Jag skulle behöva lite råd att tänka kring ett eventuellt bostadsköp.
Kort om oss:
Gifta, 29 resp 31 år
Anställningsform: Vikariat, fast anställning
Nuvarande boende: Bostadsrätt (belåningsgrad 26%)
Inga barn (än).
Buffert: 2 månaders utgifter
Sparkvot: 36%
Sparande: ca 1M i indexfonder.
Ekonomiskt mål: Vi har som långsiktigt mål att bli ekonomiskt fria innan pensionsåldern, samtidigt som vi verkligen värderar ett fint boende och det är här det krockar.
Vi var med i en budgivning förra året på en bostad i samma område vi sedan köpte en lägenhet i. Den lägenheten vi förlorade var större än vi behöver bo just nu, men det var den mest fantastiska lägenhet vi någonsin sett. Vi har aldrig riktigt kommit över den och trodde inte att en likadan skulle dyka upp i närtid.
Tunnelbanan kommer till området om 6 år, och bostaden är en etagevåning med havsutsikt från alla rum över hela Stockholms inlopp utan någon insyn överhuvudtaget. Bostaden är inte ute till försäljning officiellt än, men säljaren kan tänka sig att sälja den för 600.000 kr mindre än vad den likadana köptes för förra året, och är dessutom i bättre skick.
Nu till dilemmat:
Vi trivs jättebra i vår lägenhet och har lagt ner mycket tid och kärlek på renovering senaste halvåret. Vår situation är fantastisk ur ett ekonomiskt perspektiv pga våra låga bokostnader som möjliggör en hög sparkvot. Egentligen behöver vi inte flytta, men det känns som en chans vi bara inte får igen så ångesten över att sälja och köpa nytt och FOMOn är lika hög. Det nya boendet skulle innebära en 50% belåningsgrad, och sparkvot ner till 27%, vilket ju fortfarande är bra men den nuvarande situationen är givetvis bättre.
Någon som varit i liknande sits eller kan ge lite perspektiv kring hur man bör tänka här? Är det ett dumt ekonomiskt beslut att ta i vår situation?
Jättetacksam för råd och tack för att du orkade läsa hit!
Ni har ju redan ångrat er en gång…såna lägenheter växer ju inte på träd så kanske fundera rejält om den där ångern kanske är ett tecken på att ni verkligen VILL ha den här (typen) av lägenhet.
50% belåningsgrad, 27% sparkvot och på väg in i yrkeslivet med stormsteg (liksom familjelivet) Så låter ändå som att det kanske är en dröm ni ska satsa på att uppfylla? Man ångrar oftast det man INTE gjorde snarare än tvärt om.
Om ni har ekonomi för köpet skulle jag köpa. Blir nog annars lite jobbigt i framtiden om denna lägenhet också glider er ur händerna.
Även om framtiden skulle innebära att detta skulle bli ett dåligt köp kan ni då alltid falla tillbaka på att nu känns det rätt och att ni vågade gå på den känslan.
En fråga är vad syftet med sparandet är. Som i vårt fall, vi sparar väldigt hårt nu & syftet är att spara till ett köpt boende. Så för våran del skulle det absolut vara okej att våran egna sparkvot sjunker om den bidragande faktorn är att vi köper vårt drömboende.
Därför undrar jag, vad är syftet med ert sparande? Är det just att spara undan till boende, i så fall skulle jag köra på.
Så ta en funderare på vad ni sparar och lägger undan pengar till. Det kanske hjälper er att ta ett beslut i nuvarande situation.
Utan att gjort en närmare analys så röstar jag för köp lägenheten om det känns så bra. Större = bra om man planerar att bilda familj. Tunnelbana=positivt för värdering och restid till arbete/utbildning/nöjen för er själva. Sex år går fort.
Gillar själv lägenheter med utsikt. Hade nog kunnat tänka mig högre kostnad om jag fick fin utsikt.
Fråga: hur mycket av er sparkvot försvinner med det nya boendet?
@Skogstomten Håller med, det är lite så vi tänker och vi har inte slutat älta den förra lägenheten sedan förra året och köpte in oss i området för att kunna slå till i samma marknad när en sådan lägenhet väl blir ledig, vilket vi trodde att den skulle bli om många år så därför blev vi väldigt förvånade att en dök upp redan nu när vi precis köpt. Dålig tajming men till ett pris som är väldigt svårt att motstå…
@And1 Det lutar nog åt det, det enda är att vi har en klump i magen över att vi köpte en annan lägenhet så det känns oansvarigt rent ekonomiskt att bara sälja och köpa nytt igen så kort inpå. Och så att börja om från början med allt fix och ev. renovering som kommer krävas med nya lgh, men det kanske är värt det.
@A_nonym Det är det vi inte är 100 på än, det vi vet är att vi vill bo fint (vilket vi redan gör, men andra lägenheten är verkligen en på miljonen) och att vi inte vill jobba tills vi är 70. Så det långsiktiga målet är väl förtidspension. Ett dyrare boende hjälper ju oss inte på traven där, så det svåra blir att avgöra hur mycket vi värderar vårt boende i förhållande till en högre sparkvot och större frihet i framtiden.
