Köpa bostadsrätt/hus eller bo kvar i hyresrätt

Inkomst från tjänst: 55 000 kr/mån, med förväntad höjning till 80 000 kr/mån om 5 år.

Hyresrätthyra: 5 500 kr/mån.

Har 5 500 000 kr investerat i Lysa.

Bor i en mindre stad. Min fru bor i Stockholm i en bostadsrätt.

Funderar på om det vore värt att köpa hus eller bostadsrätt i min eller min frus stad, alternativt att hjälpa min fru att köpa en dyrare lägenhet.

Tanken är att finansiera detta med lån (eventuellt delvis via Avanza om räntan blir lägre), antingen för uthyrning eller enbart för att ta del av eventuell värdeökning vid framtida försäljning.

Förstår att detta går emot rådet att inte se boende som investeringar, men samtidigt känns det trist att gå miste om möjlig avkastning med hävstång.

Tacksam för eventuella åsikter.

Var vill ni bo om 5 år? Ihop? Separat?
Ålder? Finns det barn med i bilden?
Hur ofta resar ni för att hälsa på varandra?
Behöver du/ni större bostad?
Gillar du att hålla på i trädgården och pilla med ett eventuellt hus?

Tack för fint svar.

Lite oklart var vi vill bo.

36 år gamla. Inga barn, och vi vill inte ha några. Vi reser till varandra varje helg.

Det skulle inte skada med en lite större lägenhet i Stockholm. Min är alldeles lagom.

Tycker egentligen att det är rätt skönt med lägenhet, eftersom det är mycket mindre man behöver sköta själv.

Undrar bara om ni tycker att det är ekonomiskt sunt att inte köpa när man har möjlighet att få litet hävstång.

Köp på! Indexfonder, aktier eller liknande.

Att köpa ett hus bara för att pengarna bränner i fickan verkar som en ytterst ostrategisk plan. Förutom att bostadspriserna inte bara går upp så är det mycket som ska göras på ett hus och i en trädgård. Tycker man inte det är roligt kroknar man väldigt snabbt