Jag behöver verkligen hjälp att tänka. Jag och min sambo tjänar inte jättemycket (35000/36500) och vi bor i en jättebra hyresrätt (2a) som kostar oss 7800 kr/mån. Vi försöker just nu att få barn och kommer därför på sikt växa ur vår 2a. Jag äger sedan tidigare en liten bostadsrätt (1a) som jag har hyrt ut. Jag har försökt sälja den, men det har verkligen inte gått. Nu ska jag försöka sälja den igen eftersom jag inte får hyra ut den längre för bostadsrättsföreningen.
Jag köpte lägenheten för 2 milj. och har i dagsläget 1,64 milj. i lån på den. Om jag säljer den nu så gissar jag att jag behöver sälja den för 1,7 milj. Det betyder att jag efter mäklarkostnader i princip endast kan lösa lånen. ALLA mina pengar ligger i lägenheten.
Jag kommer alltså inte ha något kvar förutom mitt pensionssparande. Till saken hör att en stor del av lånet ligger på en annan fastighet som jag kommer att behålla. Det finns alltså möjlighet att lägga undan för handpenning på ny bostad, även om det då är ett bolån på handpenning, alltså inget topplån.
Nu har jag några alternativ som snurrar runt i mitt huvud:
Jag säljer 1an och vi köper en ny bostad direkt som vi kan växa i. Dock kommer det kosta oss mycket och möjlighet till spar eller typ sådan vi vill ha i livet så som resor och konserter kommer vara begränsat.
Jag säljer 1an, löser alla lån och vi bor kvar i hyresrätten. Handpenningen borta, så vi behöver spara ihop till den igen. Det skulle vara möjligt att bo litet med barn i max kanske 8 år? Då kan vi spara rätt mycket under tiden eftersom våra boendekostnader är låga. Min rädsla är dock att stå utanför bostadsmarknaden. Kommer vi någonsin ha möjlighet att köpa om vi gör så?
Jag säljer 1an, vi bor kvar i lägenheten men lägger 500 000 av lånade pengar på ett sparkonto med ränta. Med ränteavdrag och ränta på pengarna (minus skatt såklart), så borde det kosta ca 4000 kr per år, om jag räknar rätt. Då bor vi billigt, men har kvar en handpenning till ett eventuellt köp.
Jag försöker förhala försäljningen av lägenheten med bostadsrättsföreningen. Det är inte säkert att det går. Och hoppas att jag kan sälja när bostadspriserna har gått upp lite. Då kan vi iofs inte köpa nu när det är lågt och jag sitter fast med en bostadsrätt som jag inte vill ha.
Jag vet verkligen inte hur jag ska tänka… Hur tänker ni?
Sälj och bli av med bekymren kring gamla lägenheten samt bli skuldfria.
Ni har inget barn än och vet inte när/om det lyckas. Lev bekymmersfritt medan ni är dinkies. Sätt er inte i en pressad ekonomisk situation för något som kanske inte blir som ni tänkt er.
Glöm inte att stå i olika hyresköer för att kunna byta till större hyresrätt vid behov. Det kan också finnas möjlighet till lägenhetsbyte via bytessidor om familjeförhållanden förändras.
Alternativ 1 är en möjlighet om ni verkligen vet var och hur ni vill bo, och OM det verkligen skulle öka er livskvalitet även i nuläget (utan barn), men det låter ju inte så på din beskrivning utan ni verkar trivas där ni bor.
Behåll 1:an och flytta in i den första året/två/tre åren.
Då kan ni spara undan mycket och vid köp av större lägenhet/hus så är ni redan inne i marknaden.
A) Finns inte ett alternativ i att ny lyckas byta till er en 3:a?
Det förekommer ju byten av HR.
B) Ja, ska du inte bo i 1:an så åker du ju på att sälja den, iom att BRF inte går med på att du har den kvar.
Det borde inte vara omöjligt att sälja den. Mest en prisfråga.
C) Ett alternativ som nämndes ovan är ju att ni bor i 1:an en tid. Ock så sparar ni till en tillräcklig handpenning för en 3:a. Ni kan då ha koll på marknaden för såväl 3:pr som för er 1:A. Så ser ni när det är läge att växla.
Blir lite trångt, men så har det alltid varit för unga.
Inne i fastighetsmarknaden kan man vara genom att köpa aktier i fastighetsbolag. Man behöver inte nödvändigtvis direktäga fastigheter.
Tack för svar, allihopa! Mitt hjärta säger alternativ 2, medan hjärnan säger alla andra alternativ. Av lite olika anledningar är det inte aktuellt att flytta in i 1an. Med två personer, två katter och ett barn (inom snar framtid), så blir det trängre än vad vi har lust till. Vi skulle också kunna spara betydligt mer (och leva) om vi bor kvar i 2an. Plus att det är svårt att ge upp ett förstahandskontrakt i Stockholm för den lösningen.
Känner många som haft för små bostäder när de fått barn, 1or och 2or. Alla har alltid sagt att det varit sjukt jobbigt att bo så litet och tagit hårt på relationen. Har blivit mycket konflikter. Även de som tänkt att de ska klara det utan problem har valt att flytta till större efter typ 6 månader. Något att fundera på.
Detta fick mig i alla fall att fokusera först på skaffa tillräckligt stort boende innan barn var aktuellt.
Det är nog inte utrymmet som är problemet snarare hur ett barn påverkar dynamiken i förhållandet. Gör saker utanför hemmet istället för att få egentid något som är viktigt för båda föräldrar.
Håller med här, det viktigaste är att ha två stora sängar i två helt olika rum, alltså minst en trea, så att föräldrarna kan sova avskilt och i alla fall en person får en full natts sömn ibland.
Ni bor i en hyreslägenhet, men du äger en bostadsrätt samt en fastighet.
Fastighetens värde är oklart, likaså om du har några intäkter på den. Den sammanlagda belåningen är 1640000, oklart hur mycket som ligger på vardera objekt.
Du har ett pensionssparande, oklart hur mycket. Är det rimligt att en del kan användas till kontantinsats?
Är det rimligt att behålla fastigheten? Det är inte alla som klarar av att äga både bostadsrätt och sommarstuga (om det nu är detta). Du får kanske välja.
Lite mer uppgifter behövs, om du skall få vettiga råd.
Jag hade tagit Alternativ 1. Absolut inte alternativ 2 Jag vet att man inte ska försöka tajma marknaden, men sälja nu när marknaden är dålig och behöva köpa när marknaden kanske är stark igen, skulle jag försökt att undvika.
Köpa och sälja på samma marknad känns bättre. Speciellt om ni ska köpa dyrare. Bostaden ni ska köpa har förmodligen gått ner mer än vad din lägenhet har gjort.
Yes tack, jag ska försöka förtydliga men det är lite komplicerat.
Jag äger 1/5 av en fastighet (sommarstuga). Det är ett förskott på arv. Jag ägde tidigare en husbåt och hade då belånat sommarstugan. När jag sålde husbåten och köpte 1an, så löste jag inte lånet på sommarstugan eftersom det var bundet, utan belånade 1an på bara 300 000 och lät sommarstugan vara säkerhet för resterande lån (i dagsläget 1340000).
Jag har flyttat in till min sambo som har ett förstahandskontrakt på en 2a. Jag har bott där i 2,5 år och har hyrt ut 1an under 2 år av den här tiden.
Jag vill inte nalla av det privata pensionssparandet till kontantinsats. Det gjorde jag sist och tillslut så kan det knappast kallas pensionssparande. Det är heller inte en särskilt stor summa.
Frågan om det är rimligt att äga både bostadsrätt och sommarstuga är relevant. Sommarstugan kommer jag aldrig att sälja och jag kommer göra allt jag kan för att behålla den. Än så länge har jag inga stora utgifter där, men jag räknar med att jag kommer ha det om eller inom 10 år. Därav har jag ett separat sparande till det. Är det då rimligt att köpa bostadsrätt? Just nu är jag doktorand och tjänar 35000, men jag räknar med att när jag är klar inom två år så kommer jag kunna få en fast anställning med lön på 50-60 000. Därmed räknar jag att jag kan hantera en billig bostadsrätt och sommarstuga (1/2 andel, då obelånad). Men tanken på att bo kvar i hyresrätt för att bättre klara av underhållskostnader för sommarstugan framöver har slagit mig. Även funderingar på om ett köp av bostadsrätt som eventuellt stiger i värde kan utgöra säkerhet för att kunna behålla sommarstugan (sälja bostadsrätten och då flytta till hyresrätt).
Tack för input. Precis så har jag tänkt med alternativ 1. Sälja och köpa på samma marknad… Ettor har dessvärre gått ner mest i Stockholmsområdet, det är till och med svårt att få dom sålda alls. Beroende på vad jag får den såld för så får vi se om det är möjligt med alternativ 1.
Då röstar jag på alt 2… och sen försöka byta till en större HR medan ni sparar kapital. Med rätt HR kanske det är bättre att fortsätta spara på börsen istället för att köpa BR. Eller är köpa BR ett måste?
Vad har föreningen för belåning per kvadratmeter och vad kostar en lika stor nybyggd lägenhet i samma område? Om den är billigare än nyproduktion kommer den antagligen stå sig bättre på marknaden än nyproduktion som med stora lån kommer behöva höja sina avgifter närmsta åren.
Jag hade ansträngt mig för att inte släppa den till förlust med 300000 skattade kronor…