När ska jag börja njuta av pengarna?

Hej,
Jag har bott i bostadsrätt eller villa sedan jag flyttade hemifrån som 17-åring.
Idag är jag 50 år, är ensamstående med utflugna barn. Sitter på en bostadsrätt som just blev värderad till 4 miljoner som jag precis lagt ut till försäljning. Har 1,5 milj i lån på lägenheten.

Jag har alltid hållit fanan högt för att man ska äga sin bostad och betala till sig själv.
MEN när ska jag slänga in handduken och börja njuta pengarna?

Jag har precis erbjudits en fin liten hyres 2:a med hyra på 6000kr/mån. på bra läge i Malmö.

Vad hade ni gjort?

1. Fortsatt att köpa bostad (varför och när ska jag isf börja njuta pengarna?)
  2. Investera och njuta pengarna? (investera i vad och varför just investera i det?)

Jag är oerhört tacksam om jag kan få hjälp med hur jag ska resonera kring denna fråga.

2 gillningar

Man kan ju njuta på en massa olika sätt. Allt som är njutbart behöver inte kosta en massa pengar. En form av njutning kan ju vara att investera i sina barn så att de får en bra start.

Själv njuter jag genom diverse byggprojekt som på sikt ökar värdet på mitt boende. Det kostar pengar men är ju en investering.

Grundtipset från min sida är att åtminstone göra något meningsfullt med pengarna. Det vore ju trist om de bara samlades på hög och sen delas ut av ens dödsbo.

2 gillningar

Antagligen svårt att kasta om och börja njuta när stor del av livet har varit att vända på varenda peng!?
Men jag försöker tänka såhär: Gör det innan det blir förbjudet!
Sålunda bör du ta hyresrätten och använda en del pengar till saker du drömt om/vill göra. Vänta inte, då kan det vara förbjudet!

4 gillningar

Se inte boendet som en affär utan ett ställe som du vill bo på. Boendet är sådant som man ska ha pengarna till.

Har du hittat en fin hyreslägenhet som du hellre vill bo i än där du bor nu är det väl bara till att köra på. Men du blir sannolikt inte lyckligare av att börja spendera de pengarna som frigörs.

2 gillningar

Om jag vore i din situation skulle jag kanske avsätta en buffert på 3 - 6 månadslöner på ett bankkonto med insättningsgaranti samt resten i ränte- och indexfonder i t.ex. Lysa eller Avanza. Även om du känner att hyreslägenheten är perfekt just nu kanske du får andra tankar om 2 - 3 år och kanske då har lust att gå in i bostadsmarknaden igen.

Sedan skulle jag sätta upp en plan på hur mycket uttag du vill göra i månaden för att “njuta” av livet. Dessa kan du t.ex. ta från buffertkontot som du också fyller på regelbundet i andra änden genom att sälja fonder. Använd pengarna för det du vill njuta av men känn inte att du måste spara allt eller bränna allt. Så länge pengarna inte används kommer de att växa med tiden tills de gör nytta i ditt liv.

1 gillning

Tack för svar.
Ja absolut kan man njuta på olika sätt. Min tanke är att få lite mer guldkant på tillvaron och att ge en slant till mina fyra barn så de kan komma igång med sin bostadskarriär. Precis som du skriver har jag ingen lust att pengarna ska delas ut vid mitt dödsbo, då ser jag hellre att jag glädjer barnen nu.

3 gillningar

Tack för ditt svar.
Nja, jag tänker nog att bostadskarriären är en typ av affär precis som annan investering i papper osv. Boendet tar en stor del av inkomsten men behöver nu inte göra det längre för mig om jag inte väljer att köpa nytt boende.
Lycklig är jag redan, så jag letar inte lycka genom pengar och tror inte heller att man får det den vägen. Men en enklare vardag med guldkant, det är jag däremot hyfsat säker på att jag kan få för pengar. Jag tycker dock inte att det är ett enkelt beslut att ta, och jag känner mig inte säker på att jag redan nu ska hoppa av bostadskarriären utan ska ge det några år till därav min frågeställning och jag är jätteglad för all input.

Hej,
Tack för svar.
Jag har ett bra jobb och har tjänat gott så jag har aldrig behövt vända på kronorna, så det är ju inte så att jag går från nada till a lot of money. Men att få ge en peng till mina fyra barn som de kan investera i bostad hade varit fint. Och att jag kan dra ner på jobb och faktiskt bara få njuta frihet från ekorrhjulet, det hade varit najs. Ja även som du säger att få förverkliga lite drömmar jag haft. Men jag blir nyfiken på din formulering av förbjudet, vem skulle förbjuda att jag njuter mina pengar? Ryssen?

Hej,

Tack för konstruktiva svar.
Ja lite sådana tankar har jag faktiskt, att köpa något när marknaden är på bra nivå.
Jag har åldrande föräldrar som bor stort i hus som de kommer lämna efter sig. Då finns det utrymme till att både köpa boende och fortsätta investera i fonder o dyl.
Tack igen för fint svar <3

1 gillning

Du är femtio år, inga barn hemma och ett väntande kapital…vad väntar du på? :hugs:

Min moster dog i cancer när hon var 46. Min mans far dog när han var 55 år. Vi påminns ständigt om verkligenheten av att ta tillvara på livet NU! Och du har passerat vår ålder (35) för längesen.

Du ska vara stolt över din investeringsresa! Och om hyresrätten är fin och trivsam är det väl ingen dum idé att nu få loss dina pengar och låta dem skapa nytta på andra sätt i ditt liv?

Kanske som du nämner, skapa utrymme för mer tid? Gå ner i arbetstid på jobbet och låta det ta plats för mer tid med nära och kära eller roliga hobbies. Kanske nya intressen? Kanske den där häftiga resan som aldrig blivit av?

Jag hade gjort det för länge sen. :heart::pray: Ta hand om dig!

3 gillningar

Lite balans till anekdotiska tragiska tidiga dödsfall är ju att de flesta inte dör så tidigt. Statistiskt blir vi mycket äldre.

2 gillningar

Tror inte att Ryssen kommer, förbjuder allt roligt och lämnar oss i misär!:wink: (Om jag har fel så är det inte så bra…)
Däremot så är vi i Sverige duktiga på att begränsa oss själva. Har ingen aning om dina tankar och drömmar. Kanske dags för en bucketlist och börja bocka av? Behöver inte vara stora och dyra grejer utan mer för att få ner vad som ska/kan göras.

2 gillningar

Välkommen till forumet!

Det låter som att du vill göra nå’t annat. Gör det!

Om detta känns som nog så är det bara att agera. Att jag tvekar är att jag är i ungefär samma ålder och ungefär samma förutsättningar som du, men jag kan inte se framför mig att flytta från stora ytor till en tvåa. På sommaren är det okej, men vintertid vill jag ha plats inne. Så är naturligtvis inte alla, men överväg och provmöblera i huvudet.

1. Jag ser framför mig att bo kvar, men det handlar ju om vad det är för typ av boende, kostnaderna, underhållsbehov och om det behövs. Din syn på boende och prioriteringar måste få styra. Här är det svårt som främling att tipsa.
  2. Ja, jag tror på detta. Det låter nämligen mellan raderna som att detta är vad du vill. Men hur ser långtidskalkylen ut? Att få loss 2,5 miljoner minus lite skatt och flyttkostnader är ju trevligt, men vill man inte att den högen ska ta slut längs vägen så är det tuffa marginaler. Att räkna med att ärva föräldrar är ju till viss del rimligt, men det är inte planerbart (mina närmar sig 80, jag räknar inte med något). Vill du dessutom stötta barn med handpenning till boende så tar slantarna slut ganska fort om kontot inte fylls på av lön.

Jag tycker det är lite för oklart hur du själv tänker och hur ditt drömliv ser ut. Så, hur ser ditt drömliv ut? :slight_smile:

Tror många drömmer om din situation. Sälja på topp och slippa slänga in allt i nytt boende.
Ekonomin gör halt nu ser det ut som och möjligheten för att hitta ett boende som rasat i värde kommer dyka upp. Då kan du köpa igen om lusten finns kvar.
Livet är kort. Många ska göra "det sen"säger de.
Förutsättningarna kan ändras imorgon.

1 gillning

Inte de flesta, men det är ändå drygt 10 % som dör innan pensionen. Jag antar att de flesta av oss som kommit upp i medelåldern har ett flertal anekdotiska tidiga dödsfall i bekantskapskretsen.

2 gillningar

Sälj bostadsrätten, ta hyresrätten och låt pengarna bli medel för att åstadkomma olika mål/drömmar i livet.

2 gillningar

Jepp. Så även jag. Men det blir ju en aning skewed att tänka dessa stackars undantag är regel.

Om pengarna är vinsten från bostsdsrätten enbart (2,5 milj minus 22 procent i skatt) hade jag inte börjat sprätta dem vid 50. För lite.

Lite omformulerat vad många redan skrivit:
Vänd på ditt resonemang. Istället för att fråga andra ”jag har så här mycket pengar - vad ska jag göra med dem?” så fråga dig själv ”vad vill jag göra som kostar pengar resten av livet?”. Det kräver lite mer eget arbete att räkna på exv önskad livsstil i förhållande till prognostiserad pension (hur mycket egna pengar behövs då?), vill jag gå i tidigare hel-/deltidspension? (hur mkt…), Hur mycket vill jag sätta av till barnens bostäder? Resa? Stuga på landet? etc, etc. Helt enkelt att sätta samman det ekonomiska smörgåsbordet för resten av livet. Givetvis blir det många gissningar och antagande men att inte planera alls är ännu mer osäkert. Sen kan du titta på din pengapåse och till slut behöver nog du, som de flesta, prioritera bland önskemålen.
Cirka 2 mkr e skatt är, med all respekt, inte en jättesumma om man vill mkt. Att kickstarta bostadskarriär för 4 barn är inte billigt, bara till att börja med. (Men också ett sätt att njuta såklart).
Med allt detta sagt vill jag också svara på din fråga: Alternativ 2.

Kombination? Om jag minns Malmö rätt så borde du kunna hitta en bostadsrätt, med 2 rum, centralt för under 2 miljoner med en ok avgift. Har provat både bostadsrätt och hyres som jag bor i nu, men insett att jag uppskattar att äga mitt boende.

Tycker att de flesta bara byter upp sig till större när det kommer till bostadsaffär men sällan byter till mindre när inte behovet finns av en stor bostad lägre.