@Ateist_investor Vi bor i samma område nu men tror att den andra lägenheten marginellt kommer öka mer i värde när tunnelbanan kommer, då det kommer ta 12 minuter till centralen och man skulle kunna gå runt naken i hela lägenheten och inte en kotte ser in från något fönster för man har bara havet framför sig. Vi har bra utsikt nu också, men går inte riktigt att jämföra. Så jag håller med, det är väldigt lockande!
Som svar på frågan: Vi har 36% sparkvot idag, med nya boendet skulle det bli 27%, så en minskning på 9% helt enkelt.
Då skulle jag vilja fråga detta: Varför skulle ni inte köpa lägenheten? Finns det något ni inte räknar in som gör ekvationen för bra för att vara sann?
Att i er ålder ha en den sparkvoten indikerar en medveten låg kostnadsmassa i vardagen, ert nya boende kommer inte rubba detta mindset. Ni kan gå i pension vid 45 om ni vill och ha ert drömboende.
Det jag blir rädd för är att ni velar och lägenheten säljs framför nosen på er om ni inte agerar.
@Ateist_investor Det är väl att vi inte är några höginkomsttagare, så att bli ekonomiskt fria vid 45 blir svårt som det ser ut nu, om vår sparkvot minskar. Vi är ju dock i början av karriären så det finns såklart mycket tid, men har grottat ner mig i ekonomi-träsket och får dåligt samvete över alla större summor jag spenderar.
Tack för ditt perspektiv, det lutar mer och mer mot att slå till om allt går som det ska!
Ok, men känner du att ni lever för billigt, med en önskan om att öka er materiella konsumtion? Isf är inte sparkvoten långsiktigt hållbar. Det andra är att ens inkomst idag inte är något som bestämmer vad inkomsten är imorgon eller om ett år.
@Ateist_investor Bra fråga. Vi trivs med tanken av att kunna nöja oss med mindre, samtidigt som vi vill kunna köpa någonting vi verkligen vill ha, som denna lägenhet. Så det krockar där.
Planen från början var att spara aggressivt och sen om vi behöver ett större boende i framtiden, så har vi mer att röra oss med. Jag tänker bara på all avkastning på börsen vi går miste om under vi säger 10 år, om vi investerar 9% mindre varje år pga detta bostadsköp. Att vi kanske får den för minst 600.000 kr under marknadsvärde lockar dock, eftersom säljaren inte vill ha öppen visning och bara blir nöjd om hen får tillbaka vad hen gav för den för många år sedan.
Vi kanske får tänka så att försöka öka inkomsterna framöver, så att vi kan få båda delarna.
Om du tar den faktiska summan som de 9% utgör och matar in den i ränta på ränta kalkylatorn. Är avkastningen(dvs avkastningsdelen inte investeringsdelen) på 10år större eller mindre än de 600k + modest inflationsutveckling på 2% i värdeökning på bostaden?
Du har ju en “vinnst” på 600k direkt om du köper under marknad.
Sen kommer era inkomster öka naturligt vid varje lönerevision. Men eran lånade summa kommer vara konstant. Om 10år så kommer lånen utgöra en mindre del av era årsikomster än det gör iår. Marknadsvärdena kommer förmodligen även de gå upp i takt med inflationen. Så inte nog med att ni inte får 600k rabatt, ni kommer även få betala mer i kronor och ören än dagen marknadspris. Då är det i te kalkylerat med den värdeökning som en T-bana kommer bidra med.
Du har en poäng här, avkastningen enbart skulle vara ca 370k på 10 år, så du har rätt i att vi redan vunnit där. Om vi känner om 15 år att vi vill bli ekonomiskt fria och få loss pengar från bostaden och säg flytta in i hyresrätt, så kommer vi med högsta sannolikhet vinna på det vid försäljning.
Det beror på. Behöver ni sälja av de 1M i indexfonder lr är det bara ekonomisk backdrop info?
Vilka familjesituationer håller nuvarande/önskade bostad för? Hur många år fram ligger barn m.m…
Tror i slutändan vet bara ni tillräckligt. Ekonomiskt verkar ni ha råd och ha tänk igenom vad det innebär på den fronten. Är lyckan och fördelar värd kostnaden i tid och pengar?
Nuvarande 3 rok (72kvm + balkong) håller väl tillsvidare om vi får ett barn, får vi två så kan vi bo här tills barnen är iallafall 5-6 år gamla. Planerar barn inom närmsta 2-3 åren.
Nya bostaden är 90 kvm och etage, med tanke på mer utrymme så kan vi bo bekvämt där längre trots att det är lika många rum.
Det är ju frågan, att bo finare än vad vi någonsin kunnat föreställa oss eller att kunna bli ekonomiskt fria tidigare. Det är väldigt svårt att svara på!
Bra fråga, gillar tanken av att inte behöva oroa mig att förlora inkomst, inte ha råd att bli sjuk, och att äga min tid. Å andra sidan bör man ju leva här och nu också som du säger, så det är en balansgång.