för för/nackdelar vid båda vägvalen.
Och som en bonus, hur gillar ni mitt sparupplägg (förutsatt att jag väljer att inte fokusera på att köpa bostad)? Vill som sagt ha hög andel aktiefonder som kan jobba långsiktigt. Tänker att en lite ”oversized” buffert kan agera torrt krut om börsen kraschar och jag känner för att temporärt öka fondsparandet. När jag blir äldre är tanken anamma ett sparande i stil med ”fyra hinkar”.
Jag har inte ett superdetaljerat mål med mitt sparande i nuläget, vill ha pengar nog att leva ett bra liv oavsett hur det blir med familj och barn. Är det något som jag lärt mig av RikaTillsammans så är det att pengar kan köpa frihet och tid för att leva som man vill.
Vill tacka alla som tog sig igenom mitt svammel och ser fram emot all form av feedback och tankar